Af en toe kom ik catalogi (of catalogussen) van de Japan Watch Importers’ Assocation tegen op veilingen. Ik koop deze voornamelijk voor de mooie afbeeldingen, en omdat ze leuk staan in de kast. Inmiddels heb ik de jaargangen '85 tot en met '95. Elk jaar heeft een ander kleurtje:
Als voorbeeld voor dit topic neem ik de catalogus van '90. In het voorwoord verkondigd de toenmalig chairman Taketoshi Sakata onder andere dat de vereniging al sinds 1963 horloges en klokken importeert, voornamelijk uit Zwitserland. Verder is het vooral een verkooppraatje over hoe horloges bijdragen om je te onderscheiden als individu. De prijzen zijn al vanaf 1978 hetzelfde gebleven vanwege de geweldige Japanse economie.
De merken die geïmporteerd worden zijn zeer divers, van modemerk tot zeer serieus fabricaat. De merken die in 1990 geïmporteerd zijn:
Bij het bladeren zijn veel dingen op te merken. Blijkbaar houden (of hielden) Japanners van steentjes. Veel horloges, van Cleef en Arpels tot en met Audemars Piquet, worden compleet iced out aangeboden voor flinke prijzen. Ook staan er door de jaren heen veel horloges in waarvan ik twijfel of ze wel echt geproduceerd/verkocht zijn. Hieronder een kleine foto-impressie van enkele merken:
De toenmalige verkoopprijzen staan er bij de meeste horloges bij. De Japanse markt en deze catalogi kunnen een interessant onderwerp voor discussie zijn. Een voorbeeld vanuit mijn persoonlijke interesse:
Toen Heuer in 1985 Tag Heuer werd zijn alle wijzerplaten en onderdelen met logo’s en namen natuurlijk ook veranderd. Maar in Japan zijn in de jaren daarna gewoon Heuers verkocht, of Tag Heuers met Heuer onderdelen. Sommige Tag Heuers kunnen bijvoorbeeld fabriek-af een Heuer kroon hebben. Het meest extreme voorbeeld is de Tag Heuer 3000 serie, waarvan ook een foto is bijgevoegd. De serie is geintroduceerd in 1984 onder de Heuer vlag, maar in de '90 catalogus onder de Tag Heuer sectie staan deze modellen nog met Heuer op de plaat. Het zijn hergebruikte foto’s uit voorgaande edities, maar tegelijkertijd werden de horloges nog als Heuer verkocht 5 jaar na de overname.
Ten slotte, de Japan Watch Importers’ Association bestaat vandaag de dag ook nog: https://tokei.or.jp/
Met importwatch of the year 2022:
Ik hoop oudere catalogi van '63 tot '84 ook eens te bemachtigen, daar staan vast nog meer mooie platen in.