Casio Duro Review (Casio MDV106-1A)

Casio Duro Review (Casio MDV106-1A)

Dit horloge is niet alleen een bekende op dit forum, maar in de hele horlogecommunity. Na lovende berichten heb ik besloten deze Casio te kopen als mijn eerste horloge. Dit was het begin van mijn mini collectie van een paar Casio’s en Seiko’s.

Toen gebeurde dit:

Verdomme, mijn mooie Casio kapot!

Gelukkig schoot @HanDavinci te hulp.

Nu ik het horloge in volle glorie (met saffierglas :heart_eyes:) weer terug heb, vond ik het tijd voor een review.

Specs

Kastbreedte: 44mm
Kastdikte: 12mm
Lug to lug: 48
Waterdichtheid: 20 Bar (200m)
Uurwerk: Casio Quartz Movement Module 2784
Bandaanzet: 22mm

Wijzerplaat

Nu de specs genoteerd zijn gaan we verder naar de wijzerplaat. De wijzerplaat is immers het onderdeel van een horloge waar je het meest naar zal kijken.

De wijzerplaat is zwart en heeft een sunburst effect. Bovenaan de wijzerplaat vind je het Casio logo in het bekende lettertype, maar onderaan het horloge vind je een minder gebruikelijk logo. Dit is het marlin logo wat terug te vinden is op een aantal waterdichte casio horloges. Het logo stelt een marlijn voor, wat weer familie is van de zwaardvis. Ik vind het logo een leuk detail op de anders wat saaie wijzerplaat.

Het datumvenster ligt op de gebruikelijke plek op 3 uur. De indexen zijn makkelijk te zien en liggen mooi op één lijn met de bezel. De wijzers zijn mooi afgewerkt en zijn duidelijk te zien, ik zou het echter mooier vinden als de wijzers iets groter en dikker waren geweest.

De indexen zijn voorzien van lume maar deze is jammer genoeg weinig zichtbaar.

Kast

Met 44 mm heeft deze casio een flinke kast. Het horloge draagt echter niet enorm groot dankzij de korte lugs en het slanke profiel. De kast is gemaakt van staal en is aan de zijkanten gepolijst. De bovenkanten van de lugs en de onderkant van het horloge hebben een brushed afwerking gekregen. Op de achterkant is opnieuw het marlin logo gegraveerd. Al met al heeft de kast van dit horloge een look die je niet zou verwachten bij de prijs.

Bezel

De bezel heeft een klassieke diver look met een minute track van 15 minuten. De bezel draait, zoals het hoort, tegen de klok in. Het draaien gaat (op mijn exemplaar) redelijk stroef, vooral in vergelijking met een SKX. Bovenaan de bezel vind je zoals gebruikelijk een stipje lume, maar ook hier is het nauwelijks zichtbaar.

Uurwerk

Tja, wat valt er te zeggen over een Casio quartz. De tijd en datum verstellen gaat gemakkelijk en de tijd wordt goed bijgehouden. Ik moet alleen nog even zien hoe lang hij meegaat met een batterij.

Band

Het horloge wordt geleverd met zo’n standaard goedkope rubberen band. Deze heb ik nooit gedragen. Ik heb het gevoel dat er, net als bij veel Seiko’s, bespaard is op de band.
Gelukkig kun je met de bandaanzet van 22mm genoeg banden proberen op dit horloge.

Conclusie

Als je er eentje kunt vinden voor een goeie prijs zou ik 'm zeker kopen. De enige nadelen voor mij persoonlijk zijn de grote kast en het gebrek aan goeie lume. De afwerking van de kast en de wijzerplaat maken deze puntjes wat mij betreft goed.

Dit horloge zal zeker in mijn bezit blijven.

Bedankt @HanDavinci voor het repareren!

23 likes

En jij bedankt voor het geduld. Al met al bijna een half jaar verder voordat je hem weer om kon slaan!

Leuk geschreven en geniet ervan :v:t2:

2 likes

Leuke review! Idd een heel goed horloge voor een belachelijk lage prijs, ik draag hem vandaag toevallig ook weer!

3 likes

Leuke review en inderdaad een top horloge voor die prijs! Denk dat er weinig horloges zijn die deze kunnen verslaan in deze prijsklasse.

Al moet ik zeggen dat ik de mijne alweer verkocht heb na 2 maanden, ik vond 'm net iets te groot voor mijn dunne polsen.

1 like

Heb 'm ook en helemaal eens met je review! Leuk horloge voor die prijs. Merk wel dat ik 'm de laatste tijd weinig draag. De concurrentie is hevig…

1 like

Hij blijft leuk!

Heb hem gedragen met diverse nato’s, dat stond de Duro altijd goed vond ik.

Uiteindelijk verkocht omdat ie maar moederziel alleen in de kist bleef liggen.
maar toch begin ik weer te twijfelen als ik dit zie :wink:

Een collega dacht laatst (van een afstandje) dat het een Rolex Sub was :joy:

2 likes

Leuk ding idd!

5 likes

En dat voor iemand die ook in high end merken handelt. Ik ga er ook een scoren denk ik. :ok_hand:

1 like

Ben op zoek naar een Casio mdv-106-7av zilver wijzerplaat met rubber en/of RVS band. Wie heeft nog ééntje liggen die zo goed als nieuw is.
Graag foto’s en info via PB.

Ik wil graag dit model kopen maar ik weet maar geen website te vinden waarop deze te koop is. Waar heb jij hem destijds gekocht?

Groeten,
Een 15 jarige knul die een horloge zoekt die water resistant is (10 ATM), net is (bijv. Afspraakje/Begrafenis, maar ook goed is voor dagelijks gebruik.

1 like

Als heb je m een keer koopt bestel er gelijk een voor mij;)

Leuk gooi en smijt horloge!

Heb ‘m destijds op Amazon besteld maar ik zie dat ie daar inmiddels niet meer te vinden is :frowning:

https://www.chrono24.be/search/index.htm?query=Casio+Duro&dosearch=true&searchexplain=1&watchTypes=&accessoryTypes=

Op Chrono24 vind je een blauwe en één met ‘gouden’ accenten in Spanje.

Helaas is dit niet de zwarte die ik zoek en zijn ze een beetje duur. Wel erg bedankt voor deze tip!

Gisteren via Amazon com de Duro ( Casio-MDV106-1AV-Black-Watch-MDV106-1A ) besteld in het zwart met de Marlin. Inclusief verzending naar Holland een kleine euro 58,- wegens de kortingsactie. Daar komen wellicht nog invoerrechten bij.
Kan niet wachten tot hij er is.

p.s: I.v.m. de internationale site alles wel in dollars geprijsd. Lis price $ 69.95, you save $ 29.95 (43%), price $ 40.00

3 likes

Invoerrechten, BTW en afhandeling kosten van de koerier. Maar toch een leuke score en natuurlijk een heel gave duiker! Veel waar voor je geld…

In jouw €58 zijn douaneheffing (6%) en BTW al meegerekend, dus duurder wordt het niet meer :wink:.

Gefeliciteerd :+1:. Geniet ervan :wink:

2 likes

Je hebt helemaal gelijk! Wow, mooie aanbieding!

1 like