Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.
O
ik ben sinds 2014 lid van Catawiki en verkoop geregeld wat horloges. Ik moet eerlijk bekennen dat ik toch wel opkijk naar de hele organisatie van Catawiki. Ze trachten alles in zo goed mogelijke banen te leiden en tot nu had ik geen problemen met Catawiki. De uitbetalingen verlopen zoals afgesproken en van tevoren kan je zelf al berekenen wat je gaat krijgen met de veilingkosten afgehouden. De dag dat ze uitbetalen staat het 's avonds op de rekening. Ik vind dit ook de meest veilige manier van handelen. Je krijgt geen vreemde mensen over de vloer die je niet kent en Catawiki regelt het hele verloop van de verkoop. Wat mij betreft, ideaal en een dikke pluim voor alle medewerkers van Catawiki.
Ik had het niet beter kunnen verwoordenā¦
Klinkt voor mij niet als de CW die ik kan in haar huidige vorm om eerlijk te zijn. Veilingmeesters waarvan sommigen een zeer matige kennis van zaken hebben en soms horloges veel en veel te duur inschatten en heel veel quartz-rommel en andere puin zoals penankers en Timex etc accepteren terwijl die verre van ā¬75 waard zijn.Daardoor heel veel vervuiling en de opbrengsten in het B segment (< ā¬500) kelderen dan ook behoorlijk.
Dan heb ik het nog niet over redials, marriages en frankenwatches die tegen soms schandalig hoge schattingswaarde worden aangeboden.
Alles is prima en goed geregeld tot er een dispuut is, dan moet je het zelf maar uitzoeken en telt voor CW maar een ding, die commissie opstrijken, zowel van koper als verkoper. Medewerkers laten dan soms ook merken dat ze er niet achter staan maar gewoon beleid moeten uitvoeren.Jammer.
Zeker zijn er een aantal goede kanten aan CW maar je merkt wel dat ze duidelijk veel te snel gegroeid zijn en dat de organisatie aan alle kanten kraakt en piept. Hopelijk krijgen ze het snel op de rit en wordt het beleid telkens een stukje verbeterd want na Ebay is het een leuk medium.
Na 1 jaar Catawiki kan ik er het volgende van zeggenā¦
Het is inderdaad een prima platform om je horloges aan te bieden die dan ook nog goede prijzen genereren.
Alleen als je een dispuut krijgt, start het probleem. Ik denk dat velen, die een dispuut aanmelden, het horloge vinden tegenvallen en willen van de koop af. Dan is er ( bij een 40-50 jaar oud ) horloge al snel wat gevonden. Daarom is het zeer belangrijk om alle oneffenheden te vermelden en ook de zijn: " bekijk de fotoās goed, ze zijn onderdeel van de beschrijving"
Zo had ik een tijd geleden een M&M chronograph verkocht die als nieuw was maar ik kreeg een dispuut ( omdat het horloge niet zou lopen) en de ( Nederlandse) koper wilde zijn geld terug.
Laat mij nou toevallig op MP eenzelfde chronograph in kwestie aangeboden zien door mijn koper ( advertentie op MP was al 3 weken actief ) die dus precies dezelfde chronograph van mij kocht zoals hij die aanbood op MP, en waar de mijne dus ook nog " niet zou lopen"
Dan moet je je afvragen wat hier aan de hand isā¦
Ik heb in samenspraak met Catawiki overlegd en het geld NIET teruggegeven.
Wat ik er wel aan overgehouden heb is een negatieve feedback van de koper ( is nog na te lezen bij feedback )
āNiets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde momentā
Ik heb nu 2 keer gehad dat een kavel niet betaald is, het incassotraject heeft niks opgeleverd maar dan ben je al gauw 2 maanden verder.
Maar dat is niet de schuld van Catawiki, gewoon een *&^%$@# bieder.
Eenmaal een dispuut gehad van een Franse koper mijn ervaring is niet erg positief, de communicatie vanuit Catawiki was heel erg slecht.
Ik kreeg een mail vanuit Catawiki dat er een dispuut was geopend en meer niet, ik zat met wat vragen en een reactie gevraagd maar die kreeg ik pas na 2 weken, en nog steeds geen duidelijkheid.
Vervolgens na een maand maar eens gebeld (30min wachten) en om duidelijkheid gevraagd.
