Het verschil tussen een duiker, een chronograaf en een timer.
Ik ben altijd dol geweest op duikers. Niet om ermee te duiken, maar vanwege de bezel waarmee je ideaal tijd kunt meten. Mijn mooiste was de Grand Seiko SBGA231, maar ik draag tegenwoordig tot volle tevredenheid een betaalbaardere Citizen Promaster duiker. Een tijdje geleden heb ik een Casio Oceanus T4000 gekocht met een stopwatch functie. Ik keek ook naar een Seiko Astron met stopwatchfunctie.
Plaatjes!
De Citizen Promaster:
De Casio:
De Seiko:
Nu na een paar maanden geleefd te hebben met de Citizen Promaster en de Casio Oceanus keek ik weer eens naar de Astron. En kwam ik er achter dat de tijdwaarneemfunctie op de drie horloges elk heel anders is.
De horloges verschillen ook op andere gebieden, zoals het materiaal (staal vs titanium) en extra functies (2e tijd en 24 uurs aanduidingen), en prijs. Maar die verschillen laat ik even voor wat ze zijn. Ze lopen in elk geval alledrie op zonne-energie, en de Casio en Seiko synchroniseren hun tijd automatisch met atoomklokken.
De Citizen is gemakkelijk in te stellen, gewoon de duikersbezel draaien. En is heel eenvoudig af te lezen. En je kunt gemakkelijk zien hoeveel minuten je pizza nog moet. Maar hij is niet heel erg nauwkeurig. Met een slechts 60 clicks bezel zit je er al gauw 20 seconden naast. Dus prima om ongeveer 5 of 10 minuten te timen, maar niet voor kortere tijden. En maximaal 60 minuten, al kun je wel onthouden dan hij al eens rond is geweest, dus een veelvoud gaat ook wel goed. Een verder nadeel is dat je de tijd alleen op het moment kunt aflezen. Je minutenwijzer stopt nooit
Als je echt wilt kun je er ook wel uren en seconden mee timen, maar hij is natuurlijk bedoeld om minuten te timen.
De Casio moet je eerst met een druk linksonder naar de timerfunctie zetten en dan via rechtsboven starten. Maar dat gaat vrij snel. Je kunt de timerfunctie al starten terwijl alle wijzers nog naar hun chronopositie verplaatst worden. Hij meet per seconde, en heeft naast de grote secondewijzer een 12-uurs timer op 6 uur. Dus je kunt lang timen. Bij voorbeeld hoe lang een wandeling duurt, of een autorit. Alhoewel hij geheel electronisch werkt heeft hij geen tussentijd functie. Het is start-stop-reset. Dus ja, op secondeniveau nauwkeurig en een lange timer. Maar moeilijk afleesbaar met die kleine wijzertjes op 6 uur met alleen een aanduiding per 5 minuten. Dus staat hij nu op 3 of op 4 minuten? Dat vergt wat turen zonder leesbril. Een voordeel is dat hij de tijd onthoudt. Eenmaal gestopt kun je de tijd rustig later aflezen.
Maar hoe is de Casio dan anders dan een Seiko Astron?
Er zijn momenteel twee Astrons met een chrono functie waar ik naar heb gekeken. De SBXY095 en de SBXC159 / SSH159. Deze laatste heeft de 1/20e sec chrono op 12 uur. De eerste heeft een (denk ik) 1/5e seconde chrono functie op de hoofd secondewijzer. Ik ben naar de SBXY095 gaan kijken. De versie met de zwarte wijzerplaat is de SBXY097. Dit model heeft subdials op 3, 6 en 9 uur. Op 6 uur zit een 60 minuten timer. Op 9 uur een kleine running seconds. De hoofdsecondewijzer is voor de chrono en tikt volgens mij op 1/5e seconde. Voordeel is een directe start-stop, geen wissel tussen modussen zoals bij de Casio. Nadeel is dat hij slechts een 60 minuten timer heeft en niet meerdere uren kan timen. Mooi is wel weer dat de grote seconde per 1/5e seconde tikt ipv per seconde zoals de Casio. Dat geeft wat meer chrono gevoel, al is de exactheid op zich onnodig voor het timen van pizza’s of wandelingen.
Dus samenvattend:
-
Citizen Promaster:
- .+ overzichtelijk, intuïtieve bediening en goed afleesbaar
- .- maar niet heel nauwkeurig als timer
- .- met slechts een 60 clicks bezel
- .- datum helaas op 4 uur ipv 3 uur
-
Casio Oceanus T4000:
- .+ 12 uurs timer functie
- .+ datum op 3 uur
- .+ dagaanduiding in de tijdmodus
- .- je moet wisselen tussen tijd en chrono modus
- .- chronofunctie telt slechts per seconde
- .- moeilijk afleesbaar zonder leesbril
-
Seiko SBXY095:
- .+ altijd beschikbare chronofunctie
- .+ met 1/5e seconde voor het echte chrono gevoel
- .+ small running seconds op 9 uur
- .- slechts een 60 minuten timer
- .- geen dagaanduiding
- .- datum op half-vijf
- .- moeilijk afleesbaar zonder leesbril
Welke van de drie is nu superieur? De Casio is denk ik het meest complete horloge met de lange timer en de dagaanduiding (vind ik erg handig op vakantie als ik de dagen kwijt ben geraakt), 2e tijd en 24 uurs aanduiding. De Seiko heeft de meer natuurlijke 1/5e seconde tik en de altijd beschikbare chrono, en is wat klassieker met de 3-6-9 subdials, en rustig met de small seconds, maar mist de dagaanduiding en de tweede tijdzone. En de Citizen is gewoon no-nonsense, en perfect afleesbaar, zou alleen een 120-clicks bezel moeten hebben voor iets grotere nauwkeurigheid.
Conclusie: Het zijn drie horloges die elk een eigen marksegment bedienen. Met name de Casio en de Seiko lijken op elkaar, maar de Casio biedt echt alles wat je zou willen, terwijl de Seiko alleen de essentials van tijd en chrono biedt, maar dan wel in een iets betere opzet. Ik ben blij met het hebben van de Citizen en de Casio. De Seiko kan nog wel even wachten.