Clickbait?..Klik, beet!
Een verhaal over staycation huisvlijt en een oude “miskoop”.
Ik lees steeds vaker dat topics met een melodietje geïntroduceerd mogen worden, erg leuk. Dus ik grijp deze kans aan om dit toepasselijke deuntje erbij te stoppen:
Scratch the surfaces:
Vroeger, lang geleden, toen de twix nog raider heette, toen sex nog vies was, toen de ketchup nog langzaam was, toen de batavieren nog met zijn vijven waren, toen een barcode nog normen en waarden in de kroeg betekende, toen de dode zee nog ziek was en toen Climholland nog Climgraafschap was, heb ik mijzelf getrakteerd op een veel te dure miskoop. Een omega seamaster 166.087.
Oh wat was ik er blij mee.
Later heb ik van @wilfox een hele mooie seamaster overgenomen.
Ik kwam er toen achter dat dit een direct broertje was van mijn eerder verworven seamaster en zag ik dat de kast hevig gepolijst was en de kroon niet origineel.
Naarmate de tijd vervloog merkte ik dat ik mij steeds meer ergerde aan de shinyness van de kast. Dit uitte zich in het meer en meer naar de achtergrond geraken van deze (stiekem best gave) seamaster. Zonde.
Later zag ik de balls of steel badge uitgereikt worden voor het brushen van een kast.
Climholland is natuurlijk aan de avatar-naam verplicht om in ieder geval te proberen een paar balls of steel uitgereikt te krijgen.
Ben benieuwd of dat gaat lukken hiermee: het handmatig radiaal herbrushen van mijn omega seamaster 166.087 (@jur)?
Allereerst heb ik advies ingewonnen bij meneer balls of steel himself: @dao. Zijn prettige en heldere adviezen heb ik ter harte genomen en eerst een paar maanden naast mij laten liggen om moed in te drinken.
Later ook advies ingewonnen bij @brodie, nog zo’n “krasse” knar die weet hoe je een kast dient op te kalefateren.
Afgelopen week de adviezen nogmaals erbij gepakt en aan de slag gegaan. Climhollands handwerk, gewapend met garryson Blocks, schuurspons, brasso, doeken en zilverpoets.
Allereerst het uurwerk verwijderd, glas eruit geperst, de kast schoon gemaakt en lichtelijk gepolijst om krassen die niet in de juiste brush-richting zaten weg te werken.
Daarna het geheel in de tape gezet waar ik niet behoor te brushen en aan de slag gegaan. Van grof naar fijn.
Ik merkte al snel dat de tape eraf gebrushed werd en dus het kleine vlak aan de zijkant wel bekrast werd. Daarom mijn aanvalsplan aangepast. Ik zou de niet te brushen randen wel ontzien, maar na het brushen, voorzichtig bijpolijsten.
Eerst van grof naar fijn gewerkt, om daarna weer even naar grof te gaan En bij te werken met fijn. Continu naar het midden strijken en de kast draaien, tot de vingers verkrampen.
Na het brushen, een doek met brasso en staalpolish insmeren en deze om een hard, vlak object te wikkelen om zo de rechte randen weer te polijsten. Et voila:
Daarna weer monteren en aan de pols.
Geen idee of dit balls of steel waardig is, maar wel zeker erg leuk om te doen. Thanks Dao en brodie.