zo eentje
Tot nu toe geen problemen mee gehad en altijd netjes mn dekseltjes open gekregen.
Houdt je het horloge met de hand vast als hem probeert te openen?..zo ja hou dan maar op want dan krijg je hem nooit open.
Als je een bankschroef hebt kan je hem daar tussen zetten ,want dan kan je veel meer kracht zetten op de opener.
Bankschroef… ga jij eens even heel snel je mond spoelen met een kommetje kokend lood!.. Vlegel!.. schavuit, Falderappes!..
een horloge zet je in een kasthouder… niet in een bankschroef…'t idee alleen al
Ja heb geen bankschroef hier (of kasthouden
). En helaas ook geen mooie Bergeon 5700.
Ik kan het horloge altijd naar de juwelier brengen natuurlijk maar vroeg me af of er mischien wat tips waren om het zelf nog te proberen.
Ik heb zoiets wel eens aan de hand gehad en uiteindelijk de deksel losgekregen mbv een bankschroef en de handheld caseback opener.
Ik heb daarvoor 2 blokjes hout gemaakt die tussen de lugs passen om de bankschroef te laten klemmen op deze blokjes ipv de lugs. Verder moet je de bankschroef natuurlijk niet al te vast draaien.
Verder moet je het horloge ondersteunen want je bankschroef is te diep en zodra je kracht gaat zetten duw je de boel naar onderen.
Het geheel moet een solide constructie worden.
De achterdeksel notches van de citizen zitten niet symetrisch wat het niet makkelijker maakt.
dan heb je dus min of meer een “kasthouder” gefabriceerd… als je die blokjes hout op een plankje had geschroefd, was je er ook geweest… 
Die Citizen Promasters zitten altijd muurvast, gaat je zonder speciale tool (Bergeon zoals hier getoond) echt niet lukken. Citizen wil graag dat je de batterijen via hun service-centers laat vervangen en ik denk soms wel eens dat ze ze daarom zo vast zetten. 
Wutt?!..vooral deze…Falderappes 
Maarre bij gebrek aan beter,is het echt zo’n slechte oplossing niet…mits je het wel zo doet dat er geen beschadigingen ontstaan natuurlijk.
Glaasje inslaan met een hamer, vervolgens de wijzerplaat eruit trekken aan wijzers en voila.
Dit is het tooltje dat je eigenlijk nodig hebt voor dit deksel.
Maar als je geen kasthouder of iets hebt hebt om het horloge in te klemmen ben ik bang dat je die zo niet los gaat krijgen ook niet met andere tools.
Dat is inderdaad jammer, ik bedoel dat je geen bankschroef hebt. Maar wellicht de buurman of een kennis wel.
Ook een Workmate gaat werken.
Je kan dan de kasthouder in de bankschroef/Workmate klemmen en daar het horloge in klem zetten.
Daarna de Jaxa tang op maat maken en op het deksel zetten. Je legt een hand op de tang en met de andere hand draaien.
Meestal gaat het deksel dan wel los.
Maar inderdaad met een vijftal inkepingen kun je de Jaxa ook niet goed plaatsen.
Met vriendelijke groet,
Inca
Ik los dat dan weer heel doelmatig op… ik meet de steekcirkel en de afmetingen van de inkepingen… en dan gooi ik een stuk metaal in de CNC… maarja… ik héb een CNC… hetgeen betekent dat ik dus ook voor horlogemakers die met een gekke maat geconfronteerd worden een dergelijk tooltje kan maken… alleen Rolex dekselopeners… daar waag ik me niet aan… 
Met secondenlijm een grote moer op het deksel lijmen, 24 uur laten uitharden en eraf draaien met een steeksleutel. Vervolgens het deksel met moer een nachtje in de aceton/nagellakremover laten weken en eraf halen. Simple comme ca!
Doe ik ook altijd met m’n oude Seiko. En dan tik ik 'm zo open met een schroevendraaier en hamertje.
Gaat prima.
.
.
.

Elf.
één woord… “AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGHH!” 
Grkkfkpokke
Gaat niet open. Zie geen lipje. Moet echt draaideksel zijn
En dat met secondenlijm en bout lijkt me niets. Ik had supergoede grip en kon heeel veel kracht zetten.
Lukt niet. Poep help
Als je niet de juiste sleutel (zoals Floris155 liet zien) hebt en een goede stabiele kastopener (Bergeon, Horotec) niet zelf aan zitten. Levert alleen krassen en frustratie op.
En ja, wij draaien de kast altijd goed dicht. Niet knetter vast maar wel dicht. En ja dan krijg je die met een chinees “prulletje” of een rubberen bal niet lekker meer open.
De secondenlijm & bout truc werkt fantastisch, vraag maar aan Vostok goeroe @vouwfietser die ooit met mij een leuk weddenschapje voor twee heerlijke biertjes sloot dat die methode niet zou werken! ![]()
Enorme 20cm bankschroef met bekbeschermers, iets gedraaid met de lugs tegen de bekken om de kracht op te vangen.
dan zo’n 2 punt blauwe opener en hoppa
althans
met zo’n diesel supervod, uhm chief die monsterlijk vast zat ging dat prima, zonder de geringste schade.