Voortzetting van de discussie Wat dragen we vandaag?:
Verschilletje in Japans design - Citizen vs Seiko
Citizen is geen onbekende naam wat betreft horloges maar blijft wat populairiteit betreft achter bij Seiko.
Heeft dit te maken met marketing of kwaliteit?
Ik denk het eerste, ik zal mijzelf eens wat meer gaan verdiepen in de horloges van het merk Citizen.
Aan de kwaliteit ligt het zeker niet. Ik heb zo’n 15 verschillende Citizen horloges gehad en ben altijd zeer te spreken geweest over de bouw- en technische kwaliteit. Niets op af te dingen.
Heb meerdere citizen en die doen het allemaal perfect, eentje uit '98 die netjes om 3/4 jaar batterij en service krijgt en die loopt nog als een zonnetje
Zoek dan ook zeker even op The Citizen. Dit is de Grand Seiko tegenhanger van Citizen en heeft zeer interessante / stijlvolle modellen.
Citizen dus
Bedoel je de automatic uit de grandserie?
Mmmmoooi!
Heeft veredeld Oriënt binnenwerk toch?
Weet niet zeker meer.
Had het laatst allemaal uitgezocht.
Prachtig inderdaad!
Wat is het type nr van de 3e foto?
Edit never mind…dit is m :
http://www.ablogtowatch.com/citizen-signature-grand-classic-9184-watch-baselworld-2015/
Wow die donkere versie is zo nog mooier. Eens nader onderzoek doen naar prijzen en beschikbaarheid.
Klopt! Wat een klokken he?
Ben onder de indruk. Ca 1000 euro geloof ik.
Op de foto hebben ze die uitstraling zowieso.
Denk niet dat ze de klasse evenaren van de GS 'en trouwens
Dat staat op hoger niveau
Thx - ik heb al diverse vintage Citizens en van Seiko modellen die in ieder geval sterk gelijken op de Grand. Maar nooit gehoord van The Citizen dus dat wordt weer ontdekken
Zeker! Ik kom m trouwens zo snel niet tegen op NL websites…jij toevallig iets gevonden?
De prijzen van Citizens uit The Citizen collectie liggen boven die van Grand Seiko
@Atemporal Lars, maak me gek.
De GS begint toch pas bij de ca 3 mille.
Of zijn die citizi (mv van Citizen ??) ook zo duur
Ik moet even mijn brouwsergeschiedenis nagaan.
Citizen heeft voor mijn gevoel altijd een meer ingetogen stijl gehanteerd in vergelijking met Seiko. Dit oudje lijkt me ( natuurlijk wat groter voor de trends) best een mooie original voor zo’n retro The Citizen - vind je ook niet?
De Grand Classic van Citizen ligt rond de 1100 a 1200 dollar (Citizen site)
Die zijn voorzien van een Miyota automatic 9011 uurwerk.
Volgens mij doen de uurwerken van Miyota zeker niet onder voor die van Seiko. Ik heb een aantal Citizen duikers (met een Miyota 8203a movement), die voor mij op gelijke hoogte staan met de Seiko skx007/009 duikers (met een 7S26 movement)
Hoe het zit met de top of the range durf ik niet te zeggen. De Grand Seiko is een klasse apart. Niet alleen in uurwerk, maar zeker in afwerking. Ik denk dat Citizen daar (nog) niet aan kan tippen.
@lassale dank voor veldwerk.
Ik lom op dezelfde conclusie als jij.
Bij Citizen stopt het bij die Grand serie: degelijk verzorgd en niet kinderachtig.
Bij Seiko gaan ze nog een aantal stappen verder met voor mij het absolute hoogtepunt van uurwerkontwikkeling: de springdrive.

Op de een of andere manier ben ik in het algemeen meer gecharmeerd van Seiko dan Citizen. Geen idee of het aan de modellen ligt, aan marketing of iets anders.
De bullhead van Citizen daarentegen vind ik echter onovertroffen.
Helemaal mee eens Guapo - daar lag ook voor mij primair de inzet van dit item ( hoewel de duikers denk ik ook interessant kunnen zijn voor een vergelijk