Case finishing van horloges

Wauw, prachtexemplaar. :drooling_face:
Zeer scherpe lijnen en mooie brushing

Ik wil Sinn daar nog aan toe voegen, zomaar een oude foto, maar zelfs hier is de messcherpe kast te zien…

3 likes

Ik denk dat GS wel heer en meester is op dit vlak :ok_hand:

1 like

Absoluut.

Ik vind gestraalde kasten ook zeer bijzonder.

Bij mijn zelfbouw mod project, heb ik de deels gepolijst/geborstelde kast en band geheel gestraald met glasparels.

Zeer geslaagd al zeg ik het zelf.

7 likes


Ik zie dat ik het moeilijk kan vastleggen maar bij de Christopher Ward C60 zijn de lijnen zo superstrak en doordat de borsteling allemaal anders is ontstaat er een prachtig lichtschouwspel bij beweging! :heart_eyes:

2 likes

9 likes

Winnaar! :ok_hand:

1 like

:smiling_face_with_three_hearts:

2 likes

Ook mooi. :+1:t2:
Hier een betere foto:

2 likes

Weet je wat het is? Wanneer je weet welke bewerking moeilijk is en welke niet kun je pas waarderen wat kwaliteit is.
Twee vlakken schuren met een scherpe rand kan elke fabrikant.
Eerst polijsten en daarna schuren ook nog wel.
Maar twee vlakken polijsten EN een scherpe rand, dat is heel moeilijk.
Zo zijn er tal van bewerkingen die makkelijk zijn en andere weer heel moeilijk en/of een combinatie daarvan.
Ik kan daar mateloos van genieten!
Omdat ik zelf ook een beetje schuur en polijst weet ik hoe moeilijk het is om dat zo strak te krijgen.


Hier een oude Casio met geborstelde bovenzijde na polijsten zijkant.
Ik kom een eind maar wat sommige fabrikanten doen is echt waanzinnig mooi…

1 like

Ehm, dat is eigenlijk precies wat ik bedoel.
De rand is rond, niet strak.
Dat kan veel strakker (niet door mij overigens).
Met polijsten gebruik je een borstel, die kan enkel met overlap bij de rand komen om het vlak volledig te polijsten.
Dan heb je materiaalverlies en dus ronde kanten.
De lijn op zich is strak, niks mis mee maar de rand zelf is gewoon rond geworden door het polijsten.

1 like


Dit dus.

3 likes

Ik denk dat als je echt strakke hoeken wilt, je veel handwerk moet doen.

Op een standaard polijstrol ga je vrijwel altijd het hoekje om. Als je ervoor kan zorgen dat dit niet gebeurt, krijg je het redelijk strak.

Hoe ‘steviger’ de polijstrol of -schijf, hoe strakker de lijnen.

1 like

Tja.

Props voor m’n Serica.


En de Mühle is mooi. Dat zit 'm niet in het vooraanzicht, maar in de middenkast. Die maakt 'm dynamisch.


Ook mooi, m’n King Seiko. Die vind ik qua kast mooier dan m’n Grand Seiko. Wel volledig gepolijst, maar met erg strakke facetten.


Grappig genoeg vond ik de best afgewerkte kast die ik ooit heb gehad te breekbaar en geen mooie wabi-sabi krijgen.



Verkocht. Behalve het feit dat een handelaar daar tweedehands schandalige marge op heeft gedraaid heb ik geen spijt gehad van de verkoop.

7 likes

Daarvan heb ik er ook eentje!

Ik neem mijn golfpetje af voor Lange.

7 likes

Ik zat al op deze te wachten! Doe ook nog even de detailfotos van die heerlijke OQ DD die je had. Over scherpe kasten en afwerking gesproken…

1 like

Lummel.

1 like

Golf = sowieso +1

1 like

Geen gebrushte delen maar volledig gepolijst. Wel een facet op de zijkant, en mooie vloeiende lijnen.

5 likes