chronometre H.van Reenen

weer eens in de oude doos gekeken en kwam daar een zakhorloge tegen . Een chronemetre gemaakt door H.van Reenen Amsterdam. Ziet er niet geweldig uit,maar vroeg mij af , of qua historie of waarde het de moeite waard is om deze te laten nakijken op werking en evt op te laten knappen.Op de binnenkant van het klepje staat 0,800 met een merkteken erboven en eronder. En het nummer 1165416, en nog een merkteken aan de rechterkant. Alle merktekens kan ik niet benoemen , omdat ze te klein zijn om goed te kunnen bekijken.Tevens is er heel fijntjes ea 8/50 veer en volgens mij 3/51 te lezen , maar lijkt me iets wat is toegevoegd vanwege de schrijfstijl.Als het klepje open is , kan ik aan de achterkant ancre de precision zien staan.Op het uurwerk zelf staat cal 532 en een pijltje met letters erbij. Op klepje van uurwerk staat metal en weer het nummer 1165416.

Hoop dat er iemand hier, mij opweg kan helpen. En ik kan/mag slechts 2 foto`s plaatsen,daar ik hier nieuw ben. Berttro

1 like

Verkocht door de Dhr. van Reenen en niet gemaakt door hem.
Het kwam vroeger meer voor dat een handelaar zijn naam op de wijzerplaat liet zetten.

Het uurwerk is een Cortebert 532. Een goed uurwerk van een fabrikant die ook uurwerken leverde aan Rolex.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Cortebert_532

Verplaatst naar “Vragen over …”.

dank je, zag de naam erbij staan , dus ging ik er vanuit,dat het de maker was.

dank je

betekent dat , dat het het horloge de moeite waard is om na te laten kijken? Ik heb geen idee of het horloge werkt en wil ook niet aan de knop draaien.

Cortebert! @Cortebert_Connoisseur

Dat lijkt me op 80% zilver duiden
Van de zilverwaarde moet je het trouwens niet hebben want dat is hooguit een paar honderd euro per kilo

Maar wel een leuke vondst!

Cortebert maakte leuke uurwerkjes, maar het is niet zo dat, omdat ze ooit aan Rolex leverden, deze uurwerken ineens erg duur zijn.
Ik vind het persoonlijk wel een heel leuk zakhorloge en ik zou hem opknappen.

Ik kan je helaas niet verder helpen. Ik vind het wel een heel mooi zakhorloge. Ik blijf het volgen.

LOL, of toch niet


ahhh, het lukt toch.

Update, horloge toch opgewonden en loopt(aardig op tijd) maar liep vast rond 5 voor 7, vanochtend vast op dezelfde tijd. Kleine wijzerplaat lijkt secondewijzer te raken. In een ander draadje las ik een prijs van 250-350 euro voor servicebeurt, zou toch graag willen weten of dit horloge dat waard is.


Je haalt dat geld er nooit uit. Wanneer je van plan bent dit horloge zelf te gebruiken dan is een service aan te bevelen. Wat jij nu doet met opwinden is minder aan te bevelen omdat het kan gebeuren dat je op dit moment het uurwerk daarmee stuk maakt door gebrek aan service.


Alle foto`s staan er nu op, mocht ik iets dubbel hebben in mijn posts, dat komt omdat ik mijn weg nog moet vinden op het forum

Een service kost bij een hobbyist kost vaak iets minder. Maar zelfs dan. Wanneer dit 100,- euro kost. Ik betwijfel of je meer dan 100,- euro krijgt voor dit horloge, zelfs na een service.