Persoonlijk vind ik het fijn dat een reden bij de verwijdering staat aangegeven. De post staat er dan nog wel, maar de inhoud is verdwenen. En als het kan even een PB-tje nasturen met dat er opgeschoond is. Voor de leden is het dan zelf ook duidelijk dat er iets was geplaatst wat niet volgens de regels is. Of vinden jullie dat te confronterend?
Het is echter ook niet de bedoeling dat de moderators overladen worden met extra werk voor het opschonen. We moeten niet vergeten dat dit een vrijwillige taak is die zij naast hun andere werkzaamheden op zich hebben genomen. (En als dat niet vaak genoeg gezegd is: waarvoor (bij voorbaat) onze dank (tu)).
Nu dacht ik dat een soort opschoontool misschien zou kunnen helpen. Enerzijds helpt het te verduidelijken waarom iets is verwijderd. Anderzijds kan het zorgen dat de meerwerk voor de moderators beperkt blijft.
Ik zal een opzetje maken. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Van elke forumregel die als reden gebruikt kan worden om te schonen wordt een aparte post gemaakt. Eventueel kan ervoor een algemene mededeling geplaatst worden in de trant van "Inhoud verwijderd wegens schending forumregel X"
De moderator hoeft dan bij het verwijderen van de inhoud (ALS dat tenminste kan, of kunnen ze alleen hele posts en niet alleen de inhoud verwijderen?), enkel de link te plakken met de regel die van toepassing is voor het verwijderen van de inhoudt.
Eventueel kan er ook voor gekozen worden dat de moderator de mededeling schrijft/plakt voor de link.
In de volgende replies zal ik het concept verder uitwerken.
Zou dit iets kunnen zijn? Hebben jullie toevoegingen/suggesties?
Als iemand een onderwerp start, is het omdat hij/zij dit interessant vindt.
Vermijd dus een antwoordenstroom die niets te maken heeft met het opgestarte onderwerp. Dit kan worden opgevat als een teken van gebrek aan respect voor de opstarter van het topic en tegenover de andere personen die verder willen communiceren over het desbetreffende onderwerp. Op het forum is voor off-topic zaken een off-topic subforum dat zich daartoe uitstekend leent.
Het forum kan door mensen gebruikt worden als éénmalige informatiebron, ter beantwoording van een vraag. Dit soort gebruikers hoeven zich niet eerst voor te stellen en dienen met hetzelfde respect te worden behandeld als alle andere gebruikers.
Berichten moeten geplaatst worden in de daarvoor bedoelde subfora. Iedere gebruiker wordt geacht de forum omschrijving te lezen voordat hij of zij een bericht plaatst. Gebruikers dienen hun bericht zo te formuleren dat direct duidelijk is wat ermee bedoeld wordt, ook de titel dient aan te geven waarop het bericht betrekking op heeft.
Gebruikers dienen hun berichten zo te formuleren dat deze respectvol zijn ten aanzien van de andere gebruikers. Kwetsende berichten of andere vormen van beledigingen zijn niet toegestaan.
Gebruikers dienen rekening te houden met alle soorten en leeftijden bezoekers op dit forum. Het plaatsen van aanstootgevende teksten, plaatjes etc. wordt niet getolereerd.
Discriminatie, dreigementen en schelden leiden tot onmiddelijke uitsluitng van het forum d.m.v. een ban en het deactiveren van het gebruikersaccount. Bij serieuze dreigementen etc. zal door het forum meegewerkt worden bij eventuele justitiele onderzoeken. Een gedeactiveerde gebruiker die heeft lopen schelden mag na 6 maanden vragen om weer toegelaten te worden.
Reclame maken voor een eigen of andermans website of zaken is onder geen beding toegestaan, tenzij in samenspraak met de beheerder van het forum. Berichten met aanstootgevende laster, spam etc. worden verwijderd. Het bepalen of iets valt onder deze categorie wordt bepaald door de moderatoren en niet door de gebruiker.
Als iemand dus nu iets plaatst als: “Hey Marnix, dat cheap ass horloge is een schande voor de horlogewereld en is een liefhebber onwaardig. Stop dat ding in je &(&!)(#(&#$ …”
En klaar is de moderator! Of eventueel de poster een PBtje sturen om hem/haar nog even op regel 1b te wijzen en dat herhaling tot een ban kan leiden. Zo een (3 strikes?) berichtje kan ook gestandaardiseerd worden.
Iets als
-1e keer: Dit wordt niet gewaardeerd en wil je vriendelijk verzoeken dit niet meer te doen.
-na meerdere keren: Je bent volgens mij eerder op gewezen dit niet meer te doen. AUB dit niet te herhalen, anders kan dit leiden tot een ban. (Deze kun je vaker gebruiken als de herhaling heeeeeel lang na elkaar heeft plaatsgevonden ofzo)
-Laatste waarschuwing: Je bent meermaals op gewezen dergelijke posts niet te plaatsen. Dit is een laatste waarschuwing op dit niet meer te doen. Hierna volgt een ban.
