Certina DS Action Diver Sea Turtle Conservancy SE

Goedemorgen,
Iemand al de nieuwe Certina DS Action Diver Powermatic 80 Sea Turtle Conservancy met de mooie blauwe wijzer al in bezit of real life gezien?
Op de plaatjes vind ik hem prachtig.

http://www.swisstime.ch/doc/produit_img/3588/img/i_3588_3_850.jpg

5 likes

Daar zijn ze bij Certina ook erg goed in, als ik de verschillende modellen in het echt zie dan vallen ze vaak wat tegen.
Deze ben ik overigens nog niet tegengekomen.

1 like

Nope, maar ze zijn wel mooi.
Ik heb de vorige versie gehad van de Action Diver, mooi horloge en mooie afwerking enkel de maat is mij te groot. Ik zou geen powermatic willen, heb ik ook gehad en heb liever een gewone ETA.

Edit:

Dat herken ik niet zo, ik heb 2 Certina’s gehad en beiden gewoon goed en mooi maar heb verder geen andere gezien in het echt dus weet niet of dat ook voor andere modellen geld.

Vanwaar de keuze voor normaal ETA ipv Powermatic?
(NOOB-vraag waarschijnlijk…)

Er zal niks mis mee zijn, maar de Photoshop kunsten van Certina geven mij vaak een vertekend beeld.
Ze gaan daarmee wat mij betreft net wat te ver, zie ik ze liggen bij de Bijenkorf dan valt het wat tegen.

1 like

Deze is echt prachtig! Ik ga hem zeker eens in het echt bekijken.

Dit zie ik echt niet zo. De horloges van Certina zijn in het echt ook plaatjes. En een beetje Photoshop is bij elk horlogemerk aan de orde. Maar de Certina’s zijn zeker hun geld waard.

Powermatic uurwerk ben ikzelf wel tevreden over, ok de seconde wijzer loopt niet zo vloeiend maar man wat lopen die dingen strak.

Zoek maar eens naar die foto’s van Candide van die precidrive, dat is nogal een verschil.

Eens maat dat vind ik bij alle merken wel heel vervelend, het valt mij niet op dat het bij Certina sterker is maar zou kunnen. Ik zie maar heel weinig Certina’s in het echt dus lastig te beoordelen voor mij.

Je krijgt ook een noob antwoord :slight_smile:
De powermatic is een aangepaste versie van de standaard ETA 2824 en heeft ook een kunststof onderdeel meen ik en loopt wat trager (BPM). Ze hebben wat trucjes moeten toepassen voor de langere powerreserve.
Misschien prima maar ik zie het als het downsizen van motoren waarin alles net wat minder langer meegaat.

Daarbij heb ik niks aan die extra powerreserve en heb ik liever een hoger tikgetal, dat loopt soepeler en accurater. Als ik hem afleg staat die toch weer stil als ik hem om doe dus of die dan 2 x zo lang heeft doorgelopen maakt voor mij geen fluit uit.

Ik heb net even wat filmpjea opgezocht met een PM80 uurwerk en inderdaad loopt ie niet supermooi, beetje tikkerig. Lijkt wel of mijn Orient Mako 2 mooier rondloopt.

Ik weet niet op welke frequentie de Mako loopt maar een gewone ETA loopt op 8 beats per second en de powermatic op 7 bps.
Oftewel de ETA doet 28.800 tikken per uur en de PM 25.200 en dat verschil zie ik toch wel en vind ik jammer. Daarbij twijfel ik aan de duurzaamheid. Die ETA is door en door bewezen.

Ik heb om dezelfde redenen destijds mijn Tissot Le Locle met het ‘oude’ ETA-uurwerk gekocht, terwijl de PM80 al uit was. De Le Locle was een van de eerste horloges die dit uurwerk als ‘upgrade’ kreeg, maar ik heb toch meer vertrouwen in de ETA en geen baat bij 80 uur power reserve

1 like

Uhh, 21600 moet dat zijn…en 3 Hrz.

1 like

Het jammere is van de merken Hamilton, Certina en Tissot dat ze die PM80 bijna overal in gaan stoppen en er geen keuze meer is. Ik denk dat ze dat meer doen voor de noobs die enkell naar getallen kijken en denken dat meer beter is. Ik zie er geen toegevoegde waarde in iiig.

Ik laat horloges ook liggen om die reden en als het zo goed zou zijn zou je dit bij de duurdere merken als Sinn en Oris bijvoorbeeld ook wel terug vinden maar die gebruiken enkel de standaard 2824

Uhh, Oris gebruikt al jaren Sellita. Wel even scherp blijven :wink:

1 like

Klopt! Ik vergis mij :wink:

Edit: de PM80 loopt op 6 tikken per seconde en dus 21.600 per uur.

1 like

:joy: Ik ga nog ff slapen denk ik…
Gelukkig is de Selita een directe 2824 kloon dus zat er niet ver vanaf

1 like

1 jewel, Haha

1 like

Dat is dan gewoon een fotofinish :joy:

2 likes

Klopt. Ze zetten hoog in op dit uuwerk. Ik begreep ook dat hij met een laser wordt gereguleerd en daardoor moeilijker te onderhouden is door een reguliere horlogemaker.
Ik vraag me af hoeveel mensen echt baat hebben bij die 80 uur. Verder zie ik weinig voordelen.

1 like

Je komt inderdaad in die prijsklasse alleen maar PM80 tegen.
Wil ik een vergelijkbaar horloge schiet je direct weer naar 11-1200 euro (longines) of nog meer (2e hands aquis).

1 like