Vergeet het niet te vlaggen .
Ik zei toch dat ik dit soort dingen niet vlag. Ik geef wel graag advies.
Hahahah
Mijn ervaring: courant model tegen een faire prijs en je bent er in no-time vanaf. Voor het overige: goeie prijs, nóg betere foto’s en gewoon je leven verder leven tot er iemand interesse toont - en dat laatste kan best wel eens lang duren. Ik koop uiteindelijk liever via Chrono24 dan dat ik er verkoop. Marktplaats is, als je de lowballers niet meerekent niet eens zo’n slecht platform.
Op 2dehands.be heb ik (als Nederlander…) een tijdje geleden wel eens een horloge verkocht en dat ging prima. Voor mijn gevoel gaat het er daar wat beleefder / gemoedelijker aan toe dan op MP.
Verkopen via Facebook groepen die horloge verkoop gerelateerd zijn werkt ook goed. Bijkomend voordeel is dat je op basis van iemand zijn Facebook account (naam kun je toch even door Google heen trekken) kunt beslissen of je actie gaat ondernemen als er interesse is.
@Huibert helaas is het iets minder optimistisch dan je stelt. Ik heb flink wat meer dan 2 maanden maar geen verandering in trust level. Of ik moet wat gemist hebben?
Chrono24 is by far de goedkoopste op het gebied van provisie. Zeker als je ziet wat je er voor krijgt vergeleken met de duurdere eBay en Cata.
Chrono24: 6.5%
eBay: 15% (< $5k), 9% (>$5k)
Cata: 12.5%
Alleen de gratis opties (HF, MP) zijn goedkoper
NOG 2 maanden
Daar kan ik niet over oordelen. Dat zou je aan de beheerders moeten vragen. Wat ik aangaf is de normale gang van zaken, zo ging het bij mij zelf ook, maar er zullen altijd wel uitzonderingen zijn.
Begrijp je punt. Mijn ervaring op c24 is duidelijk anders. Op marktplaats herken ik dat weer wel.
Mocht je zelf goede ervaringen hebben met een bepaald platform dan hou ik me aanbevolen. Bedankt voor je verduidelijking.
Haha inderdaad, misschien moet ik wat beter lezen.
Het enige platform dat ik gebruik is dit (het forum dus) en ook dat maar zeer spaarzaam, want ik ben geen flipperaar. 2dehands.be heb ik één keer gebruikt, tot tevredenheid overigens, maar alleen omdat ik hier toen nog geen verkooprechten had.
Er is een kleine kans dat je moet bewijzen dat je het horloge nog in bezit hebt. Dat is mij een keer gevraagd toen ik de advertentie voortijdig wilde intrekken. Dat kan dus ook. Na de drie maanden kun je besluiten hem gewoon niet te verlengen volgens mij.
En daarvan zal ik dan alleen HF gebruiken, als ik eens een horloge zou willen verkopen, wat ik zelden doe. En kopen doe ik soms op C24 en anders bij een AD. Eventueel ook op HF als ik daar iets tegen zou komen wat ik graag zou willen hebben en wat me nieuw te prijzig zou zijn.
Om extra attentie op Chrono24 te krijgen zou je 'm.i ook de vraagprijs een paar Euro kunnen laten zakken. Dan krijgen diegene die jouw advertentie volgen een melding dat ze "op moeten schieten "
Er is weinig dat je kan doen om een verkoop een “boost” te geven op Chrono24 als je horloge’s weinig courant zijn. Dan is Chrono niet een ideaal verkoopplatform. Het enige wat je kan doen is zoveel mogelijk echt goede foto’s plaatsen, een uitgebreide en nauwkeurige beschrijving geven en (uiteraard) een goede prijs vragen. Liefst een prijs ietsje lager dan wat een handelaar vraagt. Voor dezelfde prijs koopt men liever bij een handelaar.
Zelf verkoop ik liever horloge’s op Chrono dan op Marktplaats. Op Chrono heb je meer kopers die gericht een bepaald type horloge zoeken en zijn over het algemeen meer op de hoogte. Je komt alleen op de Chrono site om horloge’s te kijken, iets anders is niet te koop. De site heeft ontzettend veel bezoekers van over de hele wereld. Meestal wordt er redelijk serieus geboden.
Op Marktplaats zijn het vaak mensen die naar iets heel anders zoeken maar gewoon aan het browsen zijn en even een kijkje nemen op de horloge pagina. Dan zien ze een leuk horloge en stellen eerst honderden vragen om vervolgens een zo laag mogelijk bod te doen. Of het zijn koopjesjagers die hopen/denken dat de verkoper snel geld nodig heeft en een bod doen van minder dan de helft van de waarde (“ik heb geld, betaal je vandaag nog contant, ben je er vanaf”).
Op Catawiki verkoop je het (bijna) altijd als je een lage “reserve” prijs afspreekt. Maar na commissie is het eindbedrag wat je ontvangt meestal een tegenvaller.
Ik heb, tot hiertoe, nog geen noemenswaardig alternatief gevonden voor C24. Zelf eens een horloge opgezet van enkele maanden oud, scherp geprijsd maar duurde me allemaal te lang. Uiteindelijk gewoon bijgehouden. Catawiki is al helemaal een shitshow, daar zien ze me niet meer… De ‘expert’ vond mijn reserve te hoog (hetzelfde horloge) nieuw, 2 maand oud. ik dacht ik doe paar €100 van de nieuwprijs en klaar maar van meneer expert moest ik de reserve verlagen naar €450 onder de aankoopprijs. €450! op een horloge van €700
Ooh, ik had die gozer door m’n gsm scherm kunnen trekken.
En een goede overcomplete beschrijving. Als ik een horloge (vintage) zie maar bijv. Geen band/pols maat erbij. Scroll ik door.
Wat @Kenter zegt. Een post zonder echt goede foto’s en volledige beschrijving maakt weinig kans, te beginnen met beschrijving van de volledigheid van staat, levering en eventuele service historie. Een beetje proza met persoonlijke touch of historie kan nooit kwaad. je koopt altijd liever van een liefhebber!
Ik heb leuke gesprekken met C24 kopers en verkopers, zowel professioneel als particulier. Uiteindelijk haak ik altijd af als reacties laat komen of ongeïnteresseerd zijn. Een actuele foto in een response doet het altijd goed.
Maar het begint met foto’s, zeker als je niet kunt bezichtigen. Hoe hoger de verkoopwaarde, hoe meer moeite je zult moeten doen om iemand ‘blind’ te laten kopen.