Citizen Super Tough Robert Swan: Het meest robuuste horloge ter wereld

Introductie

Als er op de wereld van iets (wat dat dan ook is) maar 500 exemplaren zijn gemaakt kun je stellen dat dat een zeldzaam voorwerp is. Als er dan duizenden mensen zijn die interesse in dat voorwerp hebben kun je stellen dat het ‘veel gezocht’ is. Zo ontstaan zeldzame veel gezochte voorwerpen.

De Citizen Promaster Eco-Drive Super Tough “Robert Swan” BJ8010-53E / PMX56-2571 past precies in deze beschrijving.

Het is het meest robuuste horloge ter wereld ooit gemaakt.

swan 1

Ik ben al jaren een Citizen enthousiast (Jeetje Aqualand, dat hadden wij nog niet door). Ik kende de Super Tough natuurlijk maar had er nog nooit één in het echt gezien, laat staan in mijn handen gevoeld. Daaraan kwam een poosje geleden een einde toen een mooi exemplaar van de eerste eigenaar in mijn schoot geworpen werd. Het geeft me een geweldig gevoel dit horloge in de collectie te hebben.

swan 2

Naast mij moeten er nog 499 andere verzamelaars zijn die de Robert Swan bezitten. Ik probeer via internationale forums vast te stellen waar op de wereld ze nu zijn.

swan 3

Waarom heet dit horloge Robert Swan?

Robert Swan (1956) is een bijzondere kerel. Hij heeft LOPEND reizen gemaakt naar de Zuidpool (1986) en de Noordpool (1989). Tijdens deze reizen werd hij door CITIZEN gesponsord. Welke Citizen horloges hij tijdens deze reizen heeft gebruikt is mij ondanks uitvoerig onderzoek niet duidelijk geworden. Weet jij het? Laat het me dan weten!

Eerbetoon

Als eerbetoon aan de inspanningen van Swan ontwikkelde Citizen Watch Co. Ltd Life Design Center Jiro Matsuo in Tokyo in 1999 de Promaster Eco-Drive Super Tough “Robert Swan” BJ8010-53E / PMX56-257. Het was een gelimiteerde editie van 500 exemplaren gebaseerd op de PMX56-2561 en PMX56-2581 tough Promaster horloges.

Later dat jaar ontving Citizen de “Good Design Award 1999” van de “Japan Design Promotion Organization” voor deze Promaster serie.

swan 3a

The vlaggeschip “Robert Swan” was uitsluitend bedoeld voor de Aziatische markt. Vandaar dat slechts enkele exemplaren elders in de wereld terecht zijn gekomen.

Specificaties

De feiten op een rijtje:

• Promaster Eco-Drive Super Tough “Robert Swan”

• PMX56-2571 (Japanese domestic market) Dial opschrift W.R. 20 BAR

• BJ8010-53E (Rest van Aziatische markt) Dial opschrift W.R. 200

• Eco-Drive B872-H21955

• Volledige MIM (Metal Injection Moulding) Duratec Titanium constructie

• Anti-reflective Sapphire glas

• 47 mm inclusief kroon protectie, 44mm zonder kroon protectie en 14 mm dik

• Lug to lug 51 mm

• Multi layered stainless steel geperforeerde (beehive style) dial om de zonnecellen te beschermen

• Extreem shockproof (dankzij het titanium case -in- titanium case met polycarbonate afwerking) ontwerp.

• Bestand tot 16,000 Gauss (16 keer meer dan Rolex Milgauss). De beste protectie tegen magnetisme ter wereld. (U kunt er mee naar de Polen).

• Water resistant 200 meter

• Volledig titanium band met duiker extentie (5 clicks)

• Gewicht inclusief band 145 gram

Hier pagina 32 van de Citizen Catalogus uit 1999. De Robert Swan was het allerduurste horloge dat Citizen dat jaar verkocht.

Exploded view

Onderstaande exploded view is ook afkomstig uit de Citizen catalogus van 1999. Mijn Japans is wat roestig. Is iemand in staat mij te helpen met de vertaling?

Baas boven baas

Heb je of ken je een horloge dat de specs van de Robert Swan overtreft? Dan ben ik razend benieuwd!

IMG_0214

Nou, dat was het weer voor nu. Dank voor het kijken allemaal.

Hartelijke groet,

Aqualand

98 likes

Erg cool!!

Geniet van je nieuwe aanwinst!!

2 likes

Mooi verhaal. En wat bijzonder dat je er één heb bemachtigt. Zeer fraai horloge.
Ga je hem echt dragen, of meer bewonderen?

2 likes

Wow… gaaf! Mooi verhaal / topic! Veel plezier er van… ik kijk er naar uit het horloge tegen de komen in het wat draag ik vandaag topic :smiley: :sunglasses:

Heb je al op Instagram gezocht?

1 like

Wat een gaaf ding zeg! Bedankt voor het mooie verhaal en plaatjes, geniet ervan!

1 like

Geinig. Maar die WR van 200m valt me dan toch een beetje tegen van het meest robuuste horloge ter wereld.

2 likes

Dragen natuurlijk! Maar liever naar de zon naar naar de Pool!

2 likes

Goeie tip! Ik zal straks eens een blijk werpen…

1 like

Wat een beest​:grin::+1::+1:

1 like

Gaaf model en ik houd van dit soort bijzondere technieken in een horloge. Kneiterharde jonguh! :muscle::laughing:

Dank voor het delen…interessant.

Enjoy :+1:

1 like

Dat is een bijzondere knoeperd!
De lug to lug klinkt nog bescheiden.
Veel draagplezier.

1 like

Mooi geschreven en gaaf die artikelen erbij. De exploded view is heel nice om te zien.

1 like

Dank voor je compliment :wink:

Cool ding! Gefeliciteerd en veel plezier met je NA!

1 like

Een heel mooi horloge, vooral het zij-aanzicht.

Veel plezier er mee.

1 like

Een G-Shock…:wink:

Maar hij is erg gaaf hoor. Meest robuust is natuurlijk discutabel maar hij ziet er heel degelijk uit.

1 like

Ik verwacht niet dat een poolreiziger snel door het ijs zal zakken… :hugs:

2 likes

Leuk verhaal.
En gefeliciteerd met deze bijzondere aanwinst en geniet er van.:sunglasses:

1 like

Supervet, echt een grail :+1:
De “gewone” BJ8010-53E, die volgens mij ook erg zeldzaam is, staat ook in mijn Citizen-folder:

Een geslaagd ontwerp dat oerdegelijkheid uitstraalt.
Veel plezier ermee :+1:

3 likes

Vind 'm niet mooi maar doet helemaal niet ter zake want hij is zeker übercool!!

1 like