Dat zei ik toch
Ja he wij genieten er nog steeds elke dag van, ook al staan sommigen hier al 2 decennia. En ze lopen ook allemaal een uitzondering hier of daar volgens de hedendaagse norm die ik aangeleerd kreeg op de horlogemakersschool (al zijn de normen uit mijn tijd nog iets verstrengd hedentendage)
Wel hebben sommigen dringend onderhoud nodig.
Kan ook aan de voorkant onder de plaat staan. Op t eerste zicht denk ik aan een as.
Een topic naar mijn hart; ik ben ook een fan van zulke oudjes. Zie al een hoop moois langskomen hierboven. Hier maar een paar van mijn oudjes. Uiteraard allemaal Tissots
Datering is soms wat lastig omdat de serienummers in de begintijd achter de wijzerplaat staan. Dus moet je de plaat lichten om te dateren; en dat doe ik alleen in combinatie met een service.
Hier mijn oudste Tissot polshorloge, uit 1912; helaas een puinhoop dus ligt nog in de projectenbak:
Hier de tweede; betere staat, maar nog niet gedateerd; vermoed ergens 1913-1914:
Nummer drie, met een geblauwd stalen kast; uit 1914. Ligt momenteel uit elkaar voor een service. Helaas ook ooit in de handen gevallen van een knutselaar dus uitdagende klus:
Nog een die in de projectenbak ligt; ook ergens 1914-1915 ofzo; iets groter dan de voorgaande exemplaren, 33 mm:
Net exemplaar; ook nog niet gedateerd; midden jaren 1910:
Grote jongen; 41 mm:
Nog twee wat grotere exemplaren, 38 mm. Eind jaren 1910:
Deze is helaas verknutseld tot zakhorloge:
Zilveren dameshorloge, 10,5 ligne. Eind jaren 1910:
Nog een dameshorloge, “adoc” lijn, origineel in Japan geleverd:
Dan over naar de jaren 20; zilveren “tank” die nog wat aandacht behoeft:
Redelijk net exemplaar; laatste met het “oude” logo; 27 mm kastje:
Eind jaren 20 kwam het nieuwe cursieve logo, zelfde formaat als de voorgaande:
Nog een tank; mist helaas z’n originele wijzerplaat:
Dan m’n 20’s toppers, de 14k tonneau:
De High Grade:
En de 14k “Mirage”:
Nog een wat grotere jongen; 13 ligne werkje i.p.v. 10,5:
Zoals je ziet heb ik nog wat werk te doen aan m’n vroege polshorloges
Jaren 30 doe ik wel even in een aparte post
In twintig jaar kan ik mijn jongste horloge hier posten. Tot dan.
Aha, ik dacht dat Germinal het merk van het uurwerk was . Ik kon er al zo weinig van terug vinden…
In La Chaud-de-Fonts, Zwitserland was de fa. Picard & Cie. gevestigd. Hun Fabrique Germinal maakte wel degelijk uurwerken, en niet de simpelste: chronografen, repeaters…
Maar ik vermoed dat dit uurwerk een Felsa zou kunnen zijn.
Mooi Art-Deco tankje, trouwens.
Bedankt!
Ik ga mij er eens iets meer in verdiepen.
Wat het werkelijke caliber is hoop ik te ontdekken wanneer ik m eens uit elkaar haal. Felsa of AS bied wel hoop om de ontbrekende opwindstift te kunnen vinden.
Zal het een beetje gaan daar
wat een prachtige horloges.
Dank je; zoals ik al zei, ik ben echt weg van zulke oudjes
Maar vaak wel een aardige uitdaging om aan de praat te krijgen/te houden
Leuk topic! Ik heb er ook wel enkele…
Natuurlijk de Seikosha Precision, al weet ik niet geheel zeker of deze nu voor of na WO2 gemaakt is.
Deze is ouder, gezien de emaillen wijzerplaat. Zeker voor WO2.
Deze Wyler Incaflex is in ieder geval van voor 1950, maar hoever daarvoor?
Deze Tissot tank is uit 1938
Deze Rytime kan ik ergens eind jaren '20 dateren.
En dan nog deze Enicar Sport, begin jaren '40
En mijn laatste aanschaf, een Tissot Antimagnetique uit 1939
Ik zal er heus nog wel meer hebben… Maar dan moet ik echt even gaan zoeken…
Zoals beloofd ook nog wat spul uit de jaren 30
Een uit de projectenbak, cal 20 met een stalen kast, moet een nieuw glaasje hebben; 1933:
Cal. 21.7 uit 1935:
Cal 27 Non Magnetic uit 1936:
43 mm jumbo met cal 115/39.3 uit 1937:
Eerste waterdichte Tissot, de camping, uit 1937:
Sector dial cal 27 jumbo uit 1937. Moet nog een keer aandacht want loopt niet:
Cal 20 met een massief gouden bezel, ook uit 1937. Moet ook nog een keer aandacht; ben ik een keer mee tegen de trapleuning aan gekletst en sindsdien geen fatsoenlijke amplitude meer :
Cal 19.4 uit 1938:
Cal 20 uit 1939:
En tot slot de zwarte jumbo uit 1939:
Edit: Oh ik heb ook nog wat dameshorloges uit de jaren 30
Na ja, doe ik wel weer apart
Wauw, wat is me dat hier??? PRACHTIG
Benieuwd hoor
Ja een mens verzamelt wat door de jaren
Hier nog een aantal dameshorloges uit de jaren 30.
Cal. 19.4 uit 1937:
Cal 12.6, ook uit 1937:
Cal. 17.2 uit 1938, kleinste Tissot kaliber met subseconde trouwens :
Cal. 19.4 uit 1939:
Verder nog een uit de jaren 20 waar ik even twijfelde of ik die erbij zou zetten. Niet omdat die niet de moeite waard is, maar omdat ik die eigenlijk liever laat zien als ik hem klaar heb. Heeft namelijk ooit een flink ongeluk gehad.
Maar wel een mooi topstukje van Tissot. Platina kast bezet met diamant en smaragd en een parelarmband. Helaas is die armband dus compleet in stukken getrokken, wordt nog wel een uitdaginkje om die te repareren. Binnenin een Tissot cal. 110 met gebroken staf. Waarschijnlijk gebeurd bij datzelfde ongeluk. Nog wat werk aan de winkel dus
Jullie kunnen samen wel een museum beginnen, wat een mooie horloges laten jullie aan ons zien, klasse hoor.