Deze na ruim 5 jaar ook nog heel lichtjes. Band was in het begin heel erg stug maar wordt nu echt soepeler.
Vd week een volledig rose gouden Alpine eagle om gehad.
Geen foto gemaakt helaas.
Dear lord wat mooi.
Dat van die geur mag nu blijkbaar niet meer. Spijtig wel.
Ik ben wel benieuwd hoe mede Chopard-liefhebbers erna kijken. Hoe komt het dat Chopard zo ondergewaardeerd blijft, ondanks dat het nu al bijna 30 jaar prachtige horloges (weer) maakt?
Geweldig.
Waar voor je geld op de pre-owned markt.
Ik vind Chopard een geweldig merk. Vooral de Alpine Eagle (zalm) met Geneva Seal. Doet niet onder voor Patek Philippe en Vacheron Constantin. Maar de onderwaardering zit in het feit dat veel mensen (De massa) Chopard in oorsprong als juweliersmerk zien. En ook de goedkopere instapmodellen spelen een rol in die onderwaardering en de vroegere periode. Ik bedoel de jaren 60 tot 80 waarin in tegenstelling tot PP en VC het merk onbekender was. Een beetje als bij Jeager-leCoultre, wat ook vaker wordt ondergewaardeerd.
Ik denk alleen dat het verschil met JLC is dat het zichzelf altijd heeft gepositioneerd als uurwerkmaker voor anderen en niet als eigen huis. Dat speelt een grote rol mee.
Zeker! Ik zit wellicht nog naar een 1863 te kijken voor bij de 1860. Maar eens goed over nadenken. Ga jij ooit nog een tweede Chopard halen?
Jeager-leCoultre was en is een van de grootste en beste uurwerkbouwers die er is. Maar tijdens de quartzcrisis hebben ze uit lijfsbehoud ingezet op Quartz modellen die niet aansprekend waren. Ook de scheiding tussen Jeager-leCoultre en Le Coultre (voor de VS) zorgt nu in hun geschiedenis voor een rimpel. Gunther Blümlein, van IWC, heeft JLC weer in haar eerdere geschiedenis doen geloven waarna ze tot een geweldige rivival zijn gekomen. De geschiedenis van Chopard ken ik eigelijk minder.
Blümlein is een van de meet ondergewaardeerde namen in de horloges. Hij heeft voor IWC, JLC en Lange ontzettend veel gedaan inderdaad. Vintage JLC’s zijn overigens ook heel erg ondergewaardeerd nog. Dat zal ooit wel veranderen denk ik…
Chopard heeft ook veel mooie horloges gemaakt maar is ook o.a. door de Quartz crisis goedkopere en minder kwalitatieve horloges gaan maken, totdat Parmigiani ze weer op de kaart heeft gezet met cal 1.96.
Ja misschien wel. Maar op dit moment heb ik geen wensen.
Klopt helemaal met Blümlein.
De Master-Quartz modellen van begin jaren '70 stonden destijds zeer hoog aangeschreven en waren over het algemeen zeer succesvol
Volledig juist, de quartz modellen waren zeer succesvol. Maar geen voortzetting van de historie van hoogwaardige mechanische horloges. In de context van de laatste 30 jaar moet je dan ook mijn opmerking over “weinig aansprekend” zien.