Citizen Promaster als alternatief SKX?

Ik heb beide en ik draag ze allebei even veel zo’n beetje, omdat beide hun eigen mooie karakter hebben. Gekgenoeg stond mij het ontwerp van de Promaster in eerste instantie ook niet aan vanaf foto’s, totdat ik er een daadwerkelijk kocht en ging gebruiken. “It grows on you”, zou ik zeggen.

Qua kwaliteit van de wijzerplaat vind ik de Promaster wel superieur. Met de opgelegde indice en de meer evenwichte verdeling van de lume. Maar in het laatste, de lume, is Seiko onverslaanbaar.

Daarnaast oogt de Promaster kleiner en minder lomp dan de SKX. Ook al hebben zij ongeveer dezelfde diameter.

De bezel is dan weer beter van de SKX met haar 120 clicks in plaats van 60 clicks. Maar dat is alleen van toepassing als hem ook werkelijk gebruikt.

Zoals @koekoek al opmerkte; De rotor maakt inderdaad meer ‘herrie’ dan van de SKX, maar mij stoort dat niet. Ik vind daarentegen de Promaster veel sneller starten bij het opwinden dan de SKX. Er lijkt dus minder energie nodig te zijn om het uurwerk op gang te krijgen. Ik heb ook in een review wel eens gehoord dat het uurwerk van de Promaster over het grootste gedeelte van zijn gangreserve beter presteert dan van een SKX, maar dat kan mij niets schelen.

Maar zoals anderen al aangaven; je kunt niet verkeerd gaan met beide horloges.

4 likes

Hier ook goede ervaring met eco-drive. Horloge heeft een jaar in de kluis gezeten en stond volledig stil. Na 48u zonnebaden kwam die weer helemaal tot leven!

1 like

Ik heb deze gehad en dat was best een fijn ding. Spijt van dat ie weg is. Misschien nog wel meer spijt van dan de SKX die ik wel heb gehouden🤔
Het is tegen het zere been van een hoop SKX gekkies maar ik zou een NY0040 op alle punten boven een SKX verkiezen.

Merk je niets van.

Edit: ik lees hier iets over de rotor. Klopt, die hoor je bij die Citizens wel een beetje.

5 likes

Volledig mee eens!:ok_hand:t2:

1 like

Citizen is top, volgens mij zelfs een beter uurwerk dan de skx, want hand winding (geen hacking). daarnaast dragen ze kleiner en platter, de rotor maakt inderdaad iets meer lawaai.

4 likes

Bezit al een jaar of 4/5 een Citizen Promaster met het eco drive uurwerk ( BN0150-10E). Het was mijn eerste “echte” horloge, en ik kan er nog altijd van op aan. Het prettige aan het ding vind ik is dat je je er geen zorgen over hoeft te maken. Je doet hem om, leest de tijd af wanneer nodig en dat is dat. Water, schokken of andere gekkigheden zijn allemaal niet zo’n probleem. De afwerking is goed, bezel strak uitgelijnd, lume behoorlijk fel en met de 20mm bandaanzet kun je het ding makkelijk wat persoonlijker maken door er een mooie nato op te zetten bijv.
Nadelen? Voor mij echt de maat, 44 mm. Toen het mijn enige horloge was vond ik het geen probleem, maar nu ik ook een 34,5 mm en een 39 mm horloge heb stoort het me wel eens. Daarnaast heeft het eco drive uurwerk toch wat minder “ziel” dan een hand opwind of automaat. Ik ben nu zelf op zoek naar een kleiner waterdicht horloge met een hand opwind of automatisch uurwerk om als nieuw werkhorloge te kunnen gebruiken.
SKX zou ik niks zinnigs over durven of kunnen zeggen, heb er nooit een gehad. Vind ze wel mooi om te zien en het is een icoon natuurlijk.
Succes met de keuze!

1 like

Die kwaliteit is beter zelfs als je het mij vraagt. Lekker voor gaan, Citizen maakt mooie stevige duikers die desalniettemin lekker klassiek dragen.

(ik heb twee New York Forties, één NY0086 en een Nighthawk, en heb beide courante SKXen gehad)

2 likes

Heb dit horloge gehad en beviel me erg goed. Neem em wel op de stalen band is mijn advies!

1 like

Dat vond ik wel meevallen, bij het dragen voel je het juist niet :slight_smile: het is vooral prettig als je het horloge wat losser draagt, dan drukt de kroon niet tegen je hand aan.

Bij het handopwinden en op tijd zetten pakte ik 'm meestal op z’n kop vast in mijn linkerhand zodat ik met rechts de kroon kon bedienen.

Is wel iets duurder dan 150 euro nieuw, maar nog wel net onder de 200 :slight_smile:.

6 likes

Ik vind het horloge op de originele rubber strap juist erg gaaf, zeker met die tekst erop. Maakt m lekker toolish. Maar ik gok dat de band weer eens lekker stug zal zijn😅

1 like

Dat het een citizen gaat worden heb ik al wel besloten🙂 nu alleen nog de twijfel tussen de blauwe automaat of de vernieuwde eco-drive serie. Weet niet of ik kan wennen aan die tikkende wijzer maar wel lekker dat je hem niet constant op tijd hoeft te zetten natuurlijk. Kan met mijn werk geen horloge om dus hij ligt meer in de box dan dat ie op de pols zit.

2 likes

Dat deed ik inderdaad ook. :joy:
Ik verkies de NY0040 ook boven de SKX, ik heb ze beiden gehad. De Citizen voelde meer solide.

2 likes

Zo’n Citizen is leuk en ik heb opzich geen probleem met het merk maar ik vind die bezel toch wat raar. Verder vind ik de plaat wel erg leuk en je krijgt nu een stuk meer waar voor je geld dan toen de SKX de zelfde prijs was. Conclusie:

Koop een Orient Kamasu.

3 likes

Plot twist! :smile:

Ook wel een goede tip. :+1:

2 likes

Zo’n rubber bandje kan je redelijk eenvoudig los kopen. Een stalen band is lastiger, en vooral duurder, om later erbij te kopen.

Ik draag 95% van de tijd horloges op staal dus voor mij is het sowieso een must bij een sporthorloge :wink:

1 like

Wat? Nee! Een echte Orient duiker a la SKX of Promaster is de Orient Neptune. Alleen het prijskaartje ligt wel wat hoger. Maar je krijgt er wel een echt mooi afgewerkte gecertificeerde duiker voor. En een grote klatser. Alleen wel een automaat.

1 like

Bij de Kamasu heb je 200m, saffier, hacking en handwinding. Voor iets meer dan tweehonderd euro vind ik het een betere keuze dan een SKX of Promaster. Echter moet je wel fan zijn van de rechthoekige indexen en de naam. Persoonlijk vond ik dat eerst guur, maar inmiddels wel oke.

2 likes

Een merk waar ik geen moer mee heb. Bedankt voor de tip😂

1 like

image
Citizen all the way
Ik heb een NY-0080 gehad en die afwerking was echt heel mooi :ok_hand:

7 likes

Is dat de opvolger van de 40? Ook mooi inderdaad!

1 like