Deze gaat ook al richting de 100, de dame is ca 95 jaar.
Ik moet altijd aan schaken denken als ik haar tegenkom. ![]()
Deze gaat ook al richting de 100, de dame is ca 95 jaar.
Ik moet altijd aan schaken denken als ik haar tegenkom. ![]()
Bijzondere zetten zijn er gespeeld!
Goed topic @Vintagewatchstuff ! Die trenchwatches zijn wel heel gaaf. Nog nooit gezien, maar ik ga er nu extra op letten als ik weer eens een museum over WO I bezoek. Dit⌚ zou ik ook graag aan de collectie toevoegen!
Dankjewel ![]()
![]()
Gaaf
![]()
Verchromen werd in 1924 uitgevonden, dus als ze deze cutting edge technologie toen meteen hebben toegepast kan het net, maar ik gok dat hij van een paar jaar later is ![]()
Heb zelf de nodige van dit soort kussenkastjes uit eind jaren 20 ![]()
Maar evenwel een tof ding ![]()
Ja, ik zat er wat raar naar te kijken… Chrome plated zilver? Is dat een ding? Of lees ik die 0.925 verkeerd ![]()
Ja zo lees ik het ook, verchroomd zilver.
Verguld zilver bestaat al veel langer, dat wordt ook wel “vermeil” genoemd. Zilver wordt natuurlijk gauw zwart, en door er een laagje overheen te doen voorkom je dat. En aan de andere kant houd je de goede corrosiebestendigheid van zilver, in tegenstelling tot de goedkope legeringen die er meestal onder zitten zoals alpaca.
Maar ik moet zeggen dat ik verchroomd zilver ook nog niet vaak ben tegengekomen.
Misschien is hier Sheffield plating toegepast? - ook al gezien het zilver merkje zoals LVA al opmerkte ![]()
Kende ik niet, maar gezien het zilverkeurmerk zal het echt massief zilver zijn, dus daar doe je dan niet nog een laag zilver overheen lijkt me.
Ik neem aan dat het gewoon is wat erop staat, verchroomd zilver ![]()
Vond ik ook al zo raar. Mido lijkt me geen merk om te klooien met stempels.
Lijkt me ook niet. Dat is strafbaar dus dat zullen ze echt niet gedaan hebben.
Ik kan me het nut wel voorstellen, het is heel vervelend dat dat zilver zwart wordt, en nu was er ineens een manier waarop het bleef glimmen, gewoon een laagje chroom er overheen.
Overigens komen vergelijkbare praktijken nog steeds voor. De nodige witgouden horloges worden van een laagje Rhodium voorzien om te voorkomen dat ze verkleuren.
Je ziet aan de voorzijde overigens langs het glas en op de lugs nog de resten chroom zitten, de rest is donker geworden en lijkt me blank zilver. Als dat een onedel basismetaal was geweest was zou dat niet zo mooi glad meer zijn maar ruw en aangevreten.
En toch zou ik graag jullie mening horen over:
NB: ik stel alleen maar vast; ik geef geen oordeel. En misschien zie ik het op mijn leeftijd ook allemaal niet meer zo scherp
![]()
Toch zie je het vaker, bijna alle horlogekasten in die tijd waren van zilver en verchromen was de nieuwe manier om een duurzame “bling” aan te brengen.
Zilver was in die tijd nog geen reet waard (denk maar eens aan de zilveren guldens etc, het was pas veel later dat de intrinsieke waarde van het materiaal de monetaire waarde overschreed) dus ik denk dat het gewoon economisch niet interessant was om een ander kastmateriaal te gebruiken.
Dat gezegd hebbende ben ik wel benieuwd of het echt zilver is ![]()
Zeker goede waarnemingen hoor, zou best een bijeengeraapt zootje kunnen zijn.
Zo heb ik ook een “Pateck” zakhorloge. Die man heeft destijds een dikke rechtszaak aan zijn broek gehad.
Maar het kan gekker, want;
Ik denk dat 'ie wel geinig wordt. Schattig is 'ie sowieso met z’n 29,5mm en fijn gebogen lugs. Draagt heel fijn.
Oei de palradschroef is ook al onthoofd ![]()
Het lijkt trouwens dat de minutenwijzer gesoldeerd is? Iemand heeft er in ieder geval wel veel liefde in gestoken!