Catawiki Turkse verkopers

Hoi. Ik heb even geGoochelt maar ik kom tegenstrijdige verhalen tegen. Dus vraag ik het hier maar even, met de hoop dat er iemand is die er ervaring mee heeft:

Op Catawiki en Chrono24 staan veel Turkse verkopers.
Maar betaal je nou invoerrechten vanuit Turkije?
Ik wil het graag zeker weten voordat ik iets koop.

Bedankt.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/internetaankopen/content/hoeveel-betaal-ik-de-douane-als-ik-iets-koop-bij-buitenlandse-webshop?utm_campaign=internetaankopen&utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_content=dsa

Last time i checked zat Turkije nog niet bij de EU.
Dus ja, dan betaal je invoerrechten, zie link.

Ik zou wegblijven bij Catawiki.

7 likes

Officieel valt Turkije niet binnen de EU dus volgens mij betaal je idd invoerrechten.

Dit snap ik niet 4,5 % ?
Of 0.30 tot 0.80 Cent per horloge ?
Dat is nogal een verschil.
invoer kosten

Ok duidelijk.
Zoals ik zei ik kwam tegenstrijdige verhalen tegen.
Maar je moet er dus rekening mee houden.

Ik geloof niet dat dat dat mijn vraag was….

Ik kwam namelijk ook dit tegen, maar dat is waarschijnlijk alleen als je echt zaken doet met Turkije.

En ik geloof dat dat toch mijn mening was :grin:

11 likes

Ziet er inderdaad wat vreemd uit. Maar komt erop neer dat je over aankoopbedrag 21 % BTW betaald en de invoerrechten zijn dus max 80 cent.

Had laatst een horloge uit de UK en daar betaalde ik zoals het de factuur laat aanzien enkel BTW en afhandelingskosten, zie hieronder:

rtikelnummer Colli Omschrijving Douanewaarde
1 1 WRISTWATCH 42,28 EUR
Belastingen
Btw bij invoer Artikel 1: 21% van EUR 42,28 EUR 8,88
Aangifte behandeling
Afhandelingskosten EUR 4,00
Totaal te betalen (excl. btw) EUR 12,88
Btw over kosten aangifte (0%) EUR 0,00
Totaal te betalen (incl. btw) EUR 12,88

Dus ja, het blijft altijd een beetje onduidelijk

2 likes

Maar waar slaat die 4,5 % dan op ?
Heel verwarrend

Eens.
De belastingdienst: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker… (of zoiets :wink:).

Ja duidelijker is het er allemaal niet op geworden.

Ik heb gewoon BTW en invoerkosten moeten betalen van een Turkse Catawiki verkoper.

1 like

Ok. Duidelijk. Dan houd ik daar rekening mee. Bedankt !

Ligt ook aan de verzendvervoerder. Mijn ervaring met UPS is dat ze 90% nooit doorlaten. Wat met UPS vervoerd is komt altijd vast te zitten bij de douane en moet voor betaald worden. Is met nationale vervoerders soms net niet.

1 like

Catawiki + Turkse verkopers = altijd een domper

Simpele rekensom

Turkse Seiko verkopers van catawiki moet je links laten liggen.

Overigens zeggen sommige dat je niet hoeft te betalen. Maar dat is volgens mij omdat ze fraudeerden met de waarde die op het pakket gezet werd.

1 like

Ja dat denk ik ook. Er heeft er zelfs 1 in zijn omschrijving staan dat je je geen zorgen hoeft te maken over het bijbetalen. Dat regelt ie wel ff :smirk:

Overigens: bijna al die TĂĽrksch verkopers hebben een hoge positieve feedback op Cata. Dus het zal wel meevallen met oplichting denk ik.

Wat er volgens mij gebeurt is dat hij er een waarde van 20 euro op zet wat er meestal door heen gaat en zo niet betaald hij. Maar dat is met de huidige situatie anders omdat je ook voor 20 euro import moet aftikken.

Zegt niks! Ik zie ze gewoon veel fake en rommel troep aanbieden.