Certina DS Powermatic 80 vs Seiko SARB035

Heb lang nagedacht over een Seiko SARB035 en nu zie ik hier in Keulen ineens een Certina DS Powermatic 80 van 745 euro nu voor 520. Het heeft een zwarte lederen band met een grijze wijzerplaat.

Ik vind het een mooie horloge. Volgens mij is dezelfde powermatic 80 ook in Tissots verkrijgbaar.

Kan iemand mij meer over het horloge en/of de movement vertellen?

Kansje of miskoop?

Mooie klok. Mooi voor bij een kostuum :necktie:
Even Google gebruikt, bij Bouman Online € 595, maar dan met een stalen band, uurwerk is niets mis mee :+1:

Heb nu niet veel tijd en moet morgen al besissen maar ik lees dat het een eta 2824-2 is die vertraagd is om aan 80 uur te geraken.

Maar daardoor gaat de secondewijzer ook trager. Dat is wel spijtig.

Blijkbaar zou de movement zonder een “regulator” zijn waardoor er later geen afstelling mogelijk is.
Dit is voor mij echter Chinees. Weet iemand hier meer over?

Heb geen verstand van het uurwerk maar die Certina is een serieus mooie klok. Ik heb m laats ff gepast en hij paste
:grin:

Groeten
Rutger

In het kort.

1. De frequentie is aangepast van 28.800 naar 21.600 bph of te wel de echte 2824-2 tikt 8 keer per seconde en de C07.111 6 keer per seconde.

2. men heeft gebruik gemaakt van een lage friktie escapement, wat dat ook moge zijn.

3. men heeft de tonarbre kleiner gemaakt, waardoor er een langere opwindveer in past.

Afregelen zal echt wel mogelijk blijven.

Bron: http://www.gmtminusfive.com/the-certina-ds-powermatic-80-a-perfect-entry-level-automatic/

Met vriendelijke groet,
Inca

Certina gebruikt het door Tissot ontworpen uurwerk, net zoals bv. Mido dat ook doet ( Caliber 80).

Dat vraag ik mij af. In m’n Mido was dat niet het geval.

Elf.

Is de SARB035 niet een betere investering? Is de 6R15 niet beter dan de aangepaste 2824-2?

Niet beter wat bijsparen voor een SARX033?

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Op basis van het filmpje idd een mooi horloge met volgens mij value for money

ik zou zeker voor de certina gaan
maar zijn beide mooie horloges. Vind de Certina zelf net ff leuker want hij is anders en heeft een mooiere band!

Ik zit al een tijdje te loeren naar deze.
Ook met het Powermatic 80-uurwerk en een absolute beauty, vind ik.

Voldoet ook helemaal aan mijn behoefte aan een sportieve dresser, met een lichte wijzerplaat, mechanisch uurwerk, beetje retro, van een mooi merk en voor een beetje normale prijs. Deze klopt helemaal voor mij (foto’s geleend van Uhrforum).

YUMMIE, zeg ik!:yum:

2 likes

Zeker de certina!voor mij vrij makkelijk omdat ik niks met de seiko dressers heb

Lastige vraag, ik denk dat ik voor de Certina zou gaan. Ik ben in het gelukkige bezit van beide, de Certina dan niet in de Powermatic-variant. Dat heeft tot gevolg dat hij wel sneller tikt, maar dus minder gangreserve heeft, wat ik totaal niet interessant vind. Of je draagt hem, geen probleem, of je draagt hem niet en de powermatic gaat een dagje langer mee. Of je geeft het gewone uurwerk af en toe een slinger. Je windt hem een paar slagen op. Het feit dat hij langzamer tikt, wellicht niet af te regelen is en een stukje duurder laat mij zeggen: de Certina, maar dan de iets oudere versie, zonder Powermatic

Dick

1 like

Wat bedoelt men met niet af te regelen?

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Dat is bij de powermatic’s, Caliber 80’s enz. niet mogelijk volgens mij.

Is af fabriek zeer zeer nauwkeurig afgesteld. In een hele boel gevallen binnen COSC.

Tissot’s uurwerk is een soort van opgevoerde syteem 51.

Elf.

Ik zie van een powermatic type wel de voordelen. Met name bij bijvoorbeeld “dressers” die doordeweeks gedragen worden en in het weekend blijven liggen omdat er misschien dan een “toolerig” horloge wordt gebruikt. Een 2824 vorm met max 40 uur gaat het qua gangreserve niet redden. Een powermatic versie makkelijk

Elf

Dus de afwijking kan zelf niet gefinetuned worden maar ik vermoed dat er na een aantal jaren nog altijd een onderhoud door eender welke horlogemaker op kan gebeuren en dat deze dus niet altijd naar het fabriek moet gestuurd worden?

Dus mijn voorlopige conclusie:

PRO:

• 80 uur reserve

NADELEN:

• kan niet gefinetuned worden
  • is een “minderwaardige” eta-2824
  • secondewijzer loopt trager

Vind de eerste (moderne) serie DS-1 mooi. Maar het schuine datumvenster heb ik altijd een ernstige designmisser gevonden. Verder maken de combinatie van een andere chapterring, contrasterende ‘secondenring’, dikkere (meer retro) indexen en het ouderwetse Certina-logootje op de wijzerplaat de Powermatic-versie visueel een stuk aantrekkelijker.

Daarnaast is voor mij een twee keer zo lange gangreserve weldegelijk een koopargument. Ik heb drie horloges die ik 90% van de tijd draag. En dan is die 80 uur precies het verschil tussen alles weer moeten instellen en het horloge omdoen zonder gedoe.

@Dimike Hier trouwens een draadje van WUS over reguleren van het Powermatic (C07-) uurwerk.
http://forums.watchuseek.com/f6/regulating-powermatic-80-movement-eta-c07-111-a-1610138.html

1 like