Ik heb vandaag een horloge gekregen in de post waarvan de batterij moet worden vervangen, een citizen promaster.
Ik heb daar zo’n caseback opener voor alleen hij zit muur vast. Ik krijg er totaal geen beweging in. Zelfs even het horloge warm gemaakt in mn hand, een ijsblokje op de caseback gedaan maar zonder resultaat, en krijg hem nog steeds niet los geschroefd.
Dus nu vroeg ik me af, hoe krijg ik de caseback er af Heeft iemand tips?
Ik heb wel eens een scheermesje (double edge) gebruikt bij een caseback die erg vast zat, al is het maar om een kleine opening te maken zodat je er met het normale tooltje tussen kan.
Vaak worden achterdeksels te vast gedraaid, zodra de deksel aanligt op de kast is het onnodig om zo’n deksel verder vast te knallen.
Waterdichtheid gaat echt niet beter worden bij vaster draaien.
Die handheld caseback openers zijn vaak een garantie voor lelijke krassen op je deksel aangezien je horloge en opener niet kunt fixeren tov elkaar.
Houdt je het horloge met de hand vast als hem probeert te openen?..zo ja hou dan maar op want dan krijg je hem nooit open.
Als je een bankschroef hebt kan je hem daar tussen zetten ,want dan kan je veel meer kracht zetten op de opener.
Ik heb zoiets wel eens aan de hand gehad en uiteindelijk de deksel losgekregen mbv een bankschroef en de handheld caseback opener.
Ik heb daarvoor 2 blokjes hout gemaakt die tussen de lugs passen om de bankschroef te laten klemmen op deze blokjes ipv de lugs. Verder moet je de bankschroef natuurlijk niet al te vast draaien.
Verder moet je het horloge ondersteunen want je bankschroef is te diep en zodra je kracht gaat zetten duw je de boel naar onderen.
Het geheel moet een solide constructie worden.
De achterdeksel notches van de citizen zitten niet symetrisch wat het niet makkelijker maakt.
Die Citizen Promasters zitten altijd muurvast, gaat je zonder speciale tool (Bergeon zoals hier getoond) echt niet lukken. Citizen wil graag dat je de batterijen via hun service-centers laat vervangen en ik denk soms wel eens dat ze ze daarom zo vast zetten.
Dit is het tooltje dat je eigenlijk nodig hebt voor dit deksel.
Maar als je geen kasthouder of iets hebt hebt om het horloge in te klemmen ben ik bang dat je die zo niet los gaat krijgen ook niet met andere tools.
Dat is inderdaad jammer, ik bedoel dat je geen bankschroef hebt. Maar wellicht de buurman of een kennis wel.
Ook een Workmate gaat werken.
Je kan dan de kasthouder in de bankschroef/Workmate klemmen en daar het horloge in klem zetten.
Daarna de Jaxa tang op maat maken en op het deksel zetten. Je legt een hand op de tang en met de andere hand draaien.
Meestal gaat het deksel dan wel los.
Maar inderdaad met een vijftal inkepingen kun je de Jaxa ook niet goed plaatsen.
Ik los dat dan weer heel doelmatig op… ik meet de steekcirkel en de afmetingen van de inkepingen… en dan gooi ik een stuk metaal in de CNC… maarja… ik héb een CNC… hetgeen betekent dat ik dus ook voor horlogemakers die met een gekke maat geconfronteerd worden een dergelijk tooltje kan maken… alleen Rolex dekselopeners… daar waag ik me niet aan…
Met secondenlijm een grote moer op het deksel lijmen, 24 uur laten uitharden en eraf draaien met een steeksleutel. Vervolgens het deksel met moer een nachtje in de aceton/nagellakremover laten weken en eraf halen. Simple comme ca!