Catalogus gek?

Helemaal geen probleem mee… er zijn al zat merken die alleen een E-catalogus/brochures hebben i.h.k.v. een “groener milieu” en er zijn zat merken die de mogelijk bieden hem in real life te bestellen zonder de vraag te stellen of je van plan bent een horloge bij hen te kopen… zolang dat het geval is zal ik blijven aanvragen :slight_smile:

Ik denk dat er een aantal verschillende uitkomsten zijn:

  • De fabrikanten vragen geld voor een brochure
  • De fabrikanten maken minder uitgebreide brochures
  • De fabrikanten vragen meer geld voor hun horloges
  • De fabrikanten bieden alleen eBrochures aan

Denk hierbij aan de reden waarom brochures gemaakt worden (reclame, zien wat je koopt) en over wat voor aantallen we praten als ieder HF-lid een brochure aanvraagt. Je zult dan denk ik zien dat de aantallen erg meevallen, en dat de fabrikant gratis reclame krijgt door een mooiere/luxere brochure neer te zetten. A Lange en Sohne zal er (helaas voor mij) waarschijnlijk nooit komen bij me, maar ik heb het boekwerk wel aangevraagd door dit topic. En het is inderdaad een schitterend boek. Maar doordat ik zeg dat het zo’n mooi boek is, krijgt een mede-HF-er die wel al 6 auto’s en 3 villa’s heeft het idee dat A Lange en Sohne een optie is, en niet de Richard Miller of de JaegerLeCoultre die hij van de standaarden kent. Op dat moment heeft A Lange en Sohne zijn doel bereikt en die € 5,00 (hooguit, ik gok zelfs minder) er uit :wink: denk ik wel terugverdient…

Edit: en i.h.k.v. het “groenere milieu”: Nee hoor, dat is gewoon een bezuiniging. Optie 2, om optie 3 niet te hoeven doen…

3 likes

Volledig akkoord

Ik begrijp wat jullie zeggen en het is niet zwart/wit maar een grijs gebied imho.

De reden dat “anderen het ook doen” of de mogelijk minimale kosten in verhouding tot de grote van het bedrijf, spelen in mijn ogen geen rol.

Interessanter is welk doel de catalogi hebben? Is dit inderdaad reclame en publiciteit? Werken aan een image? Of meer bedoeld voor oriënterende/geïnteresseerde mensen?

Al bij al denk ik dat er geen grote groepen een catalogus aanvragen en het in de praktijk inderdaad geen grote kostenpost is voor de merken, dus is het geen enkel probleem! En tóch zou ik het niet prettig vinden als ik een boekwerk bestel zonder dat ik daar ooit een horloge van ga kopen😁

Dat denk ik dus ook vaak als ik in autobladen zogenaamde “tests” lees over auto’s van honderdduizenden euro’s: denken ze nu werkelijk dat mensen die in de markt zijn voor een dergelijke auto, bij zich zelf zeggen: kom laat ik Autoweek, Autovisie of wat dan ook voor blad, er eens op naslaan wat die er over zeggen? Denk het niet.
Ze worden persoonlijk rondgeleid in de fabriek bij bijv. Rolls Royce of zo.
Zo gaat het denk ik ook bij high end horloges. Klanten die een dergelijk horloge willen kopen, gaan geen foldertje doorwerken, hoe duur het “foldertje” ook is, of er uitziet.

Kortom: die brochures zijn er voor ons, de liefhebber :slight_smile: :slight_smile:

en p.s.: ik bewaar de brochures zorgvuldig, ook die speciale die ik heb over auto’s.

1 like

+1

De laatste stand, wel leuk om ze allemaal te vergelijken en die merken eruit te filteren die ik volgend jaar weer aan ga vragen :smile:

1 like