Chrono 24 collectie

Beste hf’ers,

Wat me laatst opviel, in chrono24 heb je de mogelijkheid om je eigen collectie in te voeren, incl. aankoopprijs, maten etc. Chrono houdt dan op basis van de prijzen die zij kennen een koerslijst/waarde van de collectie bij.

Nu ben ik niet gauw wantrouwig, maar hoe groot is de kans dat chrono/mede belanghebbenden in collecties gaan speuren, en interessante stukken op de kop willen tikken of in combinatie met de ingegeven aankoopwaarde een bepaald bod doen?

1 like

0,1%?

2 likes

100%.

Zodra je het invoert heb je binnen 24 uur een e-mail waarbij ze vragen of je wilt verkopen. Tegen de waarde die correspondeert.

6 likes

Als ze mij de door henzelf geschatte waarde geven mogen ze morgen de hele boel komen halen. Bij wijze van.

9 likes

Sterker nog. Ik ken verhalen van mensen die weigeren te verkopen en daarna problemen krijgen met hun account. Geschatte waardes schijnen bijv te worden teruggeschroefd.

6 likes

Ik voer er wel eens eentje in om te kijken hoe de prijs zich heeft ontwikkeld door de jaren heen. Die lijstjes zijn toch niet openbaar? In tegenstelling tot dit forum :expressionless:

1 like

Maar wat is nu precies het probleem?

Ik kan me voorstellen dat iemand bijv. Een Rolex sub Comex in de verzameling heeft, met bijv een aanschafwaarde van 25.000,- wie zegt me niet dat via chrono iemand hierover ingelicht wordt en een bod van bijv 40000 doet. Deal gemaakt, terwijl de echte waarde meer in de richting van de 70000 gaat. Dat is een opzetje waard lijkt me.

1 like

Dat hoop ik dan maar dat die lijstjes inderdaad niet openbaar zijn.

Iemand die een sub comex heeft, en chrono24 weet te vinden, zal toch wel even 3x kijken voordat hij een bod van 40k accepteert? Hij kan het ook niet doen. Maar dan heeft hij het licht waarschijnlijk ook niet uitgevonden.

3 likes

Wat je in dat lijstje zet, staat toch niet te koop.

1 like

Exact dit. Je hoeft ‘m niet te verkopen toch?
Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat dit openbaar is. Mijn collectie heb ik niet voor niets nooit in het grote “show je collectie” topic hier op hf gezet. Als dat op Chrono dan wel het geval is…
Maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik deze privacy mogelijkheid niet heb uitgezocht op Chrono :face_with_monocle:

1 like

Ik heb dit all een tijd geleden gedaan en nog geen enkel bericht ontvangen. Vind het leuk om te zien wat het boeltje waard is.

Denk niet dat het lijstje openbaar is. Heb het ook voor de gein ingevuld en denk dat de getoonde waarde hoger ligt dan wat ik er in werkelijkheid voor zal krijgen. Schrok toch wel een beetje dat het zoveel geld was alles bij elkaar opgeteld en dat was zonder andere horologes uit mijn verzameling.

2 likes

Wat ik wel vervelend vind is dat er een plek is, ergens, waar is vastgelegd waar ik woon en welke (dure?) horloges ik in mijn bezit heb.
Nu past Chrono24 vast heel goed op deze gegevens maar waarom ik daarop moet vertrouwen…?
Ik verwijder dus de horloges uit mijn collectie op Chrono24. Voegt niets toe.

4 likes

Ehh, je hoeft daar toch geen lijstje in te vullen? Waarom zou je?

Als ze mij de prijzen bieden van hun geschatte waarde, mogen ze (bijna) alles kopen.

1 like

Klopt. Maar horloges die je koopt via Chrono24 worden automatisch aan je collectie toegevoegd…

Die koop ik daar toch niet :slight_smile:

Je bent inderdaad niet/nooit verplicht om te verkopen aan de hand van jou ingevoerde collectie. Het is ook geen verplichting om deze “service” te gebruiken.

Ik gebruik expres aanhalingstekens bij het woord service, omdat in de online wereld vrijwel nooit iets gratis is, danwel geheel en enkel ten bate van de gebruiker is.
De ingevoerde horloges zijn data en die data wordt verkocht. Waarschijnlijk niet met NAW gegevens erbij hoor, maar het kan er wel voor zorgen dat je bijvoorbeeld via een omweg en heel subtiel gepersonaliseerde advertenties en aanbiedingen krijgt her en der.

Zelf heb ik er niet zo’n moeite mee, maar de hele online wereld hangt bij elkaar en vast aan elkaar via data en algoritmes.