-Ban: X_X
“Hey lieve jongens en meisjes, dit is mijn eerste post en ik heb onwijs gave horloges op de site www.marnix.moed, waar ze als zoete broodjes over de plank gaan. Alle filmsterren, voetballers, topcriminelen en andere celebrities lopen ermee rond. Dat wil jij toch ook! Kom snel kijken op die gave site! Als je dat niet doet ben je een dief van je eigen portmonnee hoor!!”
Tja, what does MR. Mod do?
Inhoud verwijderen en in de plaats 't mededeling en linkje plaatsen >>>
Je kan je er ook niet zo druk overmaken en je aan de regels houden.
De regels zijn duidelijk en als je je er niet aan houd worden berichten verborgen. Simpel toch.
Je kan je natuurlijk altijd aanmelden als moderator bij de beheerder. Dan kun je het op je eigen manier doen.
Je kan je er ook niet zo druk overmaken en je aan
de regels houden.
De regels zijn duidelijk en als je je er niet aan
houd worden berichten verborgen. Simpel toch.
Je kan je natuurlijk altijd aanmelden als
moderator bij de beheerder. Dan kun je het op je
eigen manier doen.
eens. Ik vind het jammer dat mensen steeds maar mopperen over hoe de moderatoren werken. Gebruikelijk in deze tijd, dat mensen blijkbaar allerlei rechten denken te hebben. Dit is een gratis forum, waarin een boel mensen tijd steken om het goed te laten lopen.
Afgezien daarvan, een reden vermelden lokt alleen maar weer discussie uit. “Nee hoor, dit is niet kwetsend” of "hoezo niet respectvol"of weet ik veel.
De regels zijn duidelijk EN ter beoordeling van de moderatoren.
ER zijn meerdere moderatoren op het forum en als ik voor mezelf spreek steek ik er veel vrije tijd in.
Op het werk heb ik er geen tijd meer voor en daardoor zie je sommige topics pas 's avonds als het al uit de hand is gelopen.
Opschonen is dan veel werk en als je dan iedereen ook nog een pb moet sturen al helemaal. Zoals gezegd zijn de regels duidelijk en aanmelden als moderator kan natuurlijk ook. Ik snap sommige ideeën wel, maar ook dat zou via een pb naar de beheerder van forum gestuurd kunnen worden. Om dit als topic neer te zetten heeft denk ik geen meerwaarde.
Denk dat marnixmoed het goed bedoelt, en vind zijn
voorstellen niet vreemd. Zie je ook wel op
meerdere fora.
Maar de moderator moet het er natuurlijk wel mee
eens zijn, anders heeft het geen draagvlak.
Ongetwijfeld. Maar weer een topic dat niet over horloges gaat, maar over hoe het forum werkt. Of de moderatoren. Dat vind ik jammer.
Waarom kunnen we het hier niet gewoon over horloges hebben. Ik zou als moderator (ben ik absoluut ongeschikt voor, als misantroop) het bijltje er al bij neer gooien. Want vaak genoeg (bij mij althans een keer gebeurd) weer een pb sturen met uitleg waarom een reactie niet kan, dat eeuwige gedoe.
Maar wie weet vinden de moderatoren dit juist leuk. Geen idee.
Ik raad in elk geval aan om als er redenen van verwijderen worden vermeld, elke discussie hierover uit te sluiten. In de zeven jaar op dit forum heb ik wel gezien dat het anders nooit ophoudt.
Denk dat marnixmoed het goed bedoelt, en vind zijn
voorstellen niet vreemd. Zie je ook wel op
meerdere fora.
Maar de moderator moet het er natuurlijk wel mee
eens zijn, anders heeft het geen draagvlak.
Ik weet zeker dat hij het goed bedoeld. Geen kwaad woord daarover, maar dit kan ook via een pb naar de beheerder.
Op deze manier weet je zeker dat het weer reacties gaat krijgen die je juist weer niet wilt. Dit is weer een topic die in de gaten gehouden moet worden. Hetzelfde als al die topics over verwijderde (die verborgen zijn) topics. Die dreigen ook altijd uit de hand te lopen.
Ik vind dit topic nuttig en waardevol, maar het heeft idd niets met horloges te maken. Ook in Off topic hoort het niet echt thuis, dat is meer een café-sfeertje.
Op een ander forum, waar ik modereer, komt dit soort topics vaak langs. Zo vaak dat we er een apart subforum voor hebben gemaakt. Dat gaat uitsluitend over hoe het forum en de mods werken. Tips, klachten over de software, kritiek op mods. Dat is overzichtelijk. Misschien iets voor hier, mensen willen nou eenmaal graag kunnen meepraten.
Los daarvan, de mods nemen de beslissingen. Iedereen PM of mail sturen is een hoop werk, dat is duidelijk. Wat ik zelf doe op ‘mijn’ forum (www.gitaarnet.nl) is de tekst verwijderen of aanpassen, en dan in rode letters een verklaring achterlaten zoals: mod-edit: tekst en link verwijderd wegens spam.
Dat gaat snel en moet maar voldoende zijn.