Chronometer heeft wel of geen toegevoegde waarde?

Antwoord op de titel: ja, voor mij persoonlijk wel. Dan benader ik het niet (alleen maar) vanuit nauwkeurigheid, maar meer vanuit een minimum en objectief kwaliteitsstandaard. Hiervoor ben ik bereid om een premie te betalen. We hebben het met Cosc & Metas over strenge en objectieve testen en niet over een vaag nietszeggend energielabel voor woningen.

Bijna off record: ik heb wel eens gezocht naar minder bekende Cosc-gecertificeerde horloges ben toen zeer leuke ondergewaardeerde en betaalbare horloges tegengekomen als Brellum en Mido.

2 likes

Klopt ik moet het ook nog meten op de Timegrapher maar nam de afwijking na paar dagen dragen. Ging er meer aan dat de afwijking wel fors is. En de Speedmaster Moonwatch heeft geen antimagnetische eigenschappen en het ligt wel heel vaak op/bij de verkeerde objecten :wink:

1 like

Als ik Peter mag geloven heeft Omega er wel iets aan gedaan om het uurwerk te beschermen.

Ik weet niet wat bij jou “verkeerde objecten” zijn, maar mijn horloges liggen 's nachts bijvoorbeeld gewoon ‘tegen’ de ouderwetse radiowekker en naast de DECT telefoon enzo. Dat zou theoretisch van invloed kunnen zijn, ik heb er echter nog nooit wat van gemerkt. Nog nooit en met geen enkel horloge. Demagnetiseren is wel het simpelste klusje natuurlijk, afstellen wordt ingewikkelder zoals je zelf ook al aangaf.

1 like

Excuses, ik bedoelde geen antimagnetische eigenschappen zoals het nieuw calibre 3861. Er zit idd een ijzeren dekseltje achterop het uurwerk en dat moest ook wel met al die “Spartaanse” instrumenten in de jaren zestig. Maar toch waarschuwen ze je om het niet een hele nacht je horloge op bijvoorbeeld een iPad cover (met magneetje) te leggen. De kast wordt dan niet gemagnetiseerd maar het magneetje kan dan wel heel lichte invloed op de balansveer hebben? Ik heb daar geen verstand van, noch kan ik het meten, maar ik kan mij voorstellen dat ze voor een reden een andere type balansveer hebben ontwikkeld dat niet of minder gevoelig is voor magnetische velden. Maar dat is wellicht ook vanwege al die mooie display casebacks :wink:. Anyway. Ik zal hem dit weekend even op de Timegrapher gooien.

2 likes

Het enige horloge wat ik op tijd heb gezet binnen vijf seconden van m’n telefoontijd is deze:


Een GS quartz die naar verluid tien seconden per jaar mag doen, maar in de praktijd loopt ie al twee drie maanden op 0 ten opzichte van de tijd die ik zette (4 sec vooruit)

Dan heb ik deze, die van zichzelf altijd gelijk loopt met de tijd:

De rest ruk ik uit de kist, zet ik min of meer gelijk, ergens tussen dertig seconden en een anderhalve minuut voor, slinger ik om en draag ik twee dagen voor ze weer in de kist te gooien.

Voor mij is COSC dus inderdaad belachelijk. Als je een accuraat horloge wilt, koop dan een quartz. Mechanieken zijn charmante anachronismes.

COSC had in 1930 nog iets van zin, toen de conducteur de trein moest laten vertrekken op basis van z’n horloge. Zodra de electrische stationsklok z’n intrede deed was het 'beurt met de koopman.

4 likes

Even dit topic helemaal gelezen, waarom omdat ik van plan was een topic aan te maken over de waarde van COSC horloges t.o.v horloges die dit niet hebben. Maar heb ondertussen geleerd eerst even te zoeken of er niet al zo’n topic bestaat. Ja dus, vandaar dat ik dit topic tegen kwam. Waarom wilde ik dit topic aanmaken? Gewoon omdat ik zowel COSC horloges heb maar ook horloges die dit niet hebben. Nu weet ik wel dat COSC horloges getest worden in 6 posities en dat die binnen de COSC normen moeten lopen. -4 +6 en dat doen mij COSC horloges wel, maar mijn niet COSC horloges lopen vaak ook binnen die norm. Nu test ik tijdens het dragen niet alle 6 de posities, staat ook een beetje vreemd als ik mij in allerlei manoeuvres zou bewegen. Komt een beetje spastisch over denk ik :wink:.

Wat ik dus eigenlijk wil zeggen, bestaan er eigenlijk (even de mode horloges buiten beschouwing gelaten) die slecht zijn en een - of + hebben die ver buiten de COSC normen lopen. Nu draag ik over het algemeen een horloge 2 dagen, dus niet eerlijk om dan de vergelijking te maken met een COSC horloge. Maar heb ook wel een aantal horloges getest die ik dan een week droeg, netjes binnen de COSC norm. Het laatste horloge dat ik heb getest was mijn Seiko King Turtle welke ik dus 10 dagen gedragen heb en toen ik startte gelijk gezet met de atoomklok. Na 10 dagen had deze een plusje van 4 sec, dat is toch zeer netjes zou ik zeggen en dat zonder de COSC certificaat :smiley:.

Mijn dank gaat uit naar @Chillekasper die dit topic is gestart en aan een ieder die daarop reageerde. :+1:

2 likes