Case finishing van horloges

Case finishing van de diverse horlogemerken
Na twee jaar horloge-hobby begin ik steeds meer waardering te krijgen voor de afwerkingsniveaus en begin ik te leren waar horlogemerken zich in onderscheiden. Soms is dat in de dial, de kast of juist het uurwerk.

Chamfered edges
Een van mijn eerste horloges was een Seiko SKX013. Het hoogstaande afwerkingsniveau van de kast was me al snel opgevallen. De chamfered edges (bevelling) die overgaan in de gepolijste delen op de zijkant vind ik bijvoorbeeld erg mooi.


Brushing
Laatst kocht ik een Breitling en kort daarop een Omega. Van de Omega viel me direct de prachtige horizontale brushing op. Breitling heeft dat jammer genoeg veel minder en daarbij lijkt het wat rommeliger. (Waarbij de dial-afwerking dan wel weer veel goed maakt.)

Wat is jullie mening over de case finishing van de diverse merken en welk horlogemerk maakt de mooist afgewerkte kasten?

10 likes

Ik ben persoonlijk geen fan van volledig geborstelde horlogekasten. Wat ik wel erg mooi vind is de overgang van gepolijst naar geborsteld zoals op dit plaatje. Geen idee hoe je dat noemt :man_shrugging:t3: image

9 likes

Tja… vind de pelagos wel gaaf wat dat betreft.

Grand Seiko is een open deur.

En m’n zenith… :love_you_gesture:

16 likes

Ben altijd wel onder indruk als ik die cases van een GS zie hier.

Wat dacht je hier dan van. Deze King quartz uit 1979 :wink:


Deze LM is ook indrukwekkend.

4 likes

Wow de finishing van de Zenith is inderdaad erg mooi. :ok_hand:

Nog steeds onder de indruk van mijn Casio.

7 likes

Rolex bark finishing :innocent::heart_eyes:

19 likes

Dat is een band en lunette, geen case :kissing_heart:

1 like

:fu:t3:

23 likes

Kijk, nu komen we ergens :face_with_hand_over_mouth:

Cristopher Ward heeft mooie afwerking op de kasten. Mijn Anonimo Militare Chrono is ook fantastisch afgewerkt.

5 likes

Christopher Ward for the win :sunglasses:

8 likes

Vind Omega erg mooi als het aankomt op de afwerking. Met name de seamasters die ik heb gezien, zien er super uit.

9 likes

Heb precies deze ook, naast de 65 GMT. Echt prachtig afgewerkt, draag ze erg vaak

1 like

Kijk, dit zijn de foto’s waar ik van geniet! Dank allen.

1 like

Wat soms ook opvallend is is dat bij sommige modellen de case finish kan veranderen.

Neem nu bv een vroege submariner, die had nog geborstelde zijkanten.

6 likes

Finishing? Grand Seiko…of course…what else. :ok_hand: Lekkerrrr…ik kan weer los met plaatjes…:grinning:

22 likes

Heerlijke plaatjes! Die laatste, de GMT SBGN003 staat ook hoog op mijn lijstje. En nu alleen maar hoger. :yum:

2 likes

Leuk! Doen…is echt een heerlijke all-rounder. :+1:

2 likes