Chrono24 eist volledig zichtbaar ID bewijs bij verkoop

Als het niet jouw bankrekening is dan wordt er wel iemand anders mee opgelicht. Hoe vaak niet geprobeerd wordt om via Marktplaats mensen een bedrag te laten overmaken na het tonen van een ID. Dom? Ja maar mensen trappen er in.

1 like

Ik deel uw bevinding hier niet.
Chrono24 is een commerciële instelling en heeft zich aan de wet te houden daar waar ze opereren dus mogen niet zomaar alles vragen, aangezien hetgeen wat ze nu vragen keihard in strijd is met het Nederlands en het Europese recht.

Neen dit is niet per definitie zo, ongeacht daar waar een bedrijf gelegen is / origineert heeft men zich wel degelijk te houden aan de lokale wetten waar het bedrijf actief is / markten ze zich richten.
Chrono24 heeft haar website ook in het Nederlands en richt zich dus onweerlegbaar op de Nederlandse markt en heeft zich dus ook aan de Nederlandse en dus ook Europese wet te houden.

Goed voorbeeld hiervan is b.v. FaceBook en Google die flinke boetes hebben gehad omdat ze in strijd met de Europese wetgeving hebben gehandeld. En die bedrijven origineren in de USA.

Kortom zo makkelijk zal een Chrono24 er niet vanaf komen.

Lees dit stukje eens, het is allemaal niet zo heel moeilijk gewoon brutaal zijn en proberen, u zult er versteld van staan hoe makkelijk je schulden kunt maken op de naam van een ander.
Ook deze aflevering van RamBam spreekt boekdelen.

7 likes

Volgens mij zitten ze in Duitsland, dus EER, tenminste dat geeft de website als adres aan.
Maar wat Sj44k aangeeft, is dit niet heel relevant. Hooguit bemoeilijkt het handhaving.

2 likes

Je hebt helemaal gelijk ivm met de privacy regelgeving. Maar ik denk dat ze bij C24 wel het een en ander meegemaakt hebben, voorzichtig uitgedrukt.
Jij wilt dat ze zich aan de privacy regelgeving houden, alleen waren er blijkbaar iets te veel verkopers die zich niet zo druk maakten om welke regelgeving dan ook.
Zou lekker zijn als marktplaats dit ook ging introduceren zeg!
Zoals altijd verzieken de kwade het voor de goede. Dus ik begrijp je ergens wel hor.

1 like

Nevernooit dat ik daaraan mee zou werken.

Hoe wordt dat ding opgeslagen? Wie heeft er toegang tot het bestand? In welke gevallen is deze toegang mogelijk? Nou ja, etc.

Op vakantie in Italië was een kopie van mijn paspoort volgens de receptiedame noodzakelijk. Nou ja, prima dan. Maar tijdens het inchecken werd mij verzekerd dat deze vernietigd zou worden. Tijdens het uitchecken heb ik de kopie toch maar zelf meegenomen want ik wilde niet dat hij straks door Napels rondfladdert, dank u wel.

Off topic: wat een schijtstad is dat joh.

5 likes

Niet zomaar alles inderdaad, maar conform de AVG wél een identificatiebewijs dus. Alleen mogen ze niet vragen om BSN en pasfoto, daar ze zulke persoonsgegevens - ook conform de AVG - niet mogen verwerken.

Indien je niet bereid bent om dat te overleggen - netjes zonder BSN en pasfoto dus, zoals het hoort - mogen ze je hun dienst weigeren. Echter niet op grond van het feit dat je bovenstaande zaken onherkenbaar maakt. Daar zouden ze zelfs blij om moeten zijn dat je dat doet, want ze mogen ze feitelijk niet eens hebben.

Ik zou er persoonlijk ook voor passen. ID is prima maar niet onder de eisen die zij (m.i. onterecht) stellen. Ik zou er trouwens zelf geen zin in hebben om er een punt van te maken. Ik denk niet dat hun doel is om mensen op te lichten, dus vind ik het persoonlijk m’n tijd niet waard om een klacht in te dienen. Er zijn ‘bigger fish to fry’ in mijn leven.

3 likes

Dat is precies ook mijn dilemma. Er zal echt geen sprake zijn van kwade wil, en ik wil ze eerder op een tekortkoming wijzen en eventueel zelfs helpen. Maar uiteindelijk gaat het er wel om dat ik van hun dienst gebruik wil maken maar dat nu niet mogelijk is, vanwege in mijn ogen ongeldige grond. Om het laatste wil ik het ook absoluut niet laten lopen maar tegelijkertijd vind ik niet dat er sprake is van misbruik o.i.d. Daarom neig ik ook meer naar een formele klacht bij Chrono24 dan bij de AP.

2 likes

Klopt. Maar staan zij er ook garant voor dat hun servers niet gehacked worden? Hun intentie is een ding maar de intentie van anderen?

4 likes

Helemaal mee eens hoor. Ik bedoel ook niet te zeggen dat er geen probleem of risico is. Dat is ook een reden dat ik er zelf niet zou verkopen onder hun huidige voorwaarden.

Ben er op zich ook niet wars van om anderen te helpen door een issue aan te kaarten dat mij persoonlijk niet raakt maar anderen mogelijk (onbedoeld) wel. Ik leef echter volgens ‘pick your battles’ en dit voelt niet als mijn battle. Respect als iemand anders er wĂ©l de moeite insteekt.

