Chrono

Avond,

Korte vraag…
Ik sta op het punt om een horloge te kopen via Chrono bij een particulier uit Bulgarije. Particulier is actief sinds 2022.

Hoe veilig is dit en zitten hier nog risicos aan verbonden?

Handelen via Chrono24 is, naar mijn eigen ervaring, veilig. Niet handelen buiten Chrono24 om, betaling via een tussenrekening.
Aanvullend: kijk naar de reviews van de verkoper.

Geen, particulier. Komt betrouwbaar over en levert de juiste foto’s.

Maarja, dat doen oplichters ook :sweat_smile: is er ruimte voor oplichting, of kadert Chrono dit goed af?

Ergo, als het horloge binnenkomt met een defect, ben ik dan verzekerd van een goede afhandeling?

Je hebt bij een particulier op Chrono sowieso niet die zichttermijn toch? Escrow ofzo noemen ze dat. Dus ik denk idd wel minder bescherming dan bij een dealer op Chrono.

Zekers. Chrono heeft buiten de tijdstip foto’s geen controles. Als hij een baksteen opstuurt ben je het haasje

Edit: als bovenstaande klopt dan is dat nieuw voor particulieren. Voorheen had je die safe checkout alleen via zakelijke verkopers.

3 likes

https://www.chrono24.nl/about-us.htm#gref

Als particulier moest je wel en bsn door geven voor dat je mag verkopen. Alleen geen idee of ze dat door een data bank ofzo trekken

1 like

kopersbescherming is vooral iets als je bij een handelaar koopt op C24, via een particulier is daar weinig van over.

1 like

Dit horloge is niet binnen NL te krijgen bij een betrouwbaar/bekend adres?

Of gaat het hier echt om een geld kwestie omdat dit de goedkoopste is?

2 likes

Combinatie van natuurlijk.
De juiste staat voor een schappelijke prijs.

Dus wel betaling via escrow (veilige betaling via een tussenrekening) maar meer zekerheid van kopen bij een (erkende) handelaar.
Als het puur om prijs gaat moet je afwegen of je dat het risico waard vindt. Succes!

1 like

Is het echt zoveel goedkoper? Vaak valt er op zoveel horloges, nog echt wel wat van de prijs af te praten. Juist als je een beetje weet wat de prijzen op chrono doen. Verkopers geven liever korting dan dat je ergens anders koopt. En Jah ook nieuw. Daarom hou ik wel van nieuw kopen. Je koopt ook gewoon een stukje zekerheid.

Wat houdt de escrow service in bij aankoop van particulieren?
Is het ook dat je bij ontevredenheid hem terug kan sturen en je geld terug krijgt? Dat was eerder niet.

Nee.

Zover ik weet blijft het geld op de escrow staan tot dat beide partijen een overeenstemming hebben bereikt.

Zowel verkoper als koper moeten het geld vrijgeven bij een dispuut.

Dus je hebt er bij de opgestuurde baksteen helemaal niks aan?

Dan zou ik sowieso filmen als je hem open maakt voor een eventueel dispuut.

1 like

Zeker open maken, in bijzijn van de borzorger/courier, controleren of de inhoud van het pakket klopt en niet beschadigd is. Als je niet tevreden bent, of een “baksteen” opgestuurd hebt gekregen, filmen, foto’s maken, niks tekenen, en geen id laten zien. En dan het pakket niet accepteren, en gelijk een klacht aanmaken bij de courier en Chrono.
Maar het gaat 999 keer goed van de 1000. Een slechte ervaring kan ook oorzaak hebben bij de courier dienst. NIet perse de verkoper.
De reputatie van verkoper is belangrijk, dus hij zal je niet snel flessen. En hij krijgt zijn geld niet idd.

1 like

Bij Chrono aankopen van een particulier nul bescherming.

Nee, het geld wordt bij aflevering vrijgegeven, automatisch op basis van de tracking informatie. Als jij ervoor een dispuut opent, dan ligt het er maar net aan welke medewerker je aan de lijn krijgt of ze het geld bevriezen. Als verkoper een fotoverslag heeft van het inpakproces en een bewijs van aflevering, dan leg je het als koper af.

5 likes

Ah dank voor de opheldering!

1 like

Nee als later blijkt dat het horloge toch niet helemaal goed functioneert en de verkoper geeft niet thuis dan kun je niks