Mooi man! Dankjewel voor het delen.
Je moet me natuurlijk niet op mān woord geloven maar testenā¦
Rostio tast het basis metaal juist niet aan, het vormt alleen een verbinding met de oxide. In mijn test zag ik dat het zowel met FeO3 en FeO4 een verbinding aangaat. Een blank stuk metaal had geen reactie tot gevolg.
Omdat de horlogeonderdelen lekker klein zijn leg ik in het in een glazen petri schaaltje op de werkbank naast me. Af en toe even met een Sushi eetstokje (eh peg wood) zorgen dat er verse gel op het onderdeel ligt en checken of het al klaar is. Het is heel verschillend hoe lang het duurt, soms is het een bonk roest op bijv tandrad van de veerbus die binnen 10 minuten weg is en soms heb je een roestige kroonbus (vooral bij Russen is die āaltijdā verroest) die een paar uur nodig heeft.
Bijgaand de gebruiksaanwijzing van Rostio.
Rostio.pdf (439,7 KB)
Cool! Vakmanschap
Fantastisch verslag!Mooie fotoās. Iemand zou met dit topic hier zijn eigen horloge mee kunnen servicen. Hulde Clim!
Hele mooie restauratie! Mooi om te lezen dat die weer een tweede leven heeft gekregen!
Dat mag, dan raad ik je een van de clinics van @vinwat aan, als je echt geĆÆnteresseerd bent.
Deze zijn al een paar keer gehouden en vinwat, @lassale en ikzelf leggen dan de basis uit.
Erg leuk en leerzaam, al zeg ik het zelf.
Dat is het zeker.
En daar tegenover staat de frustratie die heerst als je het probleem niet kunt vinden. Het is soms echt gewoon een technische puzzel.
Maar als het dan werkt geeft dat echt veel voldoening.
⦠And Bookmarked!!
Dank voor het verslag en wat een prachtige Certina is dat geworden!
Een geweldig mooi verhaal met hele mooie fotoās over een mooi horloge.
Heel knap!
Prachtig werk. Hoeveel uren tijd is hier nou ongeveer ingegaan? Ik schat zoān 20/25 uren. Dus als beroep (winstoogmerk) bijna niet uit te voeren voor relatief āgoedkopeā klassieke horloges.
Ik hoop het niet!
Zie daar mn gebrek aan ervaring. Blijft ontzettend super resultaat. Je moet het maar kunnen!
Prachtig verhaal! Ik probeer het technisch een beetje te volgen, met name de defecten die je tegenkom. En hoe je met wikken en wegen deze oplost. Dank!
Oh, maar ik ga dit zeker eens uitdiepen.
Wat betreft de opwindstift. Dat de Rostio het metaal niet aantast is fijn. Alleen ik ben bang dat de roest dat al veel gedaan heeft. Als ik dan alle roest zou verwijderen, zou ik een verzwakte opwindstift overhouden waar de kroon makkelijk af zou breken.
Wanneer ik een vervangende kroon en stift heb, kan deze mooi als test object gaan dienen.
Dat zou best een leuke testcase zijn.
Leuk verslag, dank voor het delen
Wat een goed verslag @Climholland!
En wat een vakwerk!
En wat een duidelijke uitleg!
En wat een goede duidelijke en scherpe werkfotoās!
En wat een plezier om te lezen en te kijken!
En wat leerzaam!
Een topbijdrage aan de kennisbank die het Forum zo langzamerhand aan het worden is!
Een ©limerick waard. Ik had er graag een voor je bedacht, maar daarin was @Phodebimos me voor. Maar liefst met 3 coupletten. Heel leuk, Ed!
Clim, bedankt voor deze prachtige demonstratie van je vakkennis en vakwerk.
En veel plezier met het (af en toe, ter afwisseling van je Tissotās) dragen van deze fraaie vintage Certina.
Voel je uiteraard vrij om ook je creativiteit de vrije loop te laten @Lexaf , het is niet mijn doel om wie dan ook het gras voor de voeten weg te maaien
Let wel. Ik ben maar een amateur/habbiebabbie/doe-het-zelf/aanklooi/kneuter-knutselaartje dus de tijd die ik erin stop is echt hobbymatig en niet belangrijk.
Even terugkijkend denk ik dat ik er (verspreid over meerdere dagen) zoān 5 uurtjes aan heb zitten werken.
Deels achter Netflix, lekker schuren/poetsen/schuren/poetsen.