Je hebt submerken die expliciet onder Citizen vallen, zoals Promaster, Exceed, Attesa, dat zijn dan meer productlijnen, en je hebt submerken die formeel geen Citizen zijn, zoals anno 2026 Reguno.
En wat ik dan weer interessant vind… Citizen verkoopt formeel geen titanium horloges zonder (Duratect) coating/behandeling, dat is te min voor ze, maar Reguno (alleen Japan) verkoopt (verkocht inmiddels) wel titanium horloges zonder coating. Zo kan Citizen als bedrijf toch in een lager prijssegment concurreren zonder afbreuk te doen aan hun merkwaarden. Reguno is dus het budgetmerk zoals Lorus voor Seiko. Voorheen had Citizen vele budgetmerken, zoals Oxy, en nu hebben ze ook nog Q&Q, die ook ongecoat titanium heeft.
Hoe meer ik zoek op Trans Continents, hoe mooier ik ze ga vinden. Zitten hele fraaie bij. Jammer genoeg ook vaak zeldzaam en duur. Zodra mijn exemplaar binnen is een apart draadje maken voor dit ‘submerk’. Alle informatie en foto’s bundelen.
Ik weet niet of je een grapje maakt, maar GN-4-S is een code die de kastconstructie beschrijft, geen submerk. Het staat op veel Citizens omdat veel modellen dezelfde kastconstructie hebben.
Ik maak geen grapje, dan had ik er wel een knipoogje bij gezet.
Omdat ik deze code op bijna al mijn Citizens tegenkom, ging ik er vanuit dat mn Citizen deze code op de caseback gebruikt. Dan zou het niet ondenkbaar zijn, dat het horloge van TS een submerk is.
Dus je suggereerde niet dat GN-4-S de naam van een submerk is, maar je bedoelt dat een submerk van Citizen soms te herkennen valt aan de code GN-4-S op de caseback? Dat is inderdaad een indicatie, zoals ook op de Reguno die ik liet zien.