Citizen B52806 en Kelvin B: 2 Vietnam veteranen

Beste mensen,

Ik heb hier een mooi verhaal dat ik graag met jullie zou willen delen.

In 2015 kwam ik via het Blog van Stephen Netherwood (Sweephand vintage Citizen forum) in contact met Kelvin B (ik laat vanwege de privacy z’n achternaam weg) uit Nieuw Zeeland.

Kelvin heeft van 1968-1969 dienst gedaan in Vietnam met de Artillerie. Ze kregen van het leger zo’n beroerd horloge dat het vocht binnen een dag onder het glaasje zat. Die jongens waren allemaal min of meer verplicht zelf een beter horloge aan te schaffen. In het zuiden van Vietnam zat de VUNG TAU PX. Zo’n dikke winkel van de Amerikanen waar je alles kon kopen van RayBan zonnebrillen en camera’s tot horloges.

Jullie kennen allemaal de film “Apocalypse now” waarin Martin Sheen de Seiko 6105-8110 draagt. Nou, ze verkochten er ook Citizens… Kelvin kocht een B52806 waarmee hij in Vietnam een jaar dienst heeft gedraaid.

In 1969 keert hij terug naar Nieuw Zeeland. Het horloge krijgt een service beurt en verdwijnt in een doosje in een laatje. Samen met zijn artillerie pin (een KIWI, hoe treffend voor de Nieuw Zeelanders!) en een pamflet dat boven Viet Cong gebieden werd uitgestrooid door vliegtuigen en waarin men een eerlijk behandeling bij overgave beloofde.

In 2015 komt Kelvin z’n doosje weer tegen tijdens het opruimen. Een paar keer schudden met de Citizen en hij loopt weer… Alle oude herinneringen komen weer boven.

Ik heb Kevin over zijn tijd in Vietnam geïnterviewd. Het volledige interview is te lezen op Stephen Netherwoods sweephand blog, samen met een indrukwekkende fotoreportage. https://sweep-hand.org

Kelvin heeft me zijn horloge uiteindelijk gegund. Je kunt je voorstellen hoe trots ik daarop ben. Hij is nog in een prachtige staat en heeft de originele “grain of rice” rijstkorrel band. Ik heb de B52806 nog nooit in zo’n mooie staat gezien, ik ben de koning te rijk.

De B52806 is de export versie van de 62-5370 die uitsluitend voor de Japanse markt bedoeld was. Er zitten kleine verschillen tussen deze horloges, Zo heeft de B52806 een “lume pip” aan het eind van de secondewijzer. Hij draait op een 21J 5430 uurwerk. Ze zijn door het ontbreken van nummers niet exact te dateren maar zoals uit bovenstaande blijkt heeft de eerste eigenaar hem in 1968 gekocht. In 1971 werd de productie gestaakt toen Citizen de 68-5372 introduceerde.

Genoeg gepraat, nu de foto’s

IMG_4045 (1)

IMG_4050 (1)

74 likes

Geweldig, zo’n horloge met een eigen geschiedenis! :+1:

Ook een mooi horloge trouwens.

Mooi verhaal, nu voelt de beadsofrice die ik pas op mijn NY0040 zette nog beter aan :wink:

Goed verhaal en het horloge zier er inderdaad uitmuntend uit. Zelf heb ik een ook een B52806 en is mijn favoriete vintage Citizen.

Hier op de foto links onder :wink:

7 likes

Prachtig verhaal, dank je voor het delen hier :ok_hand:

Heb je de bezel insert en het glaasje tussentijds vervangen? Of zijn deze nog origineel?

1 like

Hee ja, die Bezel is niet af fabriek.

Schitterend verhaal. En wat een mooi gebaar dat het horloge aan je werd gegund.

1 like

Ho ho @Abel, niet te snel oordelen, je hebt het namelijk helemaal mis.

Dit horloge is 100% zeker 100% origineel en near NOS.

Kijk eens op onderstaande link. Daar worden de NOS 62-5370 en de NOS B52806 duidelijk uitgelegd. Kijk vooral ook even naar de bezel met lume pip van deze oude modellen (want ik denk dat je daarop doelt). Op latere modellen verdween deze…

https://vintagecitizenwatches.com/2015/11/29/citizen-150m-62-5370-b52806/

Ook de kroon van de eerste modellen is anders, maar dat wist je waarschijnlijk al…:wink:

Dank je Ernst,

Ja, hij is 100% origineel. Stel je eens voor: 1 jaar draagtijd en 49 jaar in een doosje… Tja, dan blijven ze wel mooi!

Grtz
Bert

1 like

Hoi Wim,

Gisteren kon ik je horloges nog bewonderen, nu lijken de foto’s weg te zijn. Ik doe vast iets fout…

Grtz
Bert

Dank voor het delen!

1 like

Hoi. Sorry voor mijn te snelle oordeel. Dit gaat nog een brug te ver voor mij duidelijk. :slightly_smiling_face:

Draag hem met plezier dat verdiend zo’n horloge echt.:+1:

Top man. Ik zal binnenkort eens een topic over de 150M serie schrijven. We zijn hier tenslotte om elkaar te helpen en te leren.

Grtz
Bert

Super! Geschiedenis en de mijlpalen van de mensheid vind ik erg interessant, en als het in de vorm van persoonlijke verhalen van vóór mijn tijd komt helemaal. Het is al gezegd, maar die Citizen is inderdaad in prachtige staat!

Mooi verhaal, absoluut. Maar de Vietnam oorlog (of welke oorlog ook) een mijlpaal? :thinking:

Je kunt van alles vinden van de bom op Hiroshima, maar het was beslist een mijlpaal. Niet alleen bruiloften zijn mijlpalen.

Ligt aan je definitie, de ontwikkeling van een kernbom is zeker een mijlpaal technologisch gezien. Maar het gooien ervan op een stad vol mensen noem ik geen mijlpaal.

Eerder een dieptepunt :cry:

Nee, kennelijk aan jouw definitie. De betekenis van het woord is nu eenmaal “belangrijke gebeurtenis”. :nerd_face: Het belang van nare gebeurtenissen wegnemen (“door het geen mijlpaal te noemen”) is niet zinvol.
https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/mijlpaal

Per definitie, en er moet over gesproken worden.

Allemaal niet betweterig maar inhoudelijk bedoeld :bouquet:

2 likes

Geweldig! Schitterend een horloge met zo een geschiedenis. Bedankt voor het delen! Ik ga straks even het interview lezen.

1 like

Ook een definitie:
mijlpaal zelfst.naamw. (m.) Uitspraak: ['mɛilpal] Verbuigingen: mijl|palen (meerv.) iets belangrijks dat je bereikt

Nogmaals het ligt er maar aan hoe je iets bekijkt; is iets (in deze context) van historisch belang? Ja, maar is het ook belangrijk? Dan vraag ik me af; “waarom was de Vietnam oorlog belangrijk?” Veel leed, heeft (onnodig) lang geduurd etc. In wiens belang is dat dan? De wapenhandel?

Ok, misschien ietwat te filosofisch gedacht :zipper_mouth_face:

Wat een prachtig setje Wim…

1 like