Casio Royale wil niet zwemmen? Ervaringen gevraagd

Cased in Thailand, meerdere keren mee gezwommen in de Noordzee, daarna in de zon met 30 graden. Mee onder de douche met 37 graden water om het zout weg te spoelen. Nooit condens gezien in mijn Casioak.

Omdat het erop staat en het dan goed hoort te zijn toch. :person_shrugging:
Als een auto een structureel mankement heeft roepen ze de zaak ook terug.
Zelfs bij cheap ass speelgoed uit China gebeurt dat.
Zelf trouwens nooit problemen gehad met zwemmen met dit model.

2 likes

Kan ook door het temperatuurverschil komen zoals hierboven al werd aangehaald.
Bij de GA2100 staat het ook in het informatieboekje aangegeven dat er condens kan vormen aan de binnenkant van het glas.
Ik denk haast wel zeker dat dat bij deze ook in het boekje staat.

4 likes

Mijn goedkoopste Casio heeft al vaak ruim een meter onder water gezeten en ik heb zelfs tegen de regels de knopjes bediend om mijn zwemtijd in het baantjes bad te meten maar nooit lekkage of condens gezien.

7 likes

Het boekje van mijn G-Shock even nagelezen en daar staat ook exact deze waarschuwing in. Als het condens snel terug verdwijnt na het opwarmen van het horloge zou ik me er niet te veel zorgen over maken…

Prima dat je er geen last van hebt hoor, maar dat neemt niet weg dat dit een veelvoorkomend fenomeen is dat o.a. op WUS en reddit ruimschoots gedocumenteerd is. Niet alle modellen zijn er even vatbaar voor.

3 likes

100m waterdicht is 100m waterdicht. Als het een nieuw horloge betreft in de garantie kun je 'm gewoon ter reparatie aanbieden bij Casio. Via de dealer waarschijnlijk. Er staat tenslotte midden op de wijzerplaat dat ie 100m waterdicht is. Ik zou alleen niet aan de knoppen rommelen onder water.

Valt reuze mee. Ik heb alles van gewone 50m WR quartz Seiko tot Nomos tot duikertjes en de hele rambam te water gehad, nooit een issue gezien. Of nou ja, één keer. Dat werd ook onder garantie gefixt.

Fabricagefout of slechte QC dus.

100m waterdicht is 100m waterdicht. Kan het niet vaak genoeg zeggen. Ook als er wat zout in dat water zit.

2 likes

Ik heb zelf een Casio Royale als sporthorloge. Gebruik ik elke dag in de sportschool (zweten) en draag hem regelmatig onder de douche. Nog geen seconde zorgen om waterschade gehad. Hetzelfde met al mijn andere Casio’s dus aan hun waterbestendigheid twijfel ik niet echt. Ik gok dat je dus gewoon twee keer pech hebt helaas!

Nee. Als je een horloge dichtmaakt, raakt er wat lucht opgesloten in dat horloge. Als dat plaatsvindt in een omgeving met een hoge relatieve luchtvochtigheid én hogere temperatuur, zit er dus meer vocht vast in het horloge dan wanneer dit wordt uitgevoerd in een ruimte met klimaatcontrole waar de hoeveelheid vocht in de lucht gecontroleerd wordt. Wanneer een horloge met relatief vochtige lucht erin blootgesteld wordt aan lage temperaturen dan kan er water gaan condenseren wat een wazig filmpje tegen het glas kan vormen. Dit is normaal niet genoeg om druppels te vormen, maar kan zeker wel zichtbaar zijn.

Niet alle Casio horloges worden blijkbaar afgemonteerd in een ruimte met klimaatcontrole dus waarschuwt Casio ervoor dat een milde maar zichtbare vorm van condensvorming kan optreden. Dat heeft dus zeker niet noodzakelijk te maken met het binnendringen van water in het horloge!

3 likes

Het komt door een snelle temperatuurwisseling. Met een ijsklontje op het glas kun je zelfs een 200 meter diver Seiko SKX laten condenseren. Of welk ander duikhorloge dan ook. Tenzij ze gevuld zijn met een bepaald soort gas of olie. Condens trekt vanzelf weer weg. Dus niet in de paniek schieten als je condens ziet en een horloge openmaken is sowieso onverstandig. Al helemaal als je de technische knowhow niet hebt, ook al is het een Casio.

At your service,

Drex

3 likes

Zou het dan een idee zijn om dit soort horloges te openen in een ruimte met een lage luchtvochtigheid? Enkel de caseback bedoel ik dan, om de aziatische lucht vervangen met een drogere? Of moet dan het uurwerk dan ook verwijderd worden?

