Chrono24 eist volledig zichtbaar ID bewijs bij verkoop

Haha, ja zo kan je het ook bekijken.
Procederen ga ik absoluut niet doen. Klacht is met name bedoeld om punt te maken en om naar een mogelijkheid te zoeken dat ik wel gebruik kan maken van hun dienst. Afhankelijk van hoe mijn klacht behandeld wordt kan ik er nog voor kiezen om naar de AP te gaan. Daarnaast zal er wel een formeel verzoek tot inzage en verwijdering ingediend gaan worden. Ze hebben nu mijn gegevens maar ik kan geen gebruik maken van hun dienst.

4 likes

ook is bij een website gehad, volhouder wint en gewoon 5x je id met weggestreepte delen uploaden. ooit wordt die goedgekeurd :stuck_out_tongue:

2 likes

Been there done that.
Allereerst altijd rustig blijven feit is dat mensen die achter een hotelreceptie werken daar niet werken omdat ze het licht hebben uitgevonden.
Er zijn 2 wegen om te bewandelen, de netste is vragen om de manager en het daar mee oplossen (is mij tot op heden altijd gelukt).
De andere is als ik net 12 uur onderweg ben geweest en niet al het geduld meer heb en benoem dat een recensie op Google / Tripadviser met hoe het betreffende hotel omgaat met de privacy van hun gasten zo geschreven is en dan je ID pakken en omdraaien.

Tot op heden (en ik reis erg veel voor werk) 100% succes rate, ik ben altijd teruggeroepen.

En dan nog, met booking.com of welgeteld elke andere hotel boek app heb je binnen 3 minuten een ander hotel kortom ik durf dat “risico” prima te lopen dat men mij weigert.

Precies dat dus, je hebt geen controle meer en hoeft niet perse uit te gaan van slechte intenties van diegene tegenover u. Maar een inbreker die s’nachts de PC meeneemt of een hacker is niet zo’n onaannemelijk scenario. Identiteit diefstal is hot en zeer lucratief.

Ach een klacht bij de AP indienen is net zo snel gedaan als een reactie hier op het forum schrijven dus tijd vind ik niet het beste argument.
Maar u heeft gelijk hoor het is een keuze, ik was sowieso al geen fan van Chrono24 was niet voornemens ooit diensten van ze af te nemen / zaken met ze te doen.

Maar TS heeft wel een zeer belangrijk onderwerp aangesneden en ik las net dat @Swordhand zich er door dit topic bewust van is geworden en wellicht nog wat mensen die meelezen dus sowieso een zeer nuttig topic.

3 likes

Hier de regels van de site
https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/identificatie/burgerservicenummer-bsn

waarin art 46 staat :
Identificatienummer
Een nummer dat bij wet is voorgeschreven om een persoon te identificeren, mag alleen mag worden gebruikt voor de uitvoering van die wet. Of voor doeleinden die in de wet staan. Dat staat in artikel 46 van de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming (UAVG).
Het BSN is zo’n identificatienummer. Organisaties kunnen het verbod om het BSN te gebruiken niet doorbreken door toestemming aan mensen te vragen voor het gebruik van hun BSN.

Mogelijk valt het gebruik door C24 dus onder uitvoering wet van bijvoorbeeld controle op( verdachte) financieele transacties ?

2 likes

Je kan ook even kijken op Reddit. Daar is een sub /r/watchexchange Geen bescherming verder natuurlijk.

Volgens mij is dit alleen voor financiële instellingen en beleggingsinstellingen e.d.
Maar in het theoretische geval dat de grondslag voor de verwerking hieruit voortvloeit, dan moeten ze mij dat ook kunnen vertellen.

2 likes

Volgens mij heb je gelijk, ( maar het GVD moeilijk te vinden allemaal). Hier nog een copy van

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/identificatie/identiteitsbewijs

waarin duidelijk staat dat
Kopie of scan identiteitsbewijs
Een organisatie mag uitsluitend een volledige kopie of scan, dat wil zeggen waarbij alle persoonsgegevens zichtbaar zijn, van iemands identiteitsbewijs maken als de organisatie daartoe wettelijk verplicht is.