Bleek dat de koper wel een dispuut had geopend maar geen reden had opgegeven en vervolgens kwam er geen reactie meer van de Fransman.
Maar ondertussen waren wel 2 andere kavels geblokkeerd van uitbetaling.
Na ruim anderhalve maand kreeg ik ineens een mailtje dat het kavel was uitbetaald.
Helemaal geen reactie meer gehad, best wel slecht.
Ik vraag mij af en toe af waarom het ZO lang duurt voordat het bedrag uitbetaald wordt. Ik heb wel eens gehad dat de veiling van mijn kavel eindigde. Vervolgens had ik een aantal dagen om het horloge op te sturen. De koper had na ongeveer anderhalve week positieve feedback achtergelaten. De betaling vond vervolgens pas iets van 3 a 4 weken later plaats⦠Waarom vraag ik mij af? Is het financieel gunstig voor Catawiki om het bedrag een aantal weken op de bank te laten staan i.v.m. rente?
Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.
De 2e woensdag nadat je de status hebt veranderd in verzonden wordt de kavel uitbetaald. (Mits er geen bezwaar is gemaakt door de koper)
Ik vind het dus nog wel meevallen.
Ik heb ook een accountje gemaakt maar twijfel toch om er wat te koop aan te bieden als je ziet hoeveel bescherming je als verkoper blijkt te hebben.
Je zou je horloges eerst kunnen aanbieden op Marktplaats en/of het horlogeforum, en catawiki meer zien als laatste oplossing als je je horloges niet kan verkopen via MP of het HF.
Doe ik ook Battossai, alleen de mentaliteit daarzo heb ik het niet mee! palaveren, onderbieden, nog proberen afkrijgen, blijven leuteren en vragen stellen etc etc. Ik krijg een punthoofd van verkopen. Daarom dat ik er nu pas een aantal ga wegdoen en de pijn in 1 keer doorbijten!
Dat zijn woorden van Montres, daarnaast zitten er hier zeker een aantal āazijnpissertjesā bij, net als op elk forumā¦tis net de echte wereld toch?
Simpel, als een koper niet betaald, en helaas komt dat voor, kan catawiki jou ook niet uitbetalenā¦dan wordt er een incassoprocedure opgestart door een internationaal incassoburo wat de koper aanspoort in zijn/haar eigen taal en ook uitlegt wat de gevolgen zijn. Dit is al een hele verbetering met de eerdere procedure. De sancties bij niet betalen zijn overgens redelijk strikt. Sluiting van het account, IPadres en de gegevens van deze klant komen op een blacklist, dit om ook bij een ander IP een accountaanvraag te weigeren. Er wordt gelukkig behoorlijk wat binnengehaald maar helaas blijven er horlen die gewoonweg niet betalenā¦
De insinuatie dat het beter voor catawiki zou zijn om betalingen uit te stellen is complete onzin. Heb je hier bewijs voor? Wat denk je dat een incassoprocedure van zoān buro kost ? Maar het gaat catawiki om het principe, een bod is bindend conform de wet dus moet je ook betalen.
Wij als veilingmeesters hebben alle smoezen al gehoord, van overleden ouders tot de baby die op het toetsenbord heeft gespeeldā¦Soms erg triest wat mensen bedenken om onder een bod uit te komen.
Ik zal mijn goede ervaringen op Catawiki ook eens delen, voor een beetje evenwicht.
Een aantal jaren geleden had ik een andere verzamelhobby dan vintage horloges namelijk costume jewelry uit de VS. Dat zijn sieraden uit de periode 1930-1970/80 die niet van goud, zilver en edelstenen zijn maar van goedkopere materialen zoals glas, strass, kunststof, parelmoer, leer, been, hoorn en diverse metaal-legeringen, al of niet verguld. Deze betaalbare sieraden waren bedoeld voor alle vrouwen, niet alleen de rijken. Kostuumjuwelen zijn vaak groot, een beetje theatraal, grappig en/of opvallend en bedoeld om met de mode mee te wisselen. Vaak ook werden ze door de maker/fabrikant gesigneerd. Jarenlang kocht ik deze sieraden in via Ebay.com en op rommelmarkten.
