Citizen only deel 5

Citizen heeft (met name in Japan) heeeeeeel veel submerken gehad, waaronder Trans Continents. Op deze staat bijvoorbeeld wel “Eco-Drive by Citizen”.

Op deze staat geen Citizen maar hij is wel gemaakt door Citizen.

Je hebt submerken die expliciet onder Citizen vallen, zoals Promaster, Exceed, Attesa, dat zijn dan meer productlijnen, en je hebt submerken die formeel geen Citizen zijn, zoals anno 2026 Reguno.

Een echt submerk als Reguno staat dus wat verder af van het merk Citizen, en krijgt ook zijn eigen website: REGUNO(レグノ), maar onderaan de website staat gewoon ©2026 CITIZEN WATCH CO., LTD.

5 likes

En wat ik dan weer interessant vind… Citizen verkoopt formeel geen titanium horloges zonder (Duratect) coating/behandeling, dat is te min voor ze, maar Reguno (alleen Japan) verkoopt (verkocht inmiddels) wel titanium horloges zonder coating. Zo kan Citizen als bedrijf toch in een lager prijssegment concurreren zonder afbreuk te doen aan hun merkwaarden. Reguno is dus het budgetmerk zoals Lorus voor Seiko. Voorheen had Citizen vele budgetmerken, zoals Oxy, en nu hebben ze ook nog Q&Q, die ook ongecoat titanium heeft.

4 likes

6 likes

11 likes

De aanduiding GN-4-S kom ik op veel van mijn Citizens tegen. Dat het een submerk van Citizen is lijkt me heel logisch.

1 like

Hoe meer ik zoek op Trans Continents, hoe mooier ik ze ga vinden. Zitten hele fraaie bij. Jammer genoeg ook vaak zeldzaam en duur. Zodra mijn exemplaar binnen is een apart draadje maken voor dit ‘submerk’. Alle informatie en foto’s bundelen.

1 like

14 likes

11 likes

Ik weet niet of je een grapje maakt, maar GN-4-S is een code die de kastconstructie beschrijft, geen submerk. Het staat op veel Citizens omdat veel modellen dezelfde kastconstructie hebben.

Ik maak geen grapje, dan had ik er wel een knipoogje bij gezet.
Omdat ik deze code op bijna al mijn Citizens tegenkom, ging ik er vanuit dat mn Citizen deze code op de caseback gebruikt. Dan zou het niet ondenkbaar zijn, dat het horloge van TS een submerk is.

Dus je suggereerde niet dat GN-4-S de naam van een submerk is, maar je bedoelt dat een submerk van Citizen soms te herkennen valt aan de code GN-4-S op de caseback? Dat is inderdaad een indicatie, zoals ook op de Reguno die ik liet zien.

1 like

Mijn sport horloge :tennis:

18 likes

17 likes

9 likes

10 likes

13 likes

13 likes

10 likes

:wave:

20 likes

mooi horloge, maar ik had graag gezien dat ze bij deze niet alleen de polish achterwege hadden gelaten op de schakels maar ook op de bezel.