Chrono24 misgelopen verkoop

De eerste communicatie van het gekende horlogeplatform. Als dit niet op het forum gepost mag worden, graag een seintje, dan verwijder ik het.
Denk voor iedereen dat dit wel in de toekomst kan helpen! :+1:

Dear Laurens,

since the buyer informed us that received an empty parcel, it is necessary that the investigation with the carrier is opened by you. Please let us have a confirmation of the opening of the file by October 9.

Delivery services are authorized to reject claims if the investigation request is not submitted in time. You can find more information in the terms and conditions of the delivery company.

Moreover, please communicate to the parent company the serial number of this watch so that they can declare it stolen and in order to and avoid future sale of it; if it appears, whoever has it will be legally prosecuted.

We kindly ask both of you to be patient until the matter is resolved (or until the courier has paid the insured amount to you). Until that time, the amount transferred to the escrow account will be frozen and will not be released to either party. As this is an automated process, please do not send us any payment requests.

Thanks for your understanding and cooperation.

Do you have any further questions? We’d be glad to help.

Cordiali saluti / kind regards,

Kind regards,
Your Chrono24 Team

Welkom in de wereld van belgische achterpoortjes.

Vallen horloges onder juwelen? Ze worden bij een juwelier verkocht, en hebben meestal een waarde van boven de 500€.

Edit: ik heb die regels ook nooit zo bestudeerd hoor :sweat_smile:

1 like

Lijkt er dus op dat het afhangt wie je bij de klantenservice treft, jeetje, wat had ik deze medewerking graag gehad…

Ik ben overigens benieuwd naar wat Chrono doet als de koper opeens lastig gaat lopen doen en dreigen met een advocaat. Of ze dan nog steeds het geld bevroren houden.

Professionele handelaren kunnen gebruikmaken van ee specifieke verzekeraar waar particuliren hun horloges niet voor het tranport kunnen verzekeren. Particulieren zitten vaak vast aan wat hun eigen verzekeraar eventueel kan betekenen, wat de tranporteur kan bieden ( dat is vaak niet meer dan de standaard dekking van die € 500). Alleen bij UPC kan er voor een hoger bedrag verzekert worden.

Heb je wel eens een horloge verstuurd? Want wat je schrijft klopt totaal niet. Als particulier kun je uit diverse bedrijven kiezen die een verzekering voor het verzenden van horloges bieden. DHL verzekert per horloge tot 5000 euro en PostNL verzekert zelfs tot 5500 euro. UPC is tegenwoordig Ziggo.

8 likes

:laughing:

Maar on topic.

Gebruik altijd een externe partij om je pakket te verzekeren en nooit de koerier of transporteur zelf.

Secursus is een goede verzekeraar die niet al te duur is, 1% van de waarde van het pakket en er staat duidelijke op de site waar je aan moet voldoen om volledig gedekt te zijn.

Ongeacht hoe of wat, BPost is een rampzalige manier om waardevolle dingen te versturen: ze doen geen end-to-end. BPost keilt het over de grens, en dan moet de lokale “service” het maar verder oplossen.

Verzekering is daarbovenop inderdaad beperkt tot €500. Of horloges überhaupt kunnen ben ik niet zeker maar zou me niks verbazen moesten ze daar ook nog eens mee schermen.

Voor mijn laatste verkoop via c24 heb ik DHL Express betaald, kostte €20 meer maar volledig verzekerd en opvolging tot aan de deur. Stond ook op 52 uur (!) aan de deur in Ottawa, Canada. Maar punt blijft wel dat als je het systeem wil verpesten, dat perfect kan… lege pakketjes sturen, beweren dat je 't leeg gekregen hebt. Videos en foto’s zijn leuk maar hoe hard die recht blijven als er echt geduwd wordt, ik weet het niet.

Klote, ongeacht hoe.

Ook PostNL busjes rijden niet naar Italië :wink:

Wel denk ik dat als de koper kwaad had gewild, hij zou ontkennen dat hij iets ontvangen heeft, dus ook geen lege doos.
Want de handtekening is vergeten, dus zou het pakket altijd bij de vervoerder zijn in theorie. Dat zou een veel eenvoudigere situatie voor een oplichter zijn.

Dat is niet voor Particulieren !

Hier stond iets wat totaal niet klopte :slight_smile:

1 like

Je hebt gelijk. Ik haal wat dingen door elkaar. En ja, heb 2 keer wat verstuurd dat nooit is gearriveerd.
1 keer via Post NL en 1 keer via horlogemaker Ron Sonders.
-Zending PostNL naar Belgie, daar in verdeelcentrum zoek geraakt en nooit teruggevonden. PostNL verwees naar BPost en zij gaven wel aan het afgeleverd te hebben met handdtekening, dus….
-Zending Ron Sonders bij verdeelcentrum in Italie verdwenen. Pakketje was verzekerd via Ron Sonders ( via speciale waardeverzekeraar waar een particulier niet terecht kan). Na veel maanden en inspanningen van Ron Sonders schadebedrag uitgekeerd gekregen, met dank aan Ron en zijn vrouw.

Ik ben bang dat je pech hebt. Als Bpost al uitkeert, aangezien een horloge wellicht in de categorie juwelen valt, dan is het maximum wat ze uitkeren maar €500.-
Die Omega heb je vast voor een hoger bedrag verkocht.

Dit is het Nederlands Burgerlijk Wetboek wat je aanhaalt, maar het betreft wel de implementatie van een EU richtlijn. In Italië zal dit dus ook gelden ware het niet dat het een ‘consumentkoop’ betreft. Dat is een verkoop tussen een professionele verkopende partij en een particuliere koper. Formeel kan je op deze bepaling dus geen beroep doen.

1 like

Dank voor de duiding, ik had een andere interpretatie bij dat woord maar die blijkt dus onjuist te zijn.
De uwe / deze is inderdaad de juiste.

Heb mijn bericht even weggehaald om verwarring te voorkomen.

1 like

Als het even kan doe ik dit ook. Je weet dan zeker dat het goed gaat en behalve tijd zijn de kosten van erheen rijden vaak niet zo heel veel meer dan de verzendkosten. In het geval van Italië is dat natuurlijk anders, maar er zitten niet veel Italianen op HF :grinning_face_with_smiling_eyes:

Bij horloges in de buurt of onder de 500 wil ik het nog wel wagen, maar meer… toch link, liever persoonlijke overdracht met een biertje of kop koffie.

4 likes

Die negeren dat gewoon, zal niet de eerste keer zijn en dreigen met een advocaat maakt op de meeste mensen niet zo heel veel indruk. Hoeft ook niet.

Overigens heb ik wel eens meegemaakt dat ik op HF een redelijk prijzig horloge kocht (iets van €700,-) waar de verkoper op de doos had geschreven: “voorzichtig: horloge”

Hij zat er nog in, dus kon er wel om lachen maar serieus…:see_no_evil::laughing:

6 likes

Precies, en als jij dat horloge echt graag wil of de andere echt graag wil verkopen is er wel wat tijd in en moeite in te steken. En je komt nog es iemand tegen die interesse heeft in horloges, dat gebeurt ook niet vaak.:slightly_smiling_face:

Heerlijk die naïviteit…Zolang het goed is afgelopen.:grimacing:

Dag Heren,

Dossier is geopend bij Bpost. (ze geven aan, samen met de Italiaanse post, uit te zoeken waar de inhoud naartoe is)
Ook de koper heeft een dossier geopend bij de Italiaanse post en de politie is ook ingelicht in Italë.

Chrono24 antwoordt via mail zeer snel, voorlopig!

Hou jullie op de hoogte!

6 likes