Certina DS Action Diver, een kleine review

Sinds half januari ben ik in het bezit van een Certina DS Action Divers. Een hele mond vol, voor eigenlijk een betrekkelijk eenvoudig horloge. Tijd voor een kleine review en wat foto`s.
Certina is een zwitsers horlogemerk en maakt sinds 1888 horloges. In de jaren 50 heeft men het DS concept ontwikkeld, wat het horloge moest beschermen tegen schokken en vocht. In de jaren 60 en 70 heeft het merk legendarische duikhorloges gemaakt, waaronder de DS2 en de DS3. Deze zijn onder andere ingezet door de Australische marine en tijdens NASA experimenten onder water. Dit zijn momenteel door verzamelaars zeer gezochte horloges. Tot begin jaren 70 maakte Certina, zoals zoveel zwitserse fabrikanten, zijn eigen uurwerken. Op de duikhorloges uit de jaren 60 en 70 stond als logo een schildpad op de achterkant, ook deze moderne Certina heeft dit logo

Echter, ook Certina werd zwaar getroffen door de quartz hype, het merk kwam derhalve in de Swatch Group terecht. Momenteel probeert het merk zich in de Swatch Group te profileren als fabrikant van sport horloges. Qua techniek worden ETA uurwerken gebruikt.

Het door mij gekochte horloge is een Certina DS Action Diver met referentie C013.407.11.051.00:

Het horloge weegt met de stalen band circa 180 gram. Doorsnede is ruim 43mm. De kast van het horloge is gepolijst, icm een duikring met insert. Kast en band zijn gemaakt van RVS 316L. Het horloge is voorzien van een ETA2824-2 uurwerk. Er is een onopvallend datumvenster aanwezig, tussen 4 en 5. Uiteraard is het horloge voorzien van saffierglas en een verlenging in de band, om het horloge over een duikpak te kunnen dragen.

De kroon is gesigneert, en, zoals het hoort bij een duikhorloge, beschermt door de kast. het is een geschroefde kroon. Conform het Certina DS concept zijn er 3 pakkingen in de kroon gemonteerd, 1 op de as en 2 in de kroon zelf.

Promintent op de wijzerplaat staat ISO6425 vermeldt, deze norm schrijft o.a voor dat ieder horloge getest is op waterdichtheid, met een reserve van 25% tov het aangegeven maximum. Dat wil zeggen dat ieder horloge wordt getest op 250mtr of 25Bar. Daarnaast schrijft deze norm zaken voor als zichtbaarheid in het donker, zout water bestendigheid, bestendigheid tegen thermal shock oftewel temperatuur schommelingen, etc.

Al met al ben ik zeer tevreden over dit horloge. De afleesbaarheid overdags en s`nachts is zeer goed. Het horloge voelt erg degelijk aan, met een zeer stevige band. De afwerking is goed, de wijzers staan goed uitgelijnd, ook de indexen in de duikring staan perfect tegenover de tijdsmarkeringen. Het wordt geleverd in een vrij eenvoudige doos, met een beknopte gebruiksaanwijzing en 2 jaar garantie.

1 like

Mooie klok, leuke review en voor de foto’s mag je je
van mij een heleboel veren in je bips steken…Prachtig!

Mooi gedaan (tu)

Top(tu)

Leuke review en super foto’s.

Mooie klok en nog mooiere foto’s!!!

Leuke review, interessante info, mooie foto’s: wat wil een mens nou nog meer!

Eric

Topper

Bedankt voor de goede review. 1 Opmerking, ik geloof dat de kast “geborsteld” is waar jij het hebt over “gepolijst”.

Mooie sub variant van een mooi merk.

(tu) Veel draag / kijk plezier , leuke review ,en de groeten van deze andere Certina fan .

Leuk geschreven en gefotografeerd!! :~

Was leuk om te lezen en te kijken! (tu)

Super klok! Super foto’s (tu)

Je hebt gelijk! De kast is geborsteld.

En de foto’s zijn inderdaad erg mooi.

Ja, mooi! Je foto’s kunnen zo bij Certina op de site.

Toevallig zag ik dat de juwelier bij mij in de buurt, op het winkelcentrum-pleintje ook Certina’s heeft. Deze Action Diver ligt er ook.

Menno

Mooie review en prachtige foto’s (tu)

Goede review met mooie foto’s!
En een erg fraaie klok. Veel draagplezier.

Proficiat, leuk verslag en mooie foto’s (tu)

marnix.moed Schreef:

Proficiat, leuk verslag en mooie foto’s (tu)

+1 met genoegen gelezen (tu)

mvg

Mijn beste,

Een zeer plausibel en verhelderend review!! Chapeau!!
Ik wens je dan ook veel genot bij het koesteren en vooral dragen van deze bijzonder fraaie Certina.

Orologio Signaturis Temporis.B)-