Christopher Ward of Oris of....

Hallo allemaal,

Ik ben hier vrij nieuw op het forum maar zie dat er toch redelijk wat kennis is. Nu het slijmen achter de rug is :smiley:, Ik ben op zoek naar een nieuwe horloge en mijn oog is gevallen op 2 types:
Christopher ward C60 trident of de Oris Big crown.
Ik wil graag jullie mening horen en weten of er nog degelijke alternatieven zijn die ik over het hoofd zie.

Mijn uiteindelijke doel is het horloge een ruime tijd te dragen (aantal jaar) met mogelijk een verkoop in het achterhoofd.
Iemand trouwens ervaring met een bronzen horloge? En wat zijn jullie bevindingen hierover?
Welke movement is het beste voor een prijsrange van 500 - 1000 €?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Mvg,

Roel

3 likes

Welkom en veel plezier op het HF! :+1:

De ETA 2824-2.

Ken je het merk Sinn?

5 likes

Goedenavond Roel,

Welkom op het HF.
Ik zou gaan voor de Oris, maar gezien je budget wordt dat geen nieuwe.
Oris wel; bang for your buck.

Succes met je keuze.

2 likes

Twee verschillende modellen denk ik zo. Als je nieuw wil kopen, bedenk dat beide behoorlijk vlot in waarde dalen. Ondanks dat, bieden beiden een uitstekende prijs - kwaliteit verhouding (heb beide merken gehad).

TIp: wacht bij Christopher Ward op een actie op hun website (de tijden van 50% meerdere x per jaar lijken voorbij) of koop de Oris jong gebruikt (gezien het budget).

Opmerkelijk is dat beide merken onafhankelijk zijn en niet tot een van de grote horlogeconglomeraten behoren.

Succes met je keuze!

4 likes

Dat bedoel jij toch, @Jasper? :wink:

1 like

:wink:

1 like

Zou je zeker aanraden om de trident eens te passen. Heb zelf de 38mm (is het volgens mij?)gehad. Vond persoonlijk niet fijn dragen door de verhoudingen. Horloge is redelijk dik en mijn inziens voor een wat kleiner horloge uit balans. Afwerking voor dat geld is meer dan prima. De grotere Tridents van CW heb ik niet omgehad. Daarnaast lees je dat alleen de Trident van CW de moeite waard is en de overige modellen tja.

Oris heb ik wel eens bij een juwelier omgehad maar doet mij helemaal niets. Daarnaast komt CW regelmatig met acties zoals al eerder is aangehaald dan scoor je voor de helft van het geld een mooie CW.

En dat zo vlak voor het sluiten van het weekend. Ik zeg welterusten HF en alle Tudormigos in het bijzonder💪

1 like

wat maakt die movement zo speciaal?

2 mooie merken, beide veel waar voor je centen.
Je benoemd een evt verkoop op de duur, dat maakt het voor mij haalbaar een merk te benoemen.

Koop een oris, deze is over het algemeen een stuk gemakkelijker in de verkoop.

1 like

Niks eigenlijk.

2 likes

Niks bijzonders maar in ieder geval ( horloge historie technisch ) ‘beter’ dan b.v een ;

Sellita SW200-1 & STP1-11, Miyota 9015, Seiko 6R15, Soprod, …

De ETA tikst op 4 Hz oftwel 28.800vph waardoor de secondenwijzen relatief smooth ronddraait.

1 like

Heb zowel Orissen als Tridents gehad. Oris is wat hoger op de ladder en een mooi merk. CW is vooral met de Tridents erg concurrerend. Prima kwaliteit en beschikbaar in 38, 40 en 43 mm. Als je met kortingscode 100spring20 op de UK site bestelt, heb je een aardige deal.

1 like

Welkom hier. Dat er enthousiastelingen zijn die dan direct een antwoord hebben is leuk:

Maar da’s een stelling zonder enige vorm van bewijs. Een soort van mening, dus eigenlijk.

