Chrono van een automaat reset niet naar '0'

Het volgende wil ik aan jullie voorleggen.

Een tijdje terug heb ik een horloge in combinatie met cash als inruil op een ander horloge ontvangen. Ik heb het enkele maanden gehad waarin ik het een paar keer gedragen heb. Vervolgens heb ik het te koop gezet aangezien het niet geheel mijn smaak is. Het horloge heb ik hier en op het Uhrforum te koop gezet. Dit automatische horloge is 10 jaar oud en er is geen onderhoudsgeschiedenis van. Dit heb ik uiteraard ook in de advertentie gezet. Het horloge loopt goed en keurig op tijd. Dit horloge doet met deze leeftijd en (onderhouds)staat tussen de EUR 800 en EUR 900. Er was redelijk vlot een Duitse koper. Ik heb hem wat korting op de vraagprijs moeten geven waardoor hij het horloge voor een meer dan schappelijke prijs heeft kunnen kopen. De koopprijs lag bovendien een behoorlijk stuk onder de prijs die ik er voor betaald heb. Tot voor zover de achtergrondinfo.

Na ontvangst van het horloge geeft de koper aan blij te zijn met het horloge, maar te hebben ontdekt dat een van de chrono’s niet op ‘0’ springt bij het resetten. Hij vraagt mij bij te dragen in de kosten van reparatie. Bij een automaat is dit schijnbaar niet makkelijk te resetten(?!). Ik heb mijn foto’s bekeken en inderdaad: op de foto’s staat de betreffende chrono niet op ‘0’. Overigens zie ik nu dat dit ook al zo was op de foto’s van de vorige eigenaar. Het is mij toen en nu niet opgevallen.

1. Vinden jullie het terecht dat ik bijdraag aan de kosten van herstel? Het is niet dat ik niet bij wil dragen, maar ik zit in dubio en het is een beetje een principe kwestie. De koper heeft een behoorlijke korting bedongen en er zit uiteraard geen garantie op.
  2. In een bericht hierna geeft de koper aan dat hij heeft besloten het horloge voor EUR 400 een complete service te laten geven. Hij vindt het raar dat ik dat niet al had gedaan, maar dat ter zijde. Hij heeft opgevraagd wat de minderprijs van de service zou zijn als de chrono reeds op ‘0’ zou staan en het uitrichten niet meer plaats zou hoeven vinden. De service zou dan EUR 350 hebben gekost, dus EUR 50 minder. Dit lijkt mij raar. Bij een complete service zit toch ook het uitrichten van wijzers inbegrepen? Dit zou toch niets meer mogen kosten? En zo ja, is dan EUR 50 reëel?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie. Het gaat natuurlijk om niet heel veel geld, dus om de koper tevreden te stellen zou ik best bij willen dragen. Alleen gaat het me, zoals aangegeven, om het principe.

Alvast dank!

Als jij de koper was, wat zou jij willen?
Denk er over na en dat exact hetzelfde.

1 like

Ja, dat snap ik. Alleen heb ik er over nagedacht en ben ik er niet helemaal over uit. Vandaar de vraag naar jullie mening.

1 like

Het is verstandig om voordat je een horloge te koop aanbiedt
eerst even alle functies te controleren.
Het niet correct resetten stond niet in je advertentie, dus de koper heeft een punt.

Grt.

Als er in de advertentie heeft gestaan dat “alles naar behoren werkt”, zou ik het als koper waarderen dat de verkoper mij enigszins tegemoet zou komen.
Echter, als het in de foto’s erg duidelijk is, dan zou ik mij als verkoper wel weer bezwaard voelen om bij te moeten leggen…

Lastig dus. :wink:

Dus hij constateert het, laat jou dit weten en voordat jij reactie hebt gegeven over een akkoord voor een bijdrage, heeft hij de service al uit laten voeren…?

Klinkt meer alsof hij probeert zijn service wat goedkoper te krijgen. Geen nette manier van doen. Hij had na constateren jouw antwoord over de bijdrage moeten afwachten.

