Ik lees nog steeds tegenstrijdige berichten over co-axiale uurwerken en met name over horlogemakers die deze niet willen of kunnen servicen. Worden onderdelen voor een co-axiaal tegenwoordig wel aan niet omega gecertificeerde horlogemakers uitgeleverd?
Een horlogemaker die hier voor eens en voor altijd duidelijkheid over kan geven?
Omega levert aan de level 3 gecertificeerde Omega horlogemaker gewoon alle benodigde onderdelen van de moderne uurwerken, dus ook voor co-axiaal.
Maar aan horlogemakers die geen scholing en contract hebben afgesloten met Omega wordt helemaal niets geleverd. Zelfs geen push pin of pakking. Dit is al zo sinds 2015.
Je hebt speciale uurwerkhouders nodig om de afstelling van het co-axiaal echappement te kunnen controleren. Ook is de manier van werken en olie geven anders dan bij een “gewone” Zwitserse ankergang. Door ondeskundigheid wordt er dan al snel gezegd dat het niet te repareren is.
Wel is het zo dat de A serie van de eerste serie terug moest naar Zwitserland, er zat een “fout” in die alleen op de fabriek omgebouwd kon worden. Dit is inmiddels al zo’n 20 jaar geleden en de huidige D en E serie is prima.
Dank je André, duidelijk verhaal!
Moeten die mensen dan ook de omega prijzen hanteren?
De prijzen van de onderdelen zijn vanuit Omega wel dermate dat je jezelf tekort doet als je het niet berekent. Heb ook soms een horloge die ik naar Omega zelf stuur omdat er meer aan onderdelen in zou gaan dan de kostprijs!
Er zit een boete clausule op het doorleveren van onderdelen, dus horlogemakers die wel Omega repareren en niet gecertificeerd zijn hebben geen toegang meer tot “verse” onderdelen. Dit is vooral bij pakkingen belangrijk, het rubber en kunststof verouderd.
Jammer dat ze dan van 28.800 bph naar 25.200 bph worden omgebouwd…
Was dat niet heel erg bewust gedaan bij Co-Axiale uurwerken. Iets met (daardoor) minder slijtage enzo? Zoiets heb ik eens ergens gelezen. Weet het niet zeker hoor. Correct me if I’m wrong, vind ik wel interessant om te weten: Het waarom?
Hoezo is dat eigenlijk jammer? Ik zag bij mijn Seamaster (zat een 2500D in) nauwelijks verschil met een 28k8 uurwerk, het secondenwijzertje liep ook behoorlijk vloeiend. Voor mij niet storend in ieder geval. Maar ja ik vind tik, tik, tik - één tik per seconde - ook prima. Leuk zelfs.
Kun je als ‘grijze horlogemaker’ onderdelen tegenwoordig niet gewoon aftermarket ergens kopen? Een pakking lijkt me ook niet zo ingewikkeld namaken in bijvoorbeeld China. Ik zie ook op de Rikketik altijd bakken vol met onderdelen geschikt voor merk x, y en z. En als ik naar de prijzen kijk, kan dat bijna geen OEM zijn.
De eindklant heeft er geen weet van, zo lang zijn klokje maar weer tikt zoals het thuis tikt …
Service jij coaxiale uurwerkjes?
Voorlopig zou mijn SMPc geen service nodig hebben, maar op termijn wel goed om iemand te weten tot wie ik me kan wenden
André heeft mijn (ex) SMPc ook afgeregeld, dus ik vermoed van wel.
Hier zijn gegevens.
Eerder las ik wel eens dat co axiale uurwerken -tegen de claims in- juist sneller slijten dan uurwerken met een regulier escapement. Waardoor het escapement zelf soms na een paar jaar vervangen moet worden. Klinkt niet fraai.
@Horloge24 wat is jouw ervaring?
Dat is bij mij om de hoek, heel fijn
Let wel even op, …
… het was voor mij trouwens een roteind rijden.
André is een prima gast, kan hem echt aanbevelen.
Omega ging er in het begin vanuit dat er geen smering nodig was, bleek in de praktijk toch anders te zijn. Daarna is er een andere smering voorgeschreven die ook nog niet helemaal juist bleek en tegenwoordig is dit geen probleem meer.
Gasten komen op bezoek, daar rijd je niet naar toe
Daar heb je een punt, maar ik heb zijn auto gezien enne … past geen horlogewerkplaats in.
Top informatie dit; dank!