Chrono24 trusted seller probleempje

Hi Allen, even een snelle vraag/verzoek om advies. Ik heb een nieuw horloge gekocht via chrono24, dat na binnenkomst niet nieuw blijkt te zijn. Geen stickers, kleine krasjes her en der en een ingekorte band. Horloge stond geadverteerd als nieuw en opgedragen bij een trusted seller. Volgens chrono24 (voorwaarden) dienen koper en verkoper gezamenlijk tot een voor beide partijen acceptabele oplossing te komen of ik kan binnen de 14 dagen bedenktijd het horloge terug sturen.

Het eerste wat ik gedaan heb, is de verkoper een bericht gestuurd inclusief foto’s, met de vraag hoe we dit gaan oplossen. Wat is wijsheid, dialoog aangaan of direct van het 14 dagen herroepingsrecht gebruik maken. Verzekerde internationale verzending is dan wel voor mijn rekening. Ik heb met creditcard betaald btw. Tips?

1 like

Waarom niet gewoon eerst de reactie van de verkoper afwachten?

10 likes

Nou dat is zeker ook de bedoeling, maar vroeg me af of er mensen al vaker met een soortgelijk bijltje gehakt hebben en iemand misschien een goede tip had.

2 likes

Here we go:

“Hi A,
The watch didn’t have all those scratches you’re saying. I confirm that he was new.
In the photos of the advertisement as you can see there are no scratches!”

Was er al een beetje bang voor…

Was het een partij met veel goede reviews? Of een random particulier? Ik zou in ieder geval gelijk contact opnemen met Chrono24.

Ik zou hem meteen terugsturen en verder zoeken.

9 likes

Hij gaat gelijk met de hakken in het zand. Terugsturen dus. Ik heb voor mezelf ook eentje op chrono24 geliked waar bij staat “nieuw”, maar dat is bij een particulier, en een foto van de achterkant laat duidelijk zien dat de band redelijk versleten is. Mensen hebben blijkbaar niet allemaal dezelfde definitie van “nieuw”. Maar voor mij is nieuw=nieuw.

Ik heb laatst een horloge gekocht dat stond geadverteerd als “unworn” en “mint”, en dat bleek het precies te zijn. Niet “new”, want het garantieformulier was al ingevuld. Dat is een eerlijke weergave.

7 likes

Trusted seller met 4,5 ster. Probleem met terugsturen is nu denk ik dat de verkoper zal claimen dat het horloge niet in deze staat is opgestuurd door hem.

Ik heb het horloge nog niet geboekt als zijnde bezorgd, en zoals eerder genoemd met CC betaald.

Bij mij boekte Chrono24 het automatisch als bezorgd toen de track & trace dat aangaf.

Terug ermee !!!
En een review achterlaten op Chono24 :+1:

Bij mij ook vandaar dat ik niet zou wachten met terugsturen.

2 likes

Case geopend bij chrono24, waarmee de status direct naar bezorgd is veranderd, lekker :frowning:

1 like

Waar is de verkoper gevestigd? Is het een particuliere verkoper of een onderneming? De tekst uit de reactie doet vermoeden dat het een particulier is die slecht basaal Engels spreekt. Wat was de letterlijke tekst van de advertentie?

Stond geadverteerd als “nieuw en ongedragen” of stond geadverteerd “als nieuw en ongedragen”?

De verzendkosten kunnen mijns inziens bij een onderneming binnen de EU niet voor jouw rekening komen aangezien je een item hebt ontvangen dat je niet hebt besteld.

Ook bij particulieren en/of buiten de EU vind ik het onredelijk de verzendkosten voor jouw rekening te laten komen.

Onderneming met trusted seller status uit Italië, ja ja ik weet t, maar toch, trusted seller moet goed gaan dacht ik.

Letterlijke tekst:
Staat: nieuw (nieuw zonder gebruikssporen)

1 like

Dan gaat het volgens mij juridisch niet aan om je voor de verzendkosten op te laten draaien. Het is een non-conform product en je valt dan onder het Europese consumentenrecht. Volgens mij hoef je hier zonder meer geen cent aan uit te geven. Maar ik ben er niet waanzinnig goed in thuis en anderen op het forum zijn dat vast beter. Ik zal eens kijken wat ik erover vind.

Had recentelijk een soortgelijk dispuut met een forumlid over de omschreven toestand vs.geleverde staat.

Na veel gehakketak een bescheiden compensatie ontvangen, maar zefs met overduidelijk fotobewijs is zo’n discussie niet voorspelbaar qua afloop.

wel hier een review achter gelaten?

Nooit een horloge uit Italië (of Limburg) kopen

15 likes

Nee, ik ben uiteindelijk akkoord gegaan met de matige compensatie om mijn verlies enigzins goed te maken.
Een eerlijke review is lastig, vandaar dat ik maar geen schrijf.

Ik ben een beetje bang voor het scenario dat de verkoper claimt een onbeschadigd horloge opgestuurd te hebben en nu een horloge met krassen claimt terug te krijgen en ik dus een potentieel probleem heb.

2 likes

Na z’n reactie in dit topic gelezen te hebben vermoede ik al zo iets.

Je hebt nu zelf toch foto’s gemaakt? Dan heb je bewijs van de staat waarin je het horloge kreeg