Cimier duikhorloge nog te redden?

Beste forumers.

Onlangs heb ik een oud Cimier duikhorloge gekocht en was er eigenlijk wel meteen verliefd op. Het horloge loopt goed als het in de lade ligt. Maar zodra ik het ga dragen staat het geregeld stil. Toen ik het horloge opende was het nogal een verrassing dat er een heel simpel one jeweled Lapanouse uurwerk in zat.
Dat is gelijk ook mijn probleem. Is een dergelijk uurwerk eigenlijk nog wel te redden? Ik hoef er denk ik niet mee aan te komen bij een horlogier.
Wat is jullie idee? Is er wellicht iemand op het forum die het uurwerk weer soepel kan laten lopen? En wegen de kosten daarvan we op tegen de dagwaarde van dit horloge. Kortom ik hoor graag jullie ideeën, tips. Want dit horloge zomaar aan de kant schuiven gaat me wel een beetje aan mijn hart.



3 likes

Wellicht kan @Scudo iets voor je betekenen?

Een penanker servicen is altijd een avontuur.
De kwaliteit is slecht en onderdelen niet te vinden.
Soms is het een hopeloos project de andere keer loopt het toch weer prima. Ik heb zojuist een Lanco duiker met EB 8810 gedaan en die werkt weer uitstekend. Ongeveer vijftig procent kans op succes zou ik zeggen.

4 likes

Hi @vouwfietser. Dank voor je reactie. Je hebt hier op het forum een behoorlijk goede reputatie. Zou je de uitdaging aan willen gaan met dit uurwerk? Mag anders ook via een pb-tje.

Ik vind een penanker altijd wel spannend. Je hebt PB

Wellicht een leken vraag, maar ik vraag me toch af in hoeverre je nieuwe loopwerken in oude horloges kunt plaatsen of luistert het toch te nauw qua afmetingen en asjes. Dat je dus een betrouwbaar ander loopwerk in een oud horloge plaatst? (als je dat geen probleem vind)

Jaac,
Bedankt voor de aparte klus.
Zo’n uurwerk met maar 1 jewel is weer eens wat anders
Bovendien een heel aantrekkelijk horloge als het staks weer werkt.

Volgens mij is het zwaar geïnspireerd op deze:
image
“The first real diver as we know it”

1 like

@vouwfietser. Jij uiteraard bedankt voor het proberen dit uurwerk te servicen. Ben heel benieuwd of het gaat lukken. Horloge is inderdaad erg mooi. Lijkt geïnspireerd op de Zodiac hierboven. Heb ook ergens gelezen dat deze Cimier het Zwitserse antwoord was op de Yema Superman met French Ebauches uurwerk.