Ik zou het echt niet weten Don……
Leuke aanbiedingen op diverse Certina’s bij Wesselink en Vreeker in Alkmaar;
Wie geeft ervaring met een DS2 op staal. Ik er nu een met de nylon band maar overweeg een stalen band. Wie heeft tips of ervaringen?
Ben liefhebber van Certina maar het stalen banden verhaal vind ik echt een gemiste kans van ze…
Hier volgt mijn speculatief, want internet, en mischien informatief antwoord…
Ik heb dit een tijd terug eens bekeken en het is mij ook nog steeds niet duidelijk waar precies dit logo vandaan komt. Het komt alleen terug, zover ik kon vinden, op de Certina Vainqueur (winnaar) lijn. Dit merk is geregistreerd op 18 jan 1951. Logischerwijs zou je horloge daar onder vallen. Is het een dames model, kan de grootte niet schatten?
Ik ben toen eens gaan grasduinen in oude advertenties of ik iets kon vinden over: waarom winnaar en de driehoek.
Waar de naam Certina als merk ouder is, is de bedrijfsnaam in 1955 aangepast. Certina werd toen toegevoegd als hoofdmerk in de bedrijfsnaam. Merk hierbij op dat het beroemde C-logo pas in 1956 geintroduceerd. Dus mischien een transitie lijn met nog KF uurwerken?
De driehoek vond ik als een poincons voor Kurth Freres:
Wat schetste mijn verbazing als je in reclame uit 1952 die Vainqueur driehoek weer ziet, maar niet op de wijzerplaat render:

Het zou mischien ook kunnen dat ze expirimenteren met logo’s.
Op dezelfde dag is ook het volgende geregistreerd, de Amerikaanse lijn met Elgin (EA), ik kan van de Vainqueur het afschrift niet achterhalen:

Bron: vintagecertinas.ch
mikrolisk, terrybaldasserre, AI.
Het bleef dus voor mij een mistig verhaal zonder enig antwoord… Ik heb het ook niet verder onderzocht, want ik verzamel helemaal niks uit deze periode van Certina (alleen 70’s), maar ja zo gaat dat soms
Interessante vondst, toch weer iets meer pinpointing over die op zich best bijzondere driehoek die af en toe opduikt. En ja, de mijne is zo’n typisch formaat tussen dames en heren model (voor die periode dan )…
Bedankt voor dit graafwerk, ik ga misschien nog eens (analoog) proberen meer te vinden .
Nee heb er nooit staal op gehad maar nu Hirsch Carbon erop al heel lang en blijft echt goed en mooi.
Heb de blauwe maar is er ook in het zwart met witte stiksels.
Verder kan ik je niets over staal vertellen en succes met je zoektocht naar een bandje…
Vandaag weer eens de DS-3.
Prachtig horloge, maar twijfel toch nog wat over het formaat… draag tegenwoordig vaker 41mm+ en dan valt deze 38 toch wat iel op de pols.
Wat denken jullie ?
Mesh staat hem goed!
Ben je mal? Deze maat lijkt me juist beter dan 41+… Wat is je polsmaat?
Nee, sorry dat vind ik echt niet mooi staan.
Ik heb een polsmaat van 18/18,5 en beperk me tot de 35 - 40 mm range. Staat een stuk eleganter naar mijn mening.
Voor beide valt wat te zeggen…
Ik heb over het algemeen liever iets meer aanwezigheid om de pols…
Met zijn dikte en felle oranje wijzer aanwezig genoeg, lijkt me
Mooie maat hoor, niks meer aan doen!
Die band staat m lekker. Geeft ook wat extra aanwezigheid.
Dankjewel!