Omdat ik al vrij snel een grote collectie had (maathouden is niet mijn ding) startte ik een webwinkel maar wat bleek, ik kon wel goed inkopen maar niet verkopen. Die webshop kostte me uiteindelijk handenvol geld. Maar eind 2013 ontdekte ik Catawiki, die ook een sieradenveiling had waar je destijds nog sieraden kon aanbieden van onedele materialen. Na een paar geslaagde proef-verkopen doekte ik mijn webshop op en begon begin 2014 serieus te verkopen op Catawiki waar ik nu inmiddels 175 kavels verkocht heb. Met verhoudingsgewijs weinig problemen en 100% positieve feedback.
Een paar puntjes.
- Het komt helaas af en toe voor dat een koper zich drukt als het op betalen aankomt. Catawiki start dan Ɣltijd een incassoprocedure en daar gaat dan een maand of 2 overheen. Jammer van de tijd maar daarna kun je het kavel opnieuw aanbieden. Ik heb al eens doorgegeven dat ik niet zo enthousiast ben over die incassoprocedure omdat de koper meestal toch niet betaalt, maar zij moeten laten zien dat ze dit probleem serieus aanpakken want anders wordt het hele uitgangspunt van de veiling ondergraven. Het is vervelend als dit een verkoper overkomt maar ik begrijp wel dat het nodig is.
- Mijn aangeboden vintage sieraden zijn niet zo heel kostbaar, vaak rond een euro of 100 en daardoor kennelijk niet zo aantrekkelijk voor oplichters met hun trucs, waarover ik hier en daar in dit topic gelezen heb. Voor verkopers van kostbare horloges zie ik geen oplossing, het klopt helaas dat C. zich zo veel mogelijk afzijdig houdt van problemen tussen koper en verkoper.
- Alle aangetekende (brievenbus)pakjes heb ik altijd per PostNL verstuurd en ieder pakje is altijd netjes aangekomen. Over de bezorging heb ik nooit klachten gehad, gelukkig. Want Catawiki noch ik hebben enige invloed op de kwaliteit van de bezorging, maar het is de verkoper die er op afgerekend wordt via de feedback.
- Opvallend. De eerste anderhalf jaar verkocht ik vooral binnen Nederland, halverwege 2015 verstuurde ik opeens ook heel wat pakjes naar Belgiƫ, en Frankrijk en de laatste maanden ook naar Spanje en italiƫ. Nu is er weer iets veranderd, vorige week had ik een pakje naar Turkije en morgen maak ik een pakje klaar wat naar China gaat, met het hele adres in chinese tekens. Help.
Vóór de zomer hoop ik met succes mijn hele voorraad kostuumjuwelen verkocht te hebben. Met winst. En tussendoor ook nog af en toe een paar vintage horloges die ik niet leuk meer vond. Met dank aan Catawiki.
Groet en dank voor het lezen.
Marjolijn
Zoals met alles in het leven, heeft veel zijn plussen en minnen; zo ook het verkopen op Catawiki. Het kan nooit 100% voor de wind gaan; waar gehakt wordt vallen spaanders. Misschien een tip: verzamel medailles zonder achterkantā¦
Inmiddels heb ik zoān 150 horloges verkocht via Catawiki en van de opbrengst financier ik mijn eigen horloge verzameling.
Af en toe kom je eens een koper tegen die niet betaald maar procentueel stelt dat niet veel voor. Verzending via post NL gaat altijd probleemloos, tot aan Hongkong en RƩunion aan toe ( Die laatste moest ik opzoeken op de kaart )
Het grote voordeel van op deze manier verkopen is het enorme markt bereik wat je hebt. Er zijn genoeg potientiƫle kopers die je via de gangbare verkoop kanalen nooit zou bereiken.
Geen gezeur aan de de deur en ook niet het oeverloze mail verkeer wat de meesten hier wel kennen via marktplaats en wat ik veel gevallen ook niet uitmond in een verkoop.
Zorg er wel voor dat je kwaliteit verkoopt en een eerlijke omschrijving maakt van het horloge wat je aanbiedt, dat voorkomt gezeur achteraf. Contact met veilingmeesters gaat over het algemeen snel maar dan spreek ik natuurlijk voor mezelf.
Ik heb er geen bewijs voor. Het was immers gewoon een onschuldige een vraag. Heb er geen slechte bedoelingen bij.
Reunion had ik recent ook erbij, een Seiko naartoe gestuurd. Behoorlijk ongeduldige en wantrouwende koper by te way, wilde perse foto zien van het pakket en de trackingcode anders geloofde hij niet dat ik het aangetekend verstuurd.