Volgens mij assembleren en reguleren zij hun horloges zelf. Ze presenteren zich als een jong milieubewust merk. Zie ook Time News
Moet zeggen dat ik het ontwerp van de Concordia erg geslaagd vind. De rest van hun horloges vind ik niet interessant.
Heb dit merk al vaker voorbij zien komen, leuk dat er in die Concordia een Soprod zit, dat is toch net even wat exclusiever dan de geijkte Seiko/Miyota/Sellita uurwerken. En qua prijs is dit zo gek nog niet, Christopher Ward bijvoorbeeld is inmiddels alweer net wat duurder geworden, en stopt overal nog Sellita’s in (waar vervolgens heel veel klachten over komen).
Het aangekondigde ‘Alliance’-model ziet er ook veelbelovend uit!
Tsja, dat de SW200 qua ontwerp een kloon van 2824 is, vrijwaart 'm niet automatisch van kwaliteitsproblemen of productiefouten lijkt me. De SW200 heeft bovengemiddeld vaak last van het zgn ‘spinning rotor’-issue. Bijvoorbeeld onder Christopher Ward-klanten (daar is een heel actieve groep voor op FB bijvoorbeeld) wordt hier veelvuldig melding van gemaakt. Dan gaat het meestal om de vrij basale SW200(-1), maar ik heb een Hamtun met het SW240 uurwerk en daar speelt het ook. Als je het uurwerk handmatig opwindt begint de rotor als een bezetene te draaien.
Het uurwerk is echter behoorlijk nauwkeurig en voldoet keurig aan de opgegeven power reserve. Daarnaast meen ik dat je automatische uurwerken sowieso niet veelvuldig met de hand moet opwinden (nergens voor nodig ook). Dus je kunt je afvragen in hoeverre het een probleem is. Het is echter ook niet zoals het hoort.
En heeft dat dan met Sellita te maken of de fabrikant omdat hij een ebauche inkoopt en zelf een rotor plaatst? Of weet je dat niet maar geeft alvast Sellita hiervan de schuld?
Er is imo niet 1 specifieke correcte interpretatie van het begrip microbrand. Volgens deze database is het er wel één: https://mbwdb.com/?s=charlie+paris
Hieronder in het korte de argumentatie (die ik zelf wel hout vind snijden):
MBWdb is a database built as a companion tool for members of the Microbrand Watches Facebook group to check if a watch brand is considered a microbrand according to our posting guidelines or not.
As there is no official definition of what is a microbrand and everyone has their own interpretation, when it comes to our Facebook group, here are are the criteria that a brand has to meet in order to be accepted:
The brand has a small number of full-time employees.
Most of the production is outsourced.
The movements used are not produced in-house.
Sales are done primarily online with limited or no brick and mortar presence.
Zou kunnen dat het probleem optreedt als gevolg van een aanpassing door de horlogefabrikant, maar dan gaat het wel opvallend vaak mis. Want het betreft niet slechts 1 merk. Het probleem wordt ook wel eens geconstateerd bij de ETA 2824 trouwens.
Zou kunnen misschien heeft het met de smering van de rotor te maken ik weet het niet precies. Maar in mijn optiek maken zowel ETA als ook Sellita solide uurwerken en dat met miljoenen per jaar en al tientallen jaren lang.
Onder de 1500 euro zijn ze zo een beetje de ruggengraat van de gehele Zwitserse horloge industrie.
…En over producten die veel in omloop zijn is de kans groter dat je iets negatiefs hoort, ondanks dat er procentueel niks vreemds aan de hand is. Ik zou er absoluut geen Sellita voor laten liggen.