Chinees budgethorloge, raar defect

Ik zet het hier ook maar even neer.

Deze “Winner”, zo’n Chinees fantasiemerk met Tongji uurwerk, kreeg ik gisteren in handen. Het horloge liep niet meer en of ik er naar wilde kijken. Kijken kan altijd.

De rotor liep soepel, met de hand opwinden werkte ook en je kon de weerstand voelen opbouwen. De veer was duidelijk nog ok. Ik verwijderde de kroon en pulkte de plastic retainer eruit, die behoorlijk strak zat. Zodra ik dat deed begon het uurwerk weer te lopen. Op de een of andere manier blokkeerde die retainer ‘iets’, maar wat dat precies was kon ik niet ontdekken.

Gokje gewaagd en de plastic retainer fractioneel dunner gemaakt door voorzichtig wat plastic aan de binnenkant weg te schrapen. Schoongemaakt, gecontroleerd op braampjes, weer in elkaar gezet en klaar.

Raar defect. Wie het weet mag het zeggen.

5 likes

Geen idee ? Misschien dat de plastic retainer het hele mechanisme wat te hard heeft gekneld en daardoor wat meer frictie was in het mechanisme waardoor het niet liep ?

1 like

Op die aanname was mijn ‘MacGyver’-oplossing dan ook op gebaseerd. Ik kon echter met geen mogelijkheid ontdekken waar de retainer het uurwerk precies in de verdrukking bracht

temperatuur/luchtvochtigheid/luchtdruk/straling/aliens?

1 like

:joy:

1 like

Ja lach maar. We hebben hier een keer een lid gehad die Aliens sprak. Daar had je het aan kunnen vragen als ie niet was weggebonjourd omdat we het maar een vreemde snuiter vonden.

3 likes

Als ik naar de foto kijk dan lijkt me een door de retainer geblokkeerde balans het meest aannemelijk.
Maar dit ligt zo voor de hand dat het wel iets anders zal zijn…

Hoi Hans, misschien een domme vraag maar ben nog steeds lerend. Bedoel je met de plastic retainer de houder waar het uurwerk in ligt? Als dat zo is en ik bekijk die foto (als leek he) zou het dan kunnen dat de retainer net tegen de balans aan drukte en nadat jij wat van het plastic aan de binnenkant weg haalde de balans weer vrij was om te bewegen. Als het een domme vraag is, gewoon zeggen he en wellicht uitleggen hoe jij denkt dat het zit.

1 like

Nee, die bestaan niet, wel domme antwoorden.

Ik heb geprobeerd het probleem met de hand te emuleren en dat lukte me niet. Er zat ruim voldoende afstand tusssen de balans en de retainer (inderdaad dat stukje plastic dat het uurwerk op z’n plaats houdt.)

1 like

Ben al blij dat ik goed zat met de retainer :smiley:, maar verder zie ik dus niet wat bekneld zou kunnen zitten maar daar was jij natuurlijk al achter gekomen. Ik zit nu ineens aan mijn vader te denken in de tijd dat je nog tv’s had met 2 zenders. Mijn vaders was dus heel technisch he, als hij dan de lampen en de circuits had gecontroleerd en alles was goed en de tv deed nog steeds raar, dan gaf hij uit frustratie een klap op de tv. En ja hoor de tv deed het ineens weer goed. Gekke vergelijking natuurlijk maar als jij met dat horloge zachtjes getikt zou hebben zou je misschien ook dat effect gehad kunnen hebben :wink:

1 like

Goeie ouwe tijd! Helaas, dat werkte in dit geval niet! :slight_smile:

1 like

Ik ben zoals gezegd nog steeds een leek, maar zou @PeterLC daar niet het antwoord op hebben? En idd, die goeie ouwe tijd :grin: zegt deze opa.

1 like

Overigens mankeerde er soms niets aan de TV, maar stond er een snotneus voor het raam te spelen met zo’n Casio Remote Control Watch, waar ik er ook nog eentje van heb.

Ik ontken trouwens alles.

1 like

Lol Hans en dan kijken met een heel onschuldig gezicht, maar ik heb het over de nog oudere tv’s :wink:

1 like

Veertrommel kan ie ook tegen drukken?
(En vroeger, vakantie park, alle huisjes dezelfde tv en AB, met vriendje in de avond mensen schuimbekkend kwaad gekregen)

3 likes

het was geen echt plastic, maar een Chinese versie van plastic. Dat is raar spul.
waarschijnlijk bewoners van midden aarde die astraal de boel kwamen verstieren.

1 like

Nog steeds niet echt een serieus antwoord op je vraag en dat terwijl er toch aardig wat leden op het forum zitten die horloges kunnen maken, of ze zijn allemaal op vakantie :wink:

Het is gewoon een verslaving.
Als ik bij de algemene pagina ben, en ik zie “bij welk topic ook” de F van Ferry bij de reageerders staan, dan MOET ik kijken wat hij schrijft .
Wie het snapt mag het zeggen :wink:

2 likes

Ohja idd. Prachtig :rofl:

Misschien omdat ik de kwaadste niet ben Ed :rofl: :rofl:

1 like