Zo’n jaar geleden heb ik dit model aangeschaft en ben ik er mee gaan zwemmen in de zee (niet duiken). Vrij snel zag ik, eenmaal aan de kant, condens zichtbaar onder het glas. Vervolgens heb ik deze uit elkaar gehaald, schoongemaakt, de rubberen ring gecontroleerd en weer in elkaar gezet maar het mocht niet baten. Deze is gestorven tijdens een tweede poging!
Nu heb ik een korte tijd geleden het model opnieuw gekocht en ditmaal is er weer sprake van condensvorming…
Beide horloges waren ‘factory sealed’.
Heb ik nu gewoon 2x pech of onderschat ik zeewater?
snap sowieso niet waarom je hiermee zou gaan zwemmen, los van de waterdichtheid is vaak een temperatuurverschil tussen het water en op het land in de zon, de reden voor condensvorming. Zeewater is ook niet bevordelijk voor normale horloges.
Neem aan dat je toch garantie hebt op jou horloge? Nogmaals heel vervelend maar voor €40 heb je wel weer een nieuwe maar dat is niet de weg die je moet gaan bewandelen. Het moet gewoon vallen onder garantie.
Ik de hele zomer gesnorkeld met een F-91W zonder problemen. Zou toch geen punt moeten zijn.
Als je een horloge open maakt moet je ook de seal weer invetten met silliconen of iets dergelijks anders verander je niets aan de waterdichtheid, kun je het zelfs erger maken.
Verder moet je inderdaad niet aan de pushers zitten onder water.
Afwijkend. Gewoonlijk overdrijft Casio de waterbestendigheid niet. Met de AE-1200 heb ik nooit gezwommen of gedoken (duiken is sowieso geen goed plan, dan is >200 meter verstandig), wel met de cheapo W-800. Geen problemen mee gehad.
Dit denk ik ook. Maar 3 keer is scheepsrecht. Ik zou idd via de garantie een nieuwe aanschaffen en dan nog eens proberen. Zou potdorie toch niks voor Casio zijn om 3 keer een slecht horloge af te leveren.
Wat een mede-oorzaak kan zijn is de luchtvochtigheid van de ruimte waarin het horloge afgesloten is. Ik gebruik een luchtontvochtiger, en heb het liefst 40% RH of lager. Dat maakt de kans op condens een stuk kleiner.
Ik zou met een dergelijk horloge ook niet de zee in gaan, maar da’s alleen mijn stuivertje.
Betreft de “waarom zou je er mee gaan zwemmen” opmerkingen, ik snap het wel maar ik vind het een beetje gemakkelijk. Ik zou zeggen omdat het de charme is van een Casio met een wr100m stickertje: Iets leuks dat je mee kan nemen op vakantie en er goed uit ziet.
Verder goed om te weten dat een beetje condens niet meteen waterschade hoeft te betekenen.
Dat is een terugkerend fenomeen met Casio en zelfs G-shock horloges gezien deze vaak in erg vochtige landen geassembleerd worden. Lichte vorming van condens bij zware temperatuurschommelingen wilt niet altijd zeggen dat er echt een lek is. Als ik mij niet vergis, is dat verschijnsel zelfs iets waarvoor gewaarschuwd wordt in de handleiding.
Inderdaad, zelf heb ik dit tweemaal meegemaakt met een Casio.
Zeker in het regenseizoen kan de lucht daar vol vocht zitten. En ik verwacht niet dat de massaproductie van dit soort horloges in een cleanroom omgeving is.
Als je met gemakkelijk bedoelt dat je problemen gemakkelijk kunt voorkomen door het horloge af te doen voor je het water in gaat dan heb je gelijk. Het is een goedkoop, massa-geproduceerd horloge, waarbij productiefoutjes blijkbaar nogal eens voorkomen (kijk eens hoeveel knopjes het heeft, en een niet-rond glas is ook niet ideaal). Waarom zou je het risico dan lopen, zeker voor de 2e keer?