Casio Royale wil niet zwemmen? Ervaringen gevraagd

Zoals dit mooie LCD horloge van mij? :joy:

5 likes

Gaaf ding toch? :+1:

1 like

Zeker! Helaas wel 0m WR maar wel de mogelijkheid om de snelheid te corrigeren via de instellingen als ie voor of achter loopt, correctiefactor.

3 likes

Pak een G Shock die zijn sowieso 200 m een Duro of een ouderwetse Marlin.
100m zou ik persoonlijk niet verder mee gaan dan onder de douche meer niet…

1 like

Bij Tag Heuer zeggen ze hetzelfde

1 like

Het onderstaande schema geeft een goed indicatie om aan te houden:

Vanaf 30 m, 3 bar, 3 ATM – spatwaterdicht (handen wassen)
Vanaf 50 m, 5 bar, 5 ATM– horloge mag helemaal nat worden, maar er kan niet mee gezwommen worden
Vanaf 100 m, 10 bar, 10 ATM – watersporten, zwemmen, snorkelen (afspoelen na zwemmen in zout water)
Vanaf 200 m, 20 bar, 20 ATM – geschikt voor recreatief duiken
Vanaf 1000 m en speciale duikhorloges – diepzeeduiken

Ik vind dat conservatief. Heel erg conservatief.

Ten eerste zou ik geen schema aanhouden, maar kijken wat de leverancier in kwestie zegt, ten tweede kun je met 50m prima zwemmen.

De ISO standaard voor duikhorloges zegt 100m voldoende te vinden, dus die lijst die je daar post is overkill.

Dat doet geen weldenkend mens. Het record terzijde duikt er vrijwel niemand onder de 70 meter, en is er nog nooit iemand onder 320 meter geraakt zonder onderzeeër.

1 like

Het hele schema heeft ook niks te maken met het probleem van TS.
Het betreft condensatie van vocht die gevangen zit in de lucht in het horloge.
En niet omdat het horloge niet waterdicht zou zijn.

Wanneer de condensatie optreedt kun je berekenen met het Mollier diagram. Vervelende
vragen tijdens mijn examen :face_with_raised_eyebrow:

Warme lucht kan beter vocht vasthouden dan koude lucht. Horloge lekker op de pols dus de lucht in het horloge heeft een comfortabele temperatuur.
Heb je nu ineens een groot verschil in temperatuur dan kan het horloge glas veel kouder zijn dan de lucht in het horloge.
Afhankelijk van hoe groot het verschil in temperatuur is zul je dus condensatie krijgen op de plaats met de laagste temperatuur. Het glas.

2 likes

Volgens mij is er ook een verschil tussen druk getest in een lab en daadwerkelijk de diepte/in water getest. Daarom hebben sommige ISO gecertificeerde duikers ook divers 200m op de wijzerplaat staan. Daadwerkelijk getest in het water en niet alleen op druk in een lab.

Het is mijn reactie op de waterdichtheid van horloges wat tijdens deze discussie kwam bovendrijven. De waterdieptes die op horloges worden aangegeven komen niet overeen met de praktijk. Waarom dat is weet ik zelf ook niet. Ik ben ooit een keer op een diepte geweest van 50m met een Festina die tot 50 had moeten kunnen. Terug aan de kant ontplofte het horloge op mijn pols.

1 like

Heb je wel een mooie anekdote aan over gehouden dan. :joy:

In Noorwegen hebben beroepsduikers in het verleden tot 400m gedoken maar daar wel van alles aan overgehouden. Dieptes van 500m zijn ook al bereikt, dus 320 is niet het diepste zonder onderzeeër.

Ja absoluut, was toen wel bijna 1000 gulden naar de knoppen :joy:

1 like

Ik vrees van niet.

Divers 200m mag je voeren als je ISO compliant bent. Of je de depth rate uit een lab hebt of water maakt niet uit.

En die hebben dat voor zichzelf gehouden?

:nerd_face:

1 like

Hoe dan? Dat kan in ieder geval niet met normale persdruk zuurstof. En ik verwacht ook niet met Nitrox. Als je te diep duikt met normale perslucht dan komt er teveel stikstof in je bloed er ontstaat dan stikstofvergiftiging/stikstof narcose.

Edit:

Ik lees het nu. Bizar! 14 minuten naar beneden en bijna 14 uur om boven te komen (decompressie ruimte) om Caissonziekte te voorkomen.

Zoek maar op, er zijn destijds veel rechtszaken aangespannen door duikers die rond de 400m diep werkten en daar ernstige klachten aan overhielden.

Dat heb ik gedaan en kwam op 332,25 mtr

En bij het zetten van het record geloof ik niet dat mijnheer Ahmed er nog een muurtje gemetseld heeft :slightly_smiling_face:

Leven op helium

De Noordzee is bezaaid met productieplatformen en leidingen, ver uit het zicht van de strandgangers. Nochtans is de offshore olie- en gasindustrie van relatief jonge datum. Pas sinds de zeventiger jaren begonnen duikers op dieptes van 150 à 200 meter werken uit te voeren aan leidingen en heipalen, aan pompen en valves. Dat zijn klepafsluitingen die een boorput verbinden met de conductors, waarlangs het zwarte goud naar boven vloeit, opgestuwd door de druk van water en gesteente.

Christoph Warnez: ‘In Noorwegen zijn er al beroepsduikers 500 meter diep gegaan, maar dat was meer een stunt dan echt werken. Gemiddeld opereren wij op maximaal 150 meter. Daarvoor moet je wel een bijkomende opleiding volgen.’

Ik ken die mijnheer niet.
Basaltblok zei het ook maar dat zegt natuurlijk niet zoveel.

:grin:

1 like