Check voor vintage longines kenners

Hi allemaal,

Onderstaande jaren 40 vintage longines heb ik op het oog. Ik vind het een erg mooi exemplaar maar heb zelf te weinig verstand van vintage longines.

Wellicht kunnen de kenners hun mening geven over de vraag of ik hier een volledig origineel exemplaar op het oog heb of een franken / redial?

Info van de verkoper:

-volledig origineel
-ref. 5866
-plaat origineel en massief goud
-kast massief 14kt goud
-uurwerk caliber 23m
-recent geserviced

Misschien iets voor @septentrio of @BH_ ? Alvast enorm bedankt en jullie input wordt erg gewaardeerd!

8 likes

Ik heb er totáál geen bestand van maar op de een of andere manier vind ik de kleine seconde wijzer niet bij de rest passen. De kroon is ook niet gesigneerd?
Mooi klassiek horloge wel

1 like

Dat dacht ik eerst ook maar via een snelle zoekopdracht via google trof ik 2 andere exemplaren met precies deze wijzer.

Secondenwijzer zou ook goud moeten zijn denk ik. Voor de rest klopt hij wel zou ik zeggen. Wat vragen ze er voor?

1 like

Ja over die wijzer twijfel ik ook. Vraagprijs is 900, gaat nog wel iets af denk ik.

Closeup van de secondewijzer:

Hier nog 3 fotos die ik online vond van deze kastreferentie. 2 van de 3 hebben eenzelfde secondewijzer. 1 van de 3 heeft inderdaad een gouden secondewijzer.

Heel mooi ding, weet je wel dat het horloge maar een 31/32 mm kast heeft?

Werk ziet er goed uit en de gouden chatons zijn altijd top op die 23M calibers.
Importmark op het werk duidt aan dat het horloge voor de US markt is voorzien.

Wijzerplaat ziet er me geheel origineel uit.
Secondewijzer was wel eens contrasterend (en vond dezelfde exemplaren ook op reference 5766)
Kroon is ook origineel

2 likes

Ik zie 1-2-3 geen verdachte dingen. Longines is qua font ook netjes tijd correct.
Mooie vondst, zal zeker goed staan :star_struck:

1 like

31-32 mm vind ik wel klein. Verkoper adverteert met 34mm.

Maar juist die heeft verkeerde (of in elk geval afwijkende) uren- en minutenwijzers, zou ik dus niet al teveel waarde aan hechten denk ik.

Overigens ben ik niet zeker of nummer twee niet ook een gouden secondewijzer heeft, kan ook donker lijken door reflectie van de lens van de camera. :thinking:
Zie hier een belabberde foto van hetzelfde horloge, hier lijkt hij wel goud:
image

Verder ben ik geen Longines kenner, dus over originaliteit durf ik geen uitspraken te doen. :sweat_smile:

1 like

Hetzelfde? Hier is kast gesigneerd met 376 en niet 370 dacht ik?.

1 like

Inclusief kroon dan gok ik. Zover ik weet is dat een 32mm referentie

2 likes

Deze verkoper adverteert met 34mm zonder kroon.

Naast deze heb ik nog een andere gevonden die nu online staat, dezelfde referentie. Die verkoper adverteert met 33.5mm ook zonder kroon en 41.5 l2l.

We gaan het meemaken, heb hem net gekocht! Komt uit frankrijk dus geen invoerkosten, mooi meegenomen.

4 likes

Je kunt altijd een extract of archive aanvragen bij Longines, ook over een horloge dat je nog niet in bezit hebt…

1 like

Ja klopt, had ik ook gezien. Staat alleen niet super veel info op meen ik. Wel gaaf dat ze zoiets gratis aanbieden.

O.b.v. de verhoudingen op de foto lijkt zo’n 34mm me inderdaad meer aannemelijk dan 31-32mm

Weet je zeker dat plaat massief goud is?

Fraai dingetje hoor. Vind ik de vraagprijs wel waard.

1 like

Verkoper zegt van wel maar ik weet het verder dus niet zeker. Maakt mij op zich ook niet uit, ik vind hem prachtig.

Qua prijs heb ik hem zelfs naar 700 gekregen en gelijk gekocht.

1 like

Godsamme die is mooi :ok_hand:t2::drooling_face:

1 like

Maar bij die laatste lijken de andere wijzers ook wel geen goudkleur te hebben en vraag ik me af of het geen plauque kast is (maar vind ik de foto sowieso niet zo goed)

1 like