Eigenlijk zorgt hij ervoor dat jij nu ‘geen keus’ hebt, je kan hem immers moeilijk laten retourneren…

De koper had voor de koop op zijn minst een vraag moeten stellen over het resetten
als op een duidelijke foto te zien is dat 1 of meerdere subdails niet op nul staan.
Het is dus van twee kanten wat onhandig.
Als dit met 50 Euro geschikt kan worden zou ik dat doen.

2 likes

Inderdaad dit en het feit dat het wel in de foto’s te zien is, maken dat ik twijfel. Het gaat me nogmaals niet om het geld, maar meer om het principe…

1 like

Volgens mij worden de wijzers verwijderd bij service aan het horloge. Ik heb niet eerder gehoord van een service waarbij de wijzers niet verwijderd worden en dan dus 50 euro goedkoper is.

2 likes

Dat vermoeden had ik dus ook al.

Ik zou je er niet te veel zorgen over maken. Als je bij hem aangeeft dat hij met jou tot een oplossing had moeten komen voordat hij zelf dit initiatief ging nemen, gecombineerd met het feit wat @lassale aangeeft, lijkt me genoeg voor een afsluitende reactie hierop… Ik zou geen enkele euro terugstorten.

Is inderdaad een lastige, ik snap dat je je naam niet te grabbel wil gooien op het UF voor 50 euro en aan de andere kant is het uitlijnen m.i. bij een grote beurt inclusief. Een optie die ik wel eens aanbied is in de trend van korting bij de volgende aankoop, maar uiteindelijk ben jij degene die er over moet beslissen.

Hij vraagt tegemoet te komen in de kosten van het herstellen van het resetten op nul. Zoals ik het lees zou je, in het geval van kosten delen, € 25,- kwijt zijn.

Ik zou die 25 euries overmaken. Jou naam blijft zuiver en je bent de koper tegemoet gekomen.

Maarja, ik weet niet of je al veel van je vraagprijs hebt af gedaan en uiteindelijk de prijs voor het horloge redelijk was inclusief dat “gebrek”.

1 like

Ik vind dat een dergelijke afwijking door de verkoper vermeldt dient de worden in de advertentie.

Het lijkt me verder niet relevant hoeveel korting jij de koper op het horloge hebt gegeven. Je hebt hem niet die korting gegeven omdat een van de chronowijzers niet resette, maar je hebt hem die korting gegeven omdat je het horloge aan hem wilde verkopen.

Het lijkt me inderdaad sterk dat het uitlijnen van een chronowijzer bij service een extra prijs van 50 euro zou hebben.

Al met al, ik vind dat jij had moeten vermelden dat er een chronowijzer niet resette. Jij zegt dat je dit niet wist, dat kan goed maar neemt niet weg dat je had moeten controleren of alles naar behoren werkte en dit nagelaten hebt.

Ik zou gewoon 50 euro terugstorten en het op een goede manier afhandelen.

5 likes

Ik kan mij hier ook in vinden. Of tenminste in de reactie van TanteRiekie, het delen van de kosten. Ik zou het ook netjes oplossen. Succes.

Wat Siedo zei!

1 like

Dank allen. Op basis van bovenstaande zal ik de koper aangeven dat ik hem uit goodwill een deel van de kosten zal vergoeden.

Erg coulant van je Richard. Ik vind persoonlijk dat de koper een flauwekul verhaal ophangt. Als een automaat tien jaar niet onderhouden is dan moet hij bij een full-service helemaal uit elkaar worden gehaald en na schoonmaken / oliën weer in elkaar worden gezet. Daarna reset de chrono weer gewoon naar “0”. Kost dus niets extra tenzij er een onderdeel vervangen is maar dan zou dat in de specificatie van de factuur moeten staan.

2 likes

Dit kun je niet zomaar zeggen, lijkt me, aangezien de verkoper zelf ook niet wist vwb de afwijking van het horloge.
De korting welke hij gegeven heeft, had enkel betrekking op een “goed-werkend” horloge.

Had je de “Funktionen als Einwandfrei” beschreven?