Chrono24 eist volledig zichtbaar ID bewijs bij verkoop

Allen,
Wellicht al eerder door jullie gesignaleerd, maar ik kon er geen post/topic van vinden.
Ik was voornemens om een horloge via Chrono24 aan te bieden, na heel het traject van advertentie maken, registeren, etc werd mij gevraagd een kopie van een geldig identiteitsbewijs te uploaden. Ik natuurlijk netjes wat overbodige gegevens doorgestreept zoals het bsn. Vervolgens werd mijn registratie afgewezen omdat wegstrepen van gegevens niet is toegestaan.
Laat ik voor werk nou net iets meer dan gemiddeld in de nieuwe privacywetgeving zitten :grinning: en dus in dit geval een lastige klant worden.

Lang verhaal kort na de nodige mailwisselingen:

  • registratie zonder een volledig zichtbaar id bewijs is niet mogelijk
  • antwoord op de vraag waarom ze mijn bsn nodig hebben, ook al heeft het voor hen totaal geen betekenis, heb ik nog niet gekregen. In mijn ogen geen sprake van dataminimalisatie.
  • bewijs van de in de AVG zogenaamde ‘passende technische en organisatorische maatregelen’ in de vorm van een ISO27001 certificering of een SOC2 kunnen ze niet overhandigen.

Voor mij persoonlijk is dit onacceptabel. Chrono24 zou dan mijn IBAN, BIC, en volledige ID (bsn, geboortedatum, foto) hebben. In mijn ogen meer dan genoeg om 1. Identiteitsdiefstal mogelijk te maken, en 2. Mijn bank te plunderen. Niet dat ik twijfel aan de bedoeling van Chrono24, maar de gegevens zijn daar zo gestolen wanneer er geen passende maatregelen zijn getroffen.

Ik probeer mijzelf iets te remmen; ze zitten nu inmiddels aardig in mijn allergie zone en als ik vanuit emotie ga handelen (ik probeer nu al bijna een maand een advertentie te plaatsen) dan is een formeel verzoek tot inzage en verwijdering van mijn gegevens en een klacht bij de Autoriteit Persoonsgegevens zo ingediend. Dat probeer ik dus niet te doen, ook omdat ik weet dat ik wellicht iets meer met privacy bezig ben dan anderen.

Hoe zitten jullie hier in? Misschien is er een jurist onder ons die goed in de AVG/GDPR zit? Vinden jullie de gegevens die Chrono24 vraagt acceptabel en zouden jullie verkoop doorzetten? Of zouden jullie afhaken in de verkoop?
Als wij dit als forum onacceptabel vinden kunnen we wellicht als groep een standpunt innemen, uiten en indien gewenst een klacht indienen.
Benieuwd naar jullie mening.

Groet Pieter

35 likes

Nog even los van de imo belachelijke vraag om een kopie van een ID bewijs heb ik jet helemaal gehad met C24. Alleen al het gedoe om een advertentie te plaatsen, de zg Trusted check out, het “bewijs” dat ze willen hebben als je het horloge elders hebt verkocht etc. Etc. Ik gebruik het alleen nog om prijsondicaties te zoeken via de database en dat is het dan ook wel.

4 likes

De pl**ris voor ze dan

6 likes

Interessant. Toevallig zat ik laatst om tafel met een IT-jurist om er zorg voor te dragen dat de gebruikersvoorwaarden en de privacy- en cookiestatement van mijn website conform de AVG zijn.

Het is blijkbaar toegestaan om in de voorwaarden te zetten dat je, om misbruik te voorkomen, de gebruiker mag verzoeken om ter bevestiging van de identiteit een kopie van een geldig identificatiebewijs te zenden. Je moet daarbij de gebruiker echter ook verzoeken om daarbij BSN en pasfoto onleesbaar te maken. Verwerking van BSN en pasfoto is voor deze doeleinden namelijk niet toegestaan per artikel 12 lid 6 van de AVG.

Dus wat chrono24 doet, mag volgens mij niet. M.i. mogen ze je wel degelijk vragen om je ID (want misbruik ligt in hun business helaas voor de hand) maar mogen ze die niet weigeren indien je BSN en pasfoto onleesbaar maakt. Sterker nog: ze mogen volgens mij je ID voor doeleinden van voorkomen van misbruik dus niet eens verwerken als je dat niet doet.

10 likes

…ûh, je hoeft niet naar Chrono24. Lekker je klokkie(s) ergens anders verkopen. Toch?

4 likes

Het klopt natuurlijk dat ik ook gewoon ergens anders kan verkopen maar Chrono biedt een internationale doelgroep die alleen geïnteresseerd is in horloges. Iets wat bijvoorbeeld marktplaats niet heeft

2 likes

Ze gaan voor jou hun bedrijfsblindheid niet aanpassen. Lekker laten gaan die lui.

