Citizen only deel 2

Mooi setje man, wow! :ok_hand:
Vraagje: Waarom staat de ‘40M’ in het blauw op de witte? En de witte heeft ook geen cyclops (meer?). Subtiele verschillen tussen beide. Maakt ze niet minder mooi trouwens.

2 likes

:thinking:
goh, daar vraag je me wat?
een speciale editie? (I wish) :smile:

2 likes

Mooi uitzoekklusje voor een druilerige zondag.
We horen het straks wel hè … :joy:

2 likes

Blijft een leuke hobby

11 likes

Het spookt weer een beetje in mijn hoofd. Dit horloge draagt heerlijk maar toch zou het wellicht plaats mogen maken voor iets anders. Zijn er Citizen liefhebbers op dit forum voor wie dit horloge interessant is om over te nemen?

be633ed1056d948889fac8b45786e5180a8aa071_1_375x500

10 likes

Even een cross post :slightly_smiling_face:

6 likes

Verleden week kwam een mij totaal onbekende Citizen binnen, een Citizen Crystate de luxe uit 1969, een opknapper.
Het is een handopwinder 37,4mm groot uit de Homer serie, het lijkt mij eigenlijk een goedkopere uitvoering van de Chronomaster 22j.
Het uurwerk is een kal. 0911, 22 jewels met secondestop/hacking functie.

Het 0911 uurwerk.

Hier is de ingebouwde secondestop te zien op 11 uur, er is ook een grote ronde lagersteen aanwezig in de veertrommel, ik heb daar helaas geen foto van.

Schema van het uurwerk.

10 likes

deze twee zijn zeer fotogeniek :sweat_smile:

25 likes

Wat is dat voor een gaatje/knopje boven de kroon bij de witte? Is dat om de datum te wijzigen?

1 like

dat is om de maand en jaartal juist te zetten.
dit is ook een Perpetual Calender :ok_hand:
alle twee trouwens :smiley:

1 like

Dat zijn prachtige horloges.

1 like

Ik ben nog onbekend met dit type horloge. Dus, een hele stomme vraag: Hoe kun je zien in welke maand en jaar je bent?

1 like

Af en toe aan horloges sleutelen mag ik graag doen, daarom werd voor een paar tientjes deze defecte Leopard 36.000, kal 7230 aangeschaft.
Ik ben niet zo heel handig, dus het was de vraag of het allemaal zou lukken.

Operatie lijkt gelukt te zijn, hij loopt netjes op tijd.

Ik heb er ook een paar foto’s van gemaakt .
Wijzerplaatkant, de grote schroef aan de rechter kant heeft links schroefdraad.

Loopt netjes, het uurwerk doet niets onder voor een King Seiko. :grinning:

Amplitude gegevens uit het Citizen boek.

Schema uurwerk.

8 likes

bij deze Citizen kun je enkel maar de datum aflezen.
maar bij eerste ingebruikname kan je de “perpetual calender” zo instellen dat je er voor de rest geen omkijken naar hoeft te hebben :+1:
en dat doe je dus met het knopje boven de kroon, door deze telkens eenmaal in te drukken verspringt de minutenwijzer naar de maand: bv.: 1u = de maand januari, 2u= februari enzv.
dus wil ik deze maand het horloge afstellen moet ik naar 12u gaan /drukken.
nu om het juiste jaartal te hebben, als je dus op de juiste maand staat, in dit geval 12u dan is het schrikkeljaar in dit geval 2020 juist 12u, het eerste jaar na het schrikkeljaar is 1min. na 12u, het tweede is 2min. na 12u en het derde jaar na je weet wel 3min. na 12u :ok_hand:

ik heb hier ook nog even een schematische voorstelling van afstellingen:

dus eigenlijk eenmaal afstellen en niet meer aankomen, enkel uit de kast nemen en op de pols leggen, dat is alles :sweat_smile:
hij staat altijd juist en dat zie je hier enkel aan de datum (alle jaren) :+1: :smiley:

3 likes

Kreeg vandaag deze mailing voor de liefhebbers

m’n zwaargewichten nog eens :star_struck:

16 likes

15 likes

13 likes

14 likes

20 likes