Dit geldt ook voor het scannen van het identiteitsbewijs waarbij een organisatie persoonsgegevens van iemands identiteitsbewijs ‘leest’. Een organisatie mag alleen alle persoonsgegevens ‘lezen’ als een organisatie daartoe wettelijk verplicht is.

En dus moet C24 maar laten zien dat zij verplicht zijn hiertoe. Maar commerciele instellingen zijn dat niet voor zover ik kan vinden.

2 likes

ze kunnen ook een kopie van die kopie gemaakt hebben
:thinking:

2 likes

Maar ook jij gaat uit vd Nederlandse wet volgens mij. En ze zitten niet in Nederland zover ik weet.

KLANTENSERVICE
+49 721 96693-900

De vraag is hoe de wet is in het land waar chrono24 gevestigd is.

Ik vraag mij wel af waarom een kopie met doorgehaalde BSN en foto niet wordt geaccepteerd. Dit is in strijd met de privacy wetgeving. Echter is het wel de vraag of C24 zich moet houden aan de Nederlandse wetgeving ze zijn hier niet statutair gevestigd. Daarnaast ben ik benieuwd waar ze betreffende voor nodig hebben.

Daarnaast vraag ik mij af wat ze dan ermee doen nadat de koop is gesloten wordt het dan bewaard of wordt het dan verwijderd.

Bestaat hier geen Europese wetgeving over?

1 like

Sinds 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dat betekent dat in de hele Europese Unie (EU) dezelfde privacywetgeving geldt.
De AVG is ook wel bekend onder de Engelse naam: General Data Protection Regulation (GDPR).

4 likes

We gaan over 2 weken naar Spanje, zojuist de reisdocumenten doorgenomen en daar staat het volgende in:

Het Paspoort is een Nederlands Staatsdocument met hierop je persoonlijke gegevens inclusief het BSN nummer. Door je paspoort af te geven bij de receptie van het hotel en zelf het zicht er op te verliezen, loop je het risico van identiteitsfraude. Het niet afgeven
is in bepaalde landen (bv Spanje) echter niet mogelijk, vanwege lokale of nationale wetgeving. De Nederlandse overheid heeft hiervoor een app ontwikkeld: KopieID. Deze app is te downloaden in de verschillende app stores. Zorg ook dat je kopieën met een weggestreept BSN nummer bij je hebt, die in plaats van het originele paspoort af te geven zijn.

Het is Eu wetgeving
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/avg-europese-privacywetgeving/algemene-informatie-avg

Sinds 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dat betekent dat in de hele Europese Unie (EU) dezelfde privacywetgeving geldt. De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geldt niet meer.
De AVG is ook wel bekend onder de Engelse naam: General Data Protection Regulation (GDPR).

1 like

En wat wil u dan met de koper zijn/haar BSN nummer?

Als u dat perse wil hebben, gaat de koop niet door.

2 likes

Koekje van eigen deeg haha

Fixed that for you.

1 like

Officieel mag je gegevens niet langer bewaren dan strikt noodzakelijk. Voor sommige gegevens is het concreter bepaald; een CV mag bijvoorbeeld maar 30 dagen worden bewaard tenzij de sollicitant aangeeft dat het langer mag (max een jaar).

Zoals ik al eerder aangaf konden ze mij geen zekerheid geven in de vorm van een certificering of iets dergelijks over de “passendheid” van de technische en organisatorische maatregelen. Een certificaat zegt niet alles maar geeft wel een vorm van bevestiging hoe men met informatiebeveiliging om gaat

1 like

Toevallig was ik deze week ook bezig met iets aan te bieden op C24. Maar ik ben uiteindelijk precies om deze reden ook afgehaakt. Ik had ook mijn BSN door gestreept en dat werd bij mij ook niet geaccepteerd. Toen kwam ik er ook achter dat ze naar 3 maanden bewijs willen dat jij nog de eigenaar bent van je eigen horloge (wat ook belachelijk is). Dan ben je ook verplicht hun escrow service te gebruiken, waar ook niet echt duidelijkheid is of je geld krijgt als je horloge bv bij de douane blijft hangen. Dus dan is het ook nog de vraag of je ĂŒberhaupt je geld krijgt.

Dus C24 sla ik op dit moment over om iets te verkopen.

1 like

Registratie zonder escrow is overigens niet mogelijk, gelijk gevraagd.