In die prijsrange is waarschijnlijk het beste movement een VHP quartz. Je scoort voor dat geld een Longines Conquest met één van de vier beste quartz uurwerken ter wereld.

De uurwerken die @Roger_R noemt zijn ook dikke prima. Christopher Ward maakt gebruik van Sellita, en dat zou voor Oris ook zomaar kunnen gelden. De Sellita’s zijn 100% analoog aan de ETA’s die @Jasper noemde.

De Miyota’s en Seiko 6R uurwerken worden door Zwitser-fans altijd als minder gezien, maar zijn zeker net zo robuust en goed af te regelen als de ETA variant.

De ETA bestaan in een standaard, elaboré en top grade variant, en de afwerking en afregeling wijken nogal af tussen die variaties. :slight_smile:

Ik vind zelf de Oris Big Crown een veel geiniger dan de Trident. Da’s ook omdat het een svelte horloge is wat comfortabel draagt.

De Chris Ward is echt een prima horloge met goede afwerking hoor, @Da_Watcher’s versie heb ik omgehad en die is absoluut niet slecht.

Maar de Oris is in mijn ogen comfortabeler, en wat belangrijker is: Het is geen duiker.

2 likes

Ik heb de c60 trident en het vorige model ook gehad.
De prijs kwaliteit verhouding is prima, daarbij 5 jaar garantie.
Oris is ook een prima merk maar minder mijn smaak.

Ik heb de Trident en een door @Jasper geopperde Sinn, je mag ze beiden komen passen en bekijken als je wilt.

Je moet dan wel naar Almere komen maar dan kun je beiden passen en zien.

Edit:

Dat was de vorige versie

Dat zou ik niet weten maar de CW heeft een verstelbare sluiting op de stalen band wat hem juist heel comfortabel maakt. Nu heb jij een hekel aan staal maar het draagt prima.

2 likes

De 42mm versie van de Trident is 13mm dik, terwijl de 40mm Oris rond 10-11 zweeft, als ik me niet vergis. Da’s best een verschil in polsgevoel.

Uiteraard draag ik ze op leer, dus ik kijk alleen naar de dimensies van het horloge. Jij draagt je Sinn, Boldr en PRS29 ook meer dan die Trident, dus ik vermoed dat ook jij plat en kleiner tijdens het werk fijner vindt. :slight_smile: Of zit ik fout?

Nogmaals, de C60 is prachtig, ik heb er zelf lang naar geloerd, maar ik zou altijd voor een field watch achtig ding gaan. :slight_smile:

1 like

Ik zou niet eens weten hoe dik die is in de 38mm die ik heb. Ze zijn niet dun maar juist met de nieuwe kast hebben ze het zo gedaan dat je dat niet ziet.

Die Sinn is ook geen dunnetje en optisch dikker maar ik draag die trident wel veel hoor. Meer dan de Sinn de laatste tijd.

Die PRS draag ik niet zo veel eigenlijk, dus als je nog interesse hebt :wink:

1 like

De 38mm versie is 2mm dunner, in de huidige modellijn. :slight_smile:

Dat hangt van een paar factoren af, dus zolang jij geduld hebt kunnen we het er over hebben.

1 like

Oris en CW ken ik niet maar ben sinds een paar dagen wel de eigenaar van een Sinn 556. Die kan ik je echt aanraden! Mooie kwaliteit!

Nieuw op leer aan de bovenkant van jouw budget, nieuw op staal wel wat over jouw budget heen.

8 likes

Tweedehands zijn ze wel voor 600-800 euro te vinden?

2 likes

Dit ; https://www.juweliervanwillegen.nl/tissot-gentleman-automatic-40mm-4606

40mm en maar 10,6mm dik cq hoog. Uurwerk met Silicon Balance Spring.

Info ; https://www.tissotwatches.com/nl-nl/shop/t1274071104100.html

En ; https://www.youtube.com/watch?v=nAYH7X-KlaM

35d2b67e3719aab2a01705f2c7e67f49d9a0b6bf_1_480x500

7 likes