de AW1640-83L
zeer mooi
Thanks …vooral de indicies en wijzers vond ik stoer op deze
Ze ogen gewoon zo lekker eigenwijs
heb juist een berichtje aangekregen dat m’n vintage bestelling in aantocht is
dus zet ik me nu al in vintage modus
Over vintage gesproken. Zojuist voor een appel en een ei deze 72-6079 uit mei 1976 gescoord met 6000 uurwerk. Nu maar even afwachten want hij moet uit het buitenland komen…
alweer een beauty
benieuwd naar het verslag van je aanwinst later
nu lekker zenuwen bedwingen tot ……
Ze lijken op SLECHTE foto’s vaak veel lelijker dan ze in het echt zijn Het is iedere keer een sport om zo’n horloge zo mooi mogelijk op te knappen (zonder te gaan polijsten)…
hier ben ik terug,
juist de voordeur geopend omdat iemand een pakje wilde afgeven
nog geen tien minuten later nog een belletje en een tweede pakje
dus hier gaan we ……de X8
De Cosmotron; Dit is mogelijk de ontbrekende schakel in de evolutie van uurwerken.
Het was de overgangsperiode van de mechanische horloges naar de Quartz-revolutie.
De evolutie van uurwerken wijkt enigszins af van de wetten van de natuur … Elektronische horloges zoals Citizen Cosmotron en Seiko Elnix waren zo goed als uitgestorven in de productielijn, terwijl hun oudere voorouder als mechanische en automatische horloges nog steeds floreerde.
De Cosmotron X8-productie was van korte duur. Met de opkomst van het kwarts werd de elektronische horlogetechnologie snel verouderd en stopte de productie …
Deze horloges legden de basis voor grotere moderne uurwerken zoals Quartz, Kinetic, Auto-Quartz, Solar Powered en Spring Drive.
De Cosmotron X8 is de eerste elektrische transistor door Citizen en ook de eerste in Japan die al in 1966/67 werd geïntroduceerd
Cosmotron werkt als een mechanisch horloge, behalve één fundamenteel onderdeel … In plaats van de traditionele hoofdveer te gebruiken; Citizen gebruikte een balansmotor van het type met bewegende magneet, aangedreven door transistors als regelapparaat.
Deze horloges zijn uiterst nauwkeurig en betrouwbaar, Cosmotron heeft een soepel vegende secondewijzer en klinkt als een mechanisch horloge.
Wat ik hier heb is een eenvoudig simpele Cosmotron ; geen datum, geen dag.
De roestvrijstalen schildpadbehuizing meet 38 mm. Dit was de tweede generatie van de Cosmotron, hij draait met 21.600 bph (0840) en met 12 juwelen. De 0840 werd gelanceerd in 1969,
dit horloge is van 1970, 12de maand
Het tweede exemplaar is van 1970, 8ste maand
Het is heel gemakkelijk om verliefd te worden op dit horloge … De wijzerplaat is zo aantrekkelijk … Zijn eenvoud, waardoor de tijd moeiteloos te af te lezen is.
De Citizen en het rode transistorsymbool van Cosmotron-emblemen geven een goed contrasterend effect aan de effen witte wijzerplaat.
De kroon is gesigneerd CTZ en bevindt zich op 4 uur positie.
De sluiting is gesigneerd met Citizen en weerspiegelt echt de kwaliteit van Japanse horloges in de jaren 70.
De roestvrijstalen achterkant is van het schroeftype en wordt aangeduid als Parawater of met andere woorden waterbestendig.
Kortom, het was alweer “love at first sight” toen ik deze zag op een veilingsite, meteen achter meer info gaan zoeken over deze schoonheid en zoals je hierboven al gelezen hebt is het een bijzonder en uniek klokje😊
zo … zullen we dan effe fotootjes bekijken?
en nummer twee
en de twee samen
ik loop hier de hele dag met m’n tanden bloot
nu nog wachten op de laatste
Goed verhaal en wat een fraaie aanwinsten.
Ludo, ze zijn prachtig! Heel veel plezier er mee.
Gave modellen Ludo
Veel plezier met deze kanjers
Weer wat geleerd over uurwerktechnologie, bedankt! Prachtige horloges Ludo en met orginele banden zo te zien? Gaaf hoor!
erg mooie combinatie.
ik zit eigenlijk te wachten op een echte foto van de blauwe.
Thanks. De blauwe is ook mooi maar heeft een zwarte bezel. Vind ik iets minder.
En ik had zelf nog geen groene klok
Vandaag een hele zeldzame Citizen Ecodrive GMT Purple Dial binnen gekregen Onwijs blij mee!! Dit horloge is nooit in Europa geleverd en is afkomstig uit Japan. Vandaar ook Air divers in de wijzerplaat met golfjes
Volgens mij heeft niemand dit horlorge op het forum althans nog nooit gezien namelijk…ik kende dit model ook niet maar wat een klok!
ben benieuwd na jullie mening
IK vind 'm gaaf !