Die Casio’s zijn 3 atm/‘30 meter’ getest. Dat betekent dat je er niet mee kunt zwemmen. Voor zwemmen heb je minimaal een rating van 10 atm/100 meter nodig.

Edit:
Ik zie dat casio het model afgeeft als 100 meter, dan zou zwemmen theoretisch wel moeten kunnen. Maar persoonlijk zou ik voor het zwemmen in de zee een duiker kopen.

1 like

Ja.

Een Grand Seiko wordt in een clean room geassembleerd, en blijkbaar worden er ook testen uitgevoerd met ijsblokken.

Aangezien het een electronica-boer is zou ik ook van Casio verwachten dat ze hun assemblage ook in een clean room doen. Zonder verder te veel tests door mensen, want we hebben het over een horloge van een paar tientjes.

Als jij iets verkoopt wat 100m waterdicht is ga ik er vanuit dat je zonder condensvorming met dat horloge kunt zwemmen. Of het water al in het horloge zat of er in gedrongen is zal me worst zijn.

Het is een fabricagefout, een QC probleem, of Casio vindt het OK om rommel te verkopen. Dat zijn de drie smaakjes zoals ik ze zie. Als het een QC probleem of fabricagefout is zullen ze het onder garantie willen herstellen.

Als ze het niet onder garantie willen herstellen zegt dat iets. :slight_smile:

Nietes.

image

1 like

@Fate_Amenable_To_Change had al een rectificatie toegepast

1 like

U heeft wellicht een heel pittige borstcrawl slag?
:innocent:

1 like

Je had ook gewoon je tekst kunnen editen om de claim weg te halen, in plaats van een post scriptum. Ik scrolde bijvoorbeeld niet zo ver door, dus ik had het niet gezien, sorry. :slight_smile: Maar goed, nu is de waterdichtheid van het horloge wel vrij duidelijk.

Maar zwemmen, in water van wat voor zoutgehalte dan ook, kan gewoon vanaf 50m waterdichtheid zonder probleem. Dat wil zeggen, als het horloge daar recentelijk op getest is.

Case in point: 10 jaar lang alles mee gedaan wat de forumgoden hier verboden zouden hebben. Nooit een krimp gegeven, behalve dat ik het glas een keer heb vervangen wegens skeer en bekrast. En nee, ook nooit een spoor van condens mogen zien.

Omega gaat zelfs zover dat ze zeggen dat hun 30m ook daadwerkelijk 30m is, en je er gewoon mee kan zwemmen, om maar een zijstraat te noemen.

Duikhorloges zijn totale overkill.

Een hele pittige, denk ik dan maar weer. :slight_smile:

1 like

Dat heeft mijn Casio Marlin W-35 uit de jaren 80 wel bewezen. 50m WR volgens Casio en altijd mee de Noordzee in.

Dat had ik me als jongeling niet gerealiseerd, na 15 jaar liep de Casio vol water en kon het horloge de vuilnisbak in.

Zelfs in de Swatch Store beweren ze dat je mag zwemmen met de MoonSwatch. Als de prijzen van die plastic dingen helemaal instorten ga ik het proberen met de mijne.

Staat toch stoer? Zo’n dikke Submariner om je pols op het strand? :wink: (In mijn geval een Casio Duro Kermit :joy:) Oh ja, een Sea Dweller is nog dikker volgens mij.

Dat moet je dan maar met Casio opnemen. Zij zien beperkte condensvorming niet als een fabricagedefect en waarschuwen daar ook voor in de handleiding van heel wat modellen. Niet mijn woorden, wel die van Casio zelf. Die condens zou overigens ook geen schade aan het horloge mogen toebrengen. Je koopt hier ook geen Grand Seiko natuurlijk dus die vergelijking loopt wel wat mank.

Of je dit aanvaardbaar vind of niet moet ieder voor zich natuurlijk weten. Ik wil enkel het misverstand de wereld uit helpen dat bij Casio’s condens automatisch lekkage betekent, meer niet.

4 likes

Inderdaad, de elektronica kan er gedeeltelijk mee stoppen. Maar als het opdroogt dan functioneert het gewoon weer :+1: Het voordeel van microchiptechnologie.

1 like

De soldeerverbindingen gaan wel oxideren en na verloop van tijd is er permanente schade.

2 likes

Het trieste lot van veel elektronica. Maar die microsolderingen gebeuren tegenwoordig met een coating. Dat is bijna zero oxygen. Het is geen Russische ELECTRONICA, hè? Dat zit met een 100 watt bout en S39 in elkaar :grin:

5 likes