2 likes


Niet op in gaan. Ik zou het in ieder geval niet doen. Als de gegevens in verkeerde handen vallen , ben je de sjaak. Bij een hotel willen ook altijd een copie van mijn paspoort. Maar ik werk dan altijd met copie id. Zie bovenstaande foto.

1 like

Ik heb, inmiddels al een jaar geleden, hetzelfde moeten opsturen en ook een dikke streep gezet door het paspoort nt en bsn code, zodat een papieren of digi kopie niet bruikbaar is. Maar het nr was niet volledig onleesbaar gemaakt . Daarnaast type ik altijd dwars over de afdruk heen in grote letters : only for use by ( naam) for verification.
Dit is wel geaccepteerd door C24.

3 likes

Dat vind ik opvallend. Lijkt alsof de werking van hun interne procedurele maatregelen niet altijd “optimaal” is. Of ze hebben een en ander aangepast sinds die tijd.

1 like

:point_up:

Ik ook en het werkt perfect!

1 like

Adviezen
Wij raden aan vóór boeking na te gaan welke regels de accommodatieverschaffer hanteert ten aanzien van afgifte van (een kopie/scan van) het paspoort.
De ANWB heeft in overleg met het ministerie van Buitenlandse Zaken een brief opgesteld. Daarin is uitleg gegeven dat het paspoort volgens onze regels niet zomaar afgeven mag worden en dat het document eigendom is van de Nederlandse staat. Download het briefje in het Duits, Engels, Frans, Italiaans, Nederlands, Spaans of Turks.
Als de accommodatieverschaffer jouw identiteitsbewijs toch wil innemen, zeg dan dat je het nodig hebt om je te kunnen legitimeren bij o.a. een politiecontrole of een uitstapje met een grenspassage. Het niet kunnen tonen van een identiteitsbewijs, is strafbaar.
Vraag of de receptie de benodigde gegevens overschrijft of typt. Vraag of zij het BSN niet willen overnemen; dit is nl. niet nodig voor de registratie. Vraag daarna het identiteitsbewijs terug.
Wil de receptie een kopie, doe dan het volgende:

  • Geef een (vooraf gemaakte) eigen kopie, waarop het BSN al is door gehaald en de foto is doorgekruist. Vermeld daarop voor wie de kopie is bedoeld en de datum. Je moet dan nog wel het originele identiteitsbewijs laten zien.
    Als de receptionist zelf een kopie maakt:
  • Vraag dan of de receptionist het BSN en foto wil doorhalen en op de kopie te schrijven voor wie de kopie is gemaakt, of
    -Geef het identiteitsbewijs met bijpassende hoes af voor een kopie. De hoes schermt fraudegevoelige gegevens af, of
  • Gebruik de Kopie ID app van de overheid. Dit is een app waarbij je met je smartphone gemakkelijk en veilig een kopie van je identiteitsbewijs kunt maken. Je kunt het BSN door strepen en er kan een watermerk overheen gezet worden met datum en doel van de kopie. Deze scan kan per mail direct naar de accommodatieverstrekker worden gestuurd.
  • Vraag de kopie van je paspoort bij vertrek terug.
    Wanneer de receptie afgifte of kopie eist in verband met zekerheid van betaling/borgstelling, kun je het volgende voorstellen:
  • Een vooruitbetaling doen of een garantie voor een bepaald bedrag via de creditcard geven.
  • Op campings aangesloten bij Camping Key Europe kun je volstaan met het achterlaten van deze kampeerkaart in plaats van het paspoort of ID-card. Deze kaart is verkrijgbaar bij de ANWB.
    Bijzondere situaties
4 likes

Zo dan, heb ik onder een steen geleefd! :roll_eyes: Dit is echt geheel nieuwe koek voor mij. Heb tot nu toe altijd mijn PP / ID zo afgegeven in hotel lobbies, nooit een ev. gemaakt kopie teruggevraagd, nooit iets afgeschermd ook niet als ik ID moest uploaden voor bv nieuw mobiel abonnement of als ik proefrit in auto ging maken.

Vanaf nu en dankzij dit topic ga ik me aan bovenstaande houden. Dank u voor wakkerschudden!

4 likes

Een heel duidelijk verhaal hoor, maar stel je voor dat het hotel je anders niet toelaat. Dat is wat Chrono24 in mijn ogen nu doet.
Ik kijk even of ze nog antwoord geven op mijn vragen. Anders ga ik na dit weekend een formele klacht indienen bij ze.

1 like

En daar hebben ze hun spelregels bij bedacht. Je kan meespelen of doorlopen.

Ondanks dat ik je punten prima snap en mee eens ben.

En dan? Ga je procederen? Move on man. Zonde van je energie.

Je kunt natuurlijk spelregels bedenken, maar niet als die strijdig zijn met de wet. :wink:

2 likes

Je kunt natuurlijk spelregels bedenken, maar niet als die strijdig zijn met de wet. :wink:

Dat moet nog maar blijken dat dat zo is. Uit welk land opereren ze? En is het dan ook strijd met de wet? Dat je de site in het Nederlands kunt lezen wil niet zeggen dat de Nederlandse wet van toepassing is.

Maar goed ik ben geen expert. Vooral zonde van je energie om je hier over op te winden. Succes met het beleid bij Chrono24 wijzigen. Ik geef je weinig kans.

2 likes