Ben zelf ook totaal geen Catawiki-fan, maar toch een kleine nuance:
Deze Oris heeft inderdaad veel kenmerken van de originele Oris 100m duiker uit 1965 (incl de verchroomde kast…) en aangezien daar weinig betrouwbare info over te vinden is (zelfs geen foto in het historie gedeelte op de officiele Oris-site), zullen sommige verzamelaars wellicht toch denken hier iets bijzonders te kunnen kopen?
Geen enkele nuance op die Oris mijn inziens. Ook al zou die plaat niet vastgeschroefd zijn, kroon, etc. is ie alsnog niet bijzonder. En zeker niet de moeite waard voor de ‘echte’ verzamelaar.
Krijg zojuist een mailtje van catawiki met de mededeling dat ze hun aanpak op het gebied van horloges gaan veranderen. Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken!
Quote uit de mail:
-We gaan ons richten op het veilen van vintage horloges en horloges van premium merken.
-Merken die niet bekend staan om hun premium kwaliteit worden niet meer geaccepteerd.
Ga er maar vast vanuit dat het aantal “experts” (veilingmeester gebruiken ze niet meer) drastisch wordt teruggebracht nu ze veel minder goedkope meuk gaan verkopen.
Ergens snap ik wel dat ze dit doen, ik zou ook liever alleen dure dingen verkopen met dikke marge, maar wat Catawiki juist zo goed maakte was dat er voor elk budget iets te koop was. Als ik een Rolex wil kopen of verkopen kan ik letterlijk overal terecht, maar voor een leuke Rus of iets anders aparts was Catawiki gewoon een prima platform.
In het begin waren er wekelijks maar een paar horloge veilingen, modern en vintage met een beperkt maar wel gevarieerd aanbod. Het toenmalige hoofd van die afdeling was deskundig, direct benaderbaar en had oog voor de handel. Ik kan me herinneren dat er zelfs een keer een speciale veiling is geweest voor alleen maar Russische horloges terwijl deze nu compleet verbannen zijn. Catawiki heeft de aanbieders die er voor gezorgd hebben dat de site groot is geworden compleet vergeten en gaat alleen maar voor het geld. Voor de modale, gemiddelde verzamelaar is er met deze nieuwe regels niet veel meer te vinden.
Als je echt wilt lachen dan moet je de insta van CW volgen. Voorbeeldje:
“This Vintage Omega Chronograph has an manual winding movement and is in a fantastic original condition!”
Ik weet niet of het al iemand is opgevallen, maar het incassobureau dat voor Catawiki werkte is met de stille trom vertrokken.
Volgens catawiki omdat de procedures té vervelend en omslachtig waren voor de verkopers.
Wat gebeurt er nu?!..wanneer een koper niet betaalt krijgt hij een mail, en dit tot 3x toe.
Op wens van de verkoper ( zo deelde men mij mede) wordt de wanbetaler gebeld ( “maar uit ervaring neemt hij/zij nooit op”, aldus de helpdesk.
Ergo:
De “kopers” kunnen nu vrij en blij bieden en later zien of ze het kavel wel-dan-niet gaan betalen. Het e mail adres wordt weliswaar geblokkeerd maar hoe simpel is het om een nieuw adres aan te maken.
Ter info: ik heb 15 kavels verkocht en 11 stuks zijn onbetaald gebleven. Deze koopvrijblijvendheid spreekt zich uiteraard nu rond en als er al enige (incasso)druk was, is die nu ook verdwenen…
Lijkt mij heel vervelend! Ik heb dat hele catawiki al lang verbannen, bizarre schattingen, horloges die niet kloppen etc etc etc…Heb maar een klein beetje ervaring met verkopen daar, dat ging goed, maar is al een aantal jaar geleden. Sterkte!