Chronometer heeft wel of geen toegevoegde waarde?

Volgens JohnP heeft het niet echt een meerwaarde dat je horloge COSC gecertificeerd is. Met een verloop van tijd kun je namelijk afvragen of je horloge nog hetzelfde presteert. Ook wanneer je horloge brengt voor service dan zal Omega, Rolex of andere merken dit niet bij dit instituut opnieuw aanbieden. Dus met de loop van jaren is het natuurlijk maar de vraag of hij echt zo nauwkeurig loopt.

Welke Chronometer horloges hebben jullie? Ik maar 1, een oud zakhorloge. Die echt niet meer zo nauwkeurig loopt, meen zo rond de +10sec per dag.

2 likes

Ik sla het filmpje van ‘JohnP’ even over, ben niet zo van de Youtube influencers (sorry Kasper). :wink:

De meerwaarde van de term COSC (‘chronometer’) en tegenwoordig ook METAS (‘master chronometer’) vind ik vooral een commercieel label en is volgens mij ook ontstaan uit de quartz ‘oorlog’, waarbij de consument werd overladen met termen als “Uw horloge loopt altijd op tijd!” Daar bleek de consument best gevoelig voor kan ik me zo voorstellen. Het zetten van een kwaliteitsstempel was een tegenzet.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat ten tijde van het ontstaan van de tests er (bijvoorbeeld in de professionele hoek) behoefte was aan een betrouwbare tijdwaarneming, aan een betrouwbaar instrument. Het testen van horloges is volgens de COSC website dan ook al best wel even aan de gang:

The first “Office for the Control of Civilian Watches” was established in Biel in 1878.

Dat een mechanisch uurwerk anders gaat lopen na verloop van tijd, aan het eind van de gangreserve etc. is volgens mij een open deur. Om daar nou een filmpje over te maken?! :thinking:

Bij een gekwalificeerde service binnen de normale serviceinterval zou je horloge gemiddeld gewoon binnen de bandbreedte moeten blijven lopen.

Ik heb momenteel geen enkel gecertificeerd horloge, desalniettemin voldoet mijn Speedmaster wel keurig aan mijn verwachting met +2s/dag. Maar ook aan Omega’s eigen toleranties. Omega hanteert - net als vele anderen - een eigen standaard, in dit geval van -1/+6s

What are the precision tolerances for an OMEGA chronometer?

To earn the title of chronometer, the mechanical movement’s average daily variation in rate must be between -4/+6 seconds per day, or a precision of 99.99%, the highest precision attainable by a mechanical movement. The precision of a mechanical movement depends on the individual habits of the wearer and can therefore vary. A qualified OMEGA watchmaker can adjust the precision of a watch to within the OMEGA tolerances, which are from -1 to +6 seconds per day.

Bron: Omegawatches.com

Leuk toch. :sunglasses:

4 likes

Een echte meerwaarde heeft het alleen in geval van een “beurtje”… kunnen ze bij Omega, Breitling en Co meer verlangen!

Want ook een gewoon Elabore-uurwerk kun je regulieren zodat je binnen de COSC normen blijft!

En wie zegt dat je horloge als het het koopt nog binnen de COSC normen loopt? Want vele werken worden buiten het gehuizen “getest”…

Ik zeg, het is een “nice to have”… maar ook weer een reden om meer voor hetzelfde horloge te kunnen verlangen!

1 like

Ik heb een paar horloges met ordinair ETA uurwerk die angstaanjagend precies lopen (binnen de 5 seconden per dag). Dus tja …

3 likes

COSC betekent dat het in 6 posities niet meer dan - 4 tot +4 afwijkt. Nou zal jouw standaard eta binnen 1 seconden zitten in 1 positie, in alle anderen doet hij dat niet.

Het zegt juist heel veel over de kwaliteit van de onderdelen. Hoe hoger of beter de kwaliteit, des te beter het zal presteren om de tijd goed bij te houden.

YouTube dipshits zijn de domste mensen op de planeet. Ze vinden zichzelf experts maar hebben nooit een opleiding of dergelijke afgerond ervoor? Hetzelfde geldt voor de YouTubers die je voedingsadviezen geven…

Voor mij zegt chronometer wel veel. En dat jouw zakhorloge nu +10sec per dag loopt is hartstikke goed Kasper :wink: gezien zijn leeftijd en slijtage door de jaren heen.

10 likes

Chronometer is een certificering die in elk geval bewijst dat een bepaald uurwerk binnen bepaalde waarden kan worden afgeregeld.

Dat wil zeggen dat je in elk geval de garantie hebt dat een horlogemaker het uurwerk na een service ook weer binnen COSC-specificaties zou moeten kunnen terugbrengen.

In het algemeen heb ik meer vertrouwen in COSC dan in youTube-blaaskaken die ongefundeerde stellingen poneren voor de clicks. :v:

10 likes

Chronometer zegt niet veel… tourbillon, co-axial escapements, onyx inlays, sunbursten, 904L kastjes en lumepips ook niet. Dus ja…

2 likes

Het zegt niet veel, maar cool is het wel.