2 likes

Onacceptabel. Ik zou ze links laten liggen. Zelf ben ik nu al maandenlang in een procedure verwikkeld m.b t. de GDPR tegen een iets machtiger organisatie. Benieuwd hoe dat afloopt.

3 likes

Marktplaats vraagt ook je ID als je via iDeal laat betalen. Wel pas boven de €250 of €1500 per jaar.
Lekker hè die privacy bescherming :wink: Met de wet tegen terrorisme kunnen ze ons heerlijk volgen :thinking::smiley: #ilovecash

3 likes

Persoonlijk heb ik wat ervaring met hoe de AP omgaat met klachten van betrokkenen; ze bellen altijd met de verwerkingsverantwoordelijke (in dit geval Chrono24). Hoe dan ook zal een klacht dus altijd ook bij hen terecht komen en afhankelijk van hoe er gereageerd wordt zal er “toezicht” uitgeoefend worden. Overigens zal de primaire focus van de AP voorlopig niet op dit soort partijen zitten.

1 like

Ik zou de melding naar de AP wel maken.
U heeft alle argumenten zeer correct benoemd, en dit is niet perse uit emotie, de feiten liegen er niet om!
U heeft C24 erop geattendeerd en krijgt slechte of geen antwoorden.
Melden die hap want men handelt in strijd met de wet.

En laten we wel wezen, zodra u een kopie ID onbewerkt verstuurd bent u haast gegarandeerd van ID diefstal want u heeft er geen enkele controle op wat er met deze kopie gebeurd (diefstal/datalek etc.etc.).

Kortom uw horloge dan maar op het horlogeforum aanbieden, of houden.
Want ID diefstal dat wil je echt niet !

12 likes

En ben je dus feitelijk zelf verantwoordelijk bij misbruik. Want je had kunnen weten dat…

Laatst kreeg ik een leenauto bij de dealer en werd mijn rijbewijs in een speciaal hoesje geplaatst voor het maken van een kopie zodat pasfoto, BSN etc netjes werden afgeschermd. Wel netjes!

3 likes

Mijn zaak loopt in BE. De GegevensBeschermingsAuthoriteit werkt vzib op gelijkaardige wijze.

1 like

Die hoesjes zijn ook te koop bij de ANWB, heb ik standaard om mijn paspoort zitten, en iedere incheck bij een hotel is het standaard gedoe.
Ben in Italië zelfs bijna weggelopen omdat men zei, nee we maken echt geen kopie, en daarna omdraaide het hoesje verwijderde en doodleuk een fotokopie te maken van mijn paspoort.

Echt de stupiditeit van sommige mensen! Maar uiteindelijk kost het je 10 minuten extra bij de incheck van je hotel, maar de ellende van ID fraude kan je jaren kosten. Ik zie het dus nog altijd als een prima investering.

Niemand krijgt van mij een kopie ID behalve mijn werkgever (omdat de wet dit dicteert)

3 likes

Zo hoort het ook. Alleen de realiteit is wel dat vanuit het verleden ons id al overal en nergens ligt.
Daarmee praat ik het gedrag van Chrono24 absoluut niet goed; tijden veranderen en de eisen waaraan je moet voldoen ook. Echter probeer ik daarmee het begrip ‘privacy’ iets te relativeren.

Is het een idee (geen id :grinning:) om een poll aan te maken? Wel of geen klacht indienen of misschien nog een tussen versie, eerst formele klacht bij Chrono24?

1 like

Ik ben een leek op dit vlak hoor, maar mogen ze dat niet gewoon allemaal vragen?

Je hoeft hun diensten niet te gebruiken. Als voorbeeld: Ik kan je ook om die gegevens vragen als ik op afstand een horloge van je koop. Als je dat niet wilt gaat de verkoop niet door.

1 like

Natuurlijk mag vragen altijd. Maar een Verantwoorde dient voor alle verwerkingen van persoonsgegevens een geldige grondslag te hebben. Toestemming kan zo’n grondslag zijn maar die dient expliciet en ondubbelzinnig te zijn. Maw duidelijk.
In mijn ogen is daar geen sprake van.
Daarnaast is een van de andere eisen ‘dataminimalisatie’, ofwel je mag alleen gegevens verwerken die voor het doel noodzakelijk zijn.
Het doel is mij uit de mailwisselingen nog niet duidelijk geworden, en in mijn ogen gaat het dat ook nooit worden. Het bsn heeft immers voor hen nul betekenis.

4 likes

Wat voor firma is Chrono24 en waar zijn die gelegen, want als die ergens op één of ander obscuur eiland gelegen zijn (USA bijvoorbeeld) zal je met de hier geldende regelgeving niet ver komen…

Hoe dan.

Ik ben geen fraude expert maar als je mijn identiteit kan stelen en beschikt over mijn bankgegevens kan je ongetwijfeld ook naar de bank gaan en zonder pin ofwel geld overmaken ofwel adreswijziging doorvoeren en nieuwe pas en pin aanvragen.
Een aanname, dat wel.