Charme van een duiker

Om te beginnen wil ik eerst 1 ding heel duidelijk maken, ik wil niemand roet in het eten gooien of smaak bekritiseren, ik vraag enkel en alleen om ieders eigen mening om zo misschien op het einde van de dag wat te leren. Alvast bedankt.

Na een tijdje rond te hangen op het forum valt mij iets op wat ik niet heel erg goed begrijp. Ik ben zelf namelijk enorm fan van nette dressers met dunne bezels en niet te drukke dials e.d. En toen zag ik posts over mensen die zich verwonderen over duiker horloges. Mijn eerste ingeving bij een duiker is namelijk: waarom is alles zo dik? Ik dacht dit zal wel een elite groepje HF-leden zijn die zich interesseren in duikers maar toen viel mij dus op dat het bijna omgekeerd is, ik kom juist weinig mensen tegen die mijn mening delen (zo lijkt het tenminste uit mijn perspectief).

Nu kom ik dus bij de hamvraag:
Waar zit volgens jullie de charme bij een duikerhorloge? Welk gedeelte er van geeft je wanneer je er een draagt het gevoel dat je iets speciaals draagt?

Ik hoop hiermee iets te zien wat ik tot nu toe nog over het hoofd zie, wat voor jullie allemaal al glashelder is. En op deze manier, misschien niet vandaag en misschien ook niet morgen, maar uiteindelijk, hoop ik dit interesse met jullie te kunnen delen.

Heel hartelijk bedankt voor het lezen en ik kijk uit naar de reacties,

Sjoerd Kurstjens

6 likes

Ik ben zelf een liefhebber van duikhorloges. Ze zijn robuust, kunnen tegen een stootje en hebben meestal een goed uurwerk die vele jaren meegaat. Zelf ben ik weg van duikhorloges van Seiko. Ik zwem ermee, snorkel ermee, en draag ze zelfs onder een pak.

Heb er een aantal maar dit is toch wel mijn favoriet. De Seiko monster, eerste generatie.

3 likes

Met name de robuustheid, stevig en waterdicht ook nog. De illusie van avontuur en gevaar, als tegenhanger van onze veelal kantoorbanen.

10 likes

Een ontwerp is nooit 1 ding wat het mooi maakt maar het is een samenspel van alle elementen wat het ontwerp geslaagd maakt of niet. Dus 1 ding zou ik zo niet op kunnen noemen.

Het is het tegenovergestelde van een dresser
En daarom speciaal

Groot, dik, dus fijne aanwezigheid op de pols. Meestal in combinatie met een lekker zware solide bracelet. Wijzerplaat ligt wat dieper wat stoere aanblik geeft. De meeste bespelen perfect de ā€˜ruig met elegant kantjeā€™ ofte ā€˜beach to boardroomā€™ lijn. Technische kant speelt ook mee; lekker even lume staren in de cinema of lift, robuuste auto calibers. Veel merk/modellijnen hebben een mooie geschiedenis die teruggaat tot in jaren '50 - '60.

En ja, lekker wegdromen over een avontuurlijkere versie van ons leven speelt ook wel :slight_smile:

2 likes

Ah goeie vraag, ik snap daar ook helemaal niets vanā€¦ heb 0,0000000000000000000 % iets met duikerts, had vorig jaar een Seiko SKX007 gekocht met het idee van een duikert hoort in je kollektie, maar na een maand al weer verkocht, wat een leluk ding, maar das mijn makke ik knap direkt af als ik een duikert of chrono zie, wat zou dat voor syndroom of trauma zijn denk je? ā€¦

Een duikert is een combi van alles! Je hebt ze dressy, sportief, flieger-achtig etc. Water, modder, poep, zombie-apocalypseā€¦geen probleem.
Duikers zijn allrouders, en daar krijg ik een harde plasser van. Een Nomos glashutte is ook erg mooi, maar daar zou ik dan niet de auto mee wassen. Kwestie van smaak denk ik.

2 likes

Dat dusā€¦ eigenlijkā€¦

een duikhorloge is een ā€œhorloge-plusā€ā€¦ kan tegen een stootje, kan tegen water, heeft een bezel, waarmee je dus ook tijd kan bij houdenā€¦ er zijn mensen met duikhorloges die niet duiken, maar wel de bezel gebruiken om tijd te registreren. al is het maar het koken van een eiā€¦

stoer uiterlijk doet het em ook welā€¦ je kunt in een pak gekleed gaan, met een mooie dresserā€¦ dat straalt stijl en finesse uitā€¦ je kunt ook een stonewashed jeans aan doen, met een houthakkershemd, en jezelf 3-4 dagen niet scherenā€¦ in combinatie met een duikhorloge straalt dat weer ā€œstoerā€ uitā€¦

't is ook de vormgevingā€¦ er zit net even wat meer aan dan aan een dresserā€¦ , bezel, dikkere kast, soms ook een ander type sluitingā€¦ het is ook het technische aspect wat veel mensen boeitā€¦

Watervrees, vliegangst :smile:

1 like

Duikers zijn gewoon stoer, cool en kunnen tegen een stootje, en het helpt ook wel dat ze over een tastbaar voordeel als waterdichtheid beschikken.
Ik draag ook zelden een pak, dat help ook om sneller bij de toolwatches terecht te komen.
Hiermee wil ik niet zeggen dat ik voor bepaalde dressers mijn neus ophaal.

1 like

Ik vind het zo lekker om aan de bezel te draaien :see_no_evil:

5 likes

Eigenlijk wat @septentrio en @Arie_Kabaalstra zeggen. Ze zijn divers (no pun intended), van netjes tot toolwatch.

3 likes

Dress watches zijn zo saai :wink:

1 like

De meeste duikers vind ik iets stoers hebben wat ik zelf wel mooi vind.
Het gaat me dan ook puur om het uiterlijk van een horloge, duiken zal ik er niet mee doen want daar gebruik ik een Mares duikcomputer voor.

En zoā€™n draaibare bezel is natuurlijk verrekte handig als een soort van kookwekker/timer, om het dan toch nog enigszins praktisch nut te geven.

1 like

Mijn voorkeur gaat naar duikers omdat ik een bezel mooi vind bij horloges. Mede doordat ik zelden een pak draag, duikers iets robuuster zijn en een duiker meestal dat extra iets geschiedenis met zich meedraagt.
Laat niet staan dat ik dressers, racers, fliegers ook knap vind, maar voorkeur neigt meer naar divers.

Ze zijn robuust en hebben vaak een mooie historie.

Grt.

Leuk, ik was van plan hier exact dezelfde vraag te stellen! Ben benieuwd naar het verloop van deze topic.
Ben zelf ook eerder fan van dressers, maar heb sinds kort een Seiko Sumo, en verdorie, dat is ook een mooi ding, hoor!

Ik gebruik de bezel van mijn Vostok Komandirskie nog wel eens als ik seriewerk op de draaibank of de freesbank heb staanā€¦ als je de eerste start, zet je de bezel op de minutenwijzerā€¦ en je leest af hoe lang het geduurd heeft als ie klaar isā€¦ (wel even in de gaten houdenā€¦ of van het display van de machine aflezen ), voor elk volgende onderdeel zet je de bezel op de eindtijdā€¦ klaarā€¦ best handig

Ik zit met smart te wachten tot iemand de term ā€œbeach to boardroomā€ gaat gebruiken. Tijdje geleden las je deze term in vrijwel elk topic, is alweer even geleden geloof ik.

2 likes