Hey, reageer je nog even op mijn pb? Of op allebei.

Je mag ook nu de PB’s een like’je geven en later reageren. :full_moon_with_face:

Dacht COSC was -4 to +6?

1 like

Is het ook. Gemiddeld over de testperiode.

One of the criteria for « chronometer » certification is the average daily rate on the first 10 days of testing: from -4 sec to +6 sec., or up to 10 seconds per day. A tolerance which, as such, may appear high, but which, in reality, is the result of an extraordinary requirement.

Even if a watch gained 6 seconds every day, it would mean not only that it was remarkably regular, but also that the error made after one year would be equivalent, using the metric system for comparison, about 7cm for every 1000m! But a mechanical watch fluctuates slightly depending on the temperature and its position, partially compensating for its own deviations – which is the prime mark of a high quality mechanical watch.

The technical value of a certified chronometer compared to a model that does not carry the certification is incalculable.

Bron: cosc.swiss

Het hoeft ook niet opnieuw aangeboden worden. Het zal na een service wel degelijk weer binnen de gestelde nauwkeurigheidskaders functioneren. En een goede horlogemaker kan ook een high grade ETA uurwerkje weer in 5 posities zo nauwkeurig kunnen krijgen, dat is juist de sport. Maar zonder chronometer label krijg je die garantie niet.

1 like

I stand corrected :slight_smile:

1 like

John P is echt vreselijk. Wat een eendenkorf. Ik kijk nog tien keer liever Archie luxury op standje burenruzie en repeat dan naar deze grasezel. Ik wilde het toch even kwijt. Hoi hè.

6 likes

Begrijp niet echt waarom hij zo vreselijk is. Hij heeft in mijn ogen een heel andere stijl.

Net de video even gekeken en het stikt van de foute aannames. Het begin was goed: cosc was voor de professionals en tegenwoordig kan je nauwkeurige metingen doen met een quartz horloge (of natuurlijk mobiele telefoon). Dus wat heb je aan dat chronometer labeltje? Ik vind het wel belangrijk want het is gaaf dat een mechanisch horloge zo nauwkeurig kan lopen. Heb het nu achter me gelaten met zoveel Speedmasters :wink:.

Maar hij blijft maar doorgaan over Omega en chronometer. Dat is allang achterhaald, Omega heeft de Master Chronometer (METAS) die daar ruim overheen gaat en doen alle tests machinaal met grote badges tegelijk. Er zit bij Omega een METAS kantoor die alles in de gaten houdt (steekproefsgewijs denk ik). Je kan met de Master Chronometer kaart online de waardes van jouw horloge opzoeken. En dus ook daarmee aantonen dat jouw horloge zo moet lopen, maar dat weten ze ook wel bij Omega. Met de gewone chronometer kan je 10 jaar na aankoop van je Omega het COSC certificaat opvragen bij het instituut. Dus volop bewijs te krijgen.

1 like

En dan is er ook nog gewoon Omega’s eigen standaard van -1/+6, waaraan jouw Speedmasters ook gewoon voldoen (…als het goed is :wink:).

Knap. Ik was ook enthousiast begonnen, maar ben na een minuutje afgehaakt. Kan er niet zo goed tegen, die vloggers die alles maar napraten of zelf verzinnen voor de (reclame)knikkers. Dan nog het baardje, een Youpie bril, een touwtje om de arm, bewegen als een blinde zanger én een brede EO-glimlach … pfff, ik begin oud te worden. Ik ga weer even verder, lineaire TV kijken. De TV-Gids erbij. Waar is de koffie? :coffee:

2 likes

:joy::+1:

2 likes

Ik had nog een vraagje met betrekking tot COSC. Hoe werkt de toegelaten afwijking eigenlijk?

Stel je voor, het is nu 21h00 en ik zet mijn COSC horloge exact gelijk met de atoomklok.

Over 24h loopt hij bvb -3 seconden, dus netjes binnen COSC.

Wordt deze nieuwe ‘stand’ het nieuwe referentiepunt? Dus als de klok over de komende 24h opnieuw -3 seconden loopt, loopt hij dan nog binnen spec? Of blijft het initiële ijkpunt van toepassing en dient de klok daar dus tussen de -4 en +6 te blijven?

De 1861 Omega Speedmaster zeer zeker niet. Als er geen chronometer opstaat, kan het alle kanten opgaan. Volgens mij is -30/+30 sec/dag nog geen reden voor Omega om het terug te nemen voor controle. Dan begrijp je wellicht ook waarom ze zo graag die 3861 wilde maken. Nu de halve wereld een Speedmaster heeft, durven ze eindelijke die stap te nemen :wink:

1 like

Het is een afwijking per 